LilleNo
Jag har planterat plommon och päron-träd, samt omplanterat körsbärsträd och magnolia i Hagby-jord. Denna jord är dock väldigt tung & kompakt (mullhalt 10%) och vid ordentlig bevattning blottar sig en mängd sand, efteråt när jorden torkat upp blir det en kompakt och mycket hård yta.Det ser inte alls ut som någon typisk planteringsjord och vissa av träden samt magnolian tycks växa svagare än vad jag väntat mig, trots extra NPK-gödsling.

Nu har jag köpt på mig ett par olika torvmull, barkmull och kogödselsäckar som jag tänkt blanda upp jordarna med, dvs gräva upp befintlig jord kring planteringen (fram kring rötterna) och sedan blanda upp och lägga tillbaka.

Är det rätt tänkt?

Kan nämna att jag har några pioner planterade i en väldigt mullrik jord, där de som planterat dessa endast grävt ur 1,5-2 dm innan anläggning, dessa pioner växer något otroligt. Så rätt sorts jord tycks vara ganska viktigt, frågan är bara vad som är rätt jord vid olika sorters plantering...?
Bassam
Hej

Jag läste att Hasselfors P-jord är bästa .
H:Bassam.

*Stintan*
Vilken jord magnolian vill ha kan du läsa om här: http://www.zetas.se/Bilder/produkter/MAGNOLIA.pdf
Att skorpan blir hård är inte bra för magnolian då den har ömtåliga ytliga rötter. Var därför försiktig när du gräver bort.

Päron och körsbär vill ha en näringsrik, djup, väldränerad, lätt lerhaltig mulljord,

CITAT (Bassam @ 21-06-2011, 02:00) *
Hej

Jag läste att Hasselfors P-jord är bästa .
H:Bassam.

Du läser visst mycket konstigt du.
Aqvakul
De frågor du tar upp berör ett stort och komplext ämne. Jag föreslår att du botaniserar lite bland trådarna i denna avdelning så får du en bra grund att stå på.

Var du planterar är en viktig aspekt, vad du planterar är en annan. Magnolian har ytligare rötter än fruktträd och pionens är ännu ytligare. Bland noviser finns en utbredd uppfattning att det handlar om att köpa jord, vilket iofs till stor del gäller för krukor och pallkragar. Annars handlar det mer om att förbättra den jord man har, f.f.a. vad avser struktur. Då är det viktigt att veta hur jorden ser ut från början. Extrem lerjord kräver t.ex. inslag av grus, medan utpräglad sandjord kräver mullämnen. Kompost, barkmull och kogödsel förbättrar alla jordar. Man skapar alltså en jordmån för sina växter och detta är en process som handlar om ett antal år.

En annan vitt spridd uppfattning är att när nyplanterade växter växer dåligt så beror det på näringsbrist. Nyplanterade växter växer nästan alltid långsamt eller knappast alls. De satsar på rottillväxt. För mycket näring kan t.om. verka hämmande. Däremot så ska man vattna rikligt varje vecka under den första växtsäsongen, eftersom vatten ofta är en större bristvara än näring.

Näringsinnehållet i "köpejord" är olika. S.k. U-jord har mest näring eftersom den är avsedd för plantering i urnor.
Det är bra om de substrat man tillför vid planteringen har näring som frigörs långsamt, som i kompost eller kogödsel. Myllar man ner lite mer på ytan varje vår så räcker det för de flesta buskar och träd. Sommarblommor och bladgrönsaker på friland liksom gräs behöver tillföras snabba kvävegivor i 3-4 omgångar, t.ex. i form av kycklinggödsel. Undvik allmänt att gödsla efter 1 augusti. Kvävet försämrar avmognaden inför vintern. S.k. höstgödsel utan kväve fyller ingen funktion.
Gunilla T
Håller helt med Aqvakul - bra beskrivning! Bra jord för rabatter finns inte att köpa i plastsäckar - bra jord får man vid kontinuerlig förbättring, man bygger upp en bra mullhalt genom att årligen tillföra organiskt material.

Magnolior har lite speciella behov - en del av dem vill ha jord med lågre pH värde men alla vill ha en fluffig jord. Till magnolior använder jag kompostjord, blötlagd okalkad och ogödslad grov torv, rhododendronjord, brunnen stallgödsel och man kan även blanda ner barkmull. Har man tillgång till tallbarr är det också bra. Kross eller gårdsgrus blandar jag alltid med där jag planterar magnolior och andra surjordsväxter.
LilleNo
Här lämnar man sin fråga över natten, i hopp om något enstaka eller ett par svar, så får man detta överflöd av information. Suveränt! bravo.gif

Nu känner jag att jag har en hel del att gå på (samt läsa vidare), så jag jobbar vidare med generell jordförbättring mha kogödsel & torv på de rätta ställena.
Jag läste i en annan tråd att gräsklipp kunde vara bra att mylla? ner i jorden, är det något som gäller generellt likt kogödsel?

Till min magnolia som nu enbart står i den tunga (leriga?) Hagby-jorden så tänker jag mylla ner ordentligt med barkmull och kogödsel, behöver jag komplettera med något annat (rhodedendronjord?) eller räcker det (har ingen kompost)?

Vattningen är jag mycket generös med vad gäller alla träd och växter, jag tror t o m att det finns hopp för mina två tidigare "dödförklarade" körsbärsträd, som nu är under återhämtning.
De nyplanterade plommonträden växer bra, i synnerhet den svagväxande Czar E, däremot det senast planterade trädet (päron, Esperens herre) har trögt att skjuta nya blad. Den sistnämnda fick jordförbättring igår så jag hoppas att den ska komma igång lite bättre.

Har ni något tips på jordförbättring för doft/luktkaprifol och honungsros så skulle jag bli mycket glad, de står nu även de planterade i den tunga Hagby-jorden.

Tack på förhand och för all hjälp hittills!
johanbackman
Hej hej

Vill bara länka till ett par artiklar som alla intresserade av jordförbättring och "jordbyggnad" borde läsa.

http://www.puyallup.wsu.edu/~linda%20chalk...%20overdose.pdf

http://www.puyallup.wsu.edu/~linda%20chalk...ndments%202.pdf

.johan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon