marono
Är ny potatisodlare, började i fjol men då hann vi äta upp all potatis.

I år har jag satt mycket mer och har redan mängder av potatis. Jag behöver tips på vilket som är bäst att göra nu. Ska jag slå av blasten och låta potatisen ligga kvar i jorden eller är det bättre att låta blasten vara så länge den inte är angripen av något? Och hur länge kan jag låta den vara kvar i jorden isf. Eller jag ska plocka upp den redan nu även om vi inte ska äta den nu?

Kan jag sedan förvara potatisen i kylen i en mörk låda?

Har även hört att man kan göra ett snabbt uppkok av potatisen och sedan frysa in potatis så har man i nypotatis som smakar sommar hela året. Är det nån som vet eller som kan ge mig andra bra tips.
MrLeaf
Undrar lite samma sak. Odlar inte potatis i år men kanske nästa eller inom några år iaf.
Har hört att man ska förvara den i en viss temperatur för att den inte ska börja växa och få "visare" och grejer, men minns inte om det var typ 5 grader eller vad det var.

Nån kunnig potatisbonde får gärna svara smile.gif

Mvh
*Stintan*
Nej slå inte av blasten ännu. Vad är det för potatis du har? Tidig, medeltidig eller sen/vinterpotatis? Potatisen mår bättre av att få vara kvar i jorden än att plockas upp för tidigt. Jag brukar aldrig slå blasten förrän i tidigast mitten/slutet av augusti lite beroende på potatisenssorten och storleken. Slår man av blasten slutar potatisen växa. Potatisen kan sen vara kvar i jorden tills det börjar bli kyligt ute.

Jag har ingen erfarenhet av att frysa potatisen utan har förvarat dom i jordkällare.
marono
Ingen annan erfaren odlare som vet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon