Full version: Paprika växten...
Legend1995
Hej allihop,

Jag hade en liten fråga angående paprikan...
Min fråga var om paprikan gillar att stå i direkt solljus, alltså inget fönster i mellan osv...
En annan fråga jag har är om solljusets egenskaper ändras då den bryts genom t. ex. ett glas fönster.

Jag undrar detta pga att jag har två paprikor här hemma,
Ena är ute eftersom att den var för lång att ha inom hus.
Den andra är fortfarande inne...
Den som är inne har väldigt få "sår" och är väldigt vacker/frisk.
Den som nu står ute var också väldigt frisk och fin men nu så tårkar kanterna på bladen och det bildas även hål i själva bladen som gör mig orolig.
Jag bor i en lägenhet så paprikan står alltså på en balkong...
Paprikan har ej någon ohyra men det kan ju hände att det kommer något kryp då och då som smakar lite på bladet...

Tack i förväg för ditt svar. =)
Lokan
Om du ställer din fråga under 'trädgårdsforumet' så får du säkrare svar! Och kanske du hittar svaret där redan. smile.gif
Monica M zon 4
Paprikor älskar sol och värme och tycker inte om blåst! Jag tror att du ställde ut din paprikaplanta på balkongen utan att först vänja den vid det hårda utelivet? Det du beskriver som torkskador och sår kan vara solbränna och kylskador. Du skulle ställt ut den nån timme dag 1, ett par timmar dag 2, halva dagen dag 3, hela dagen dag 4 och sen låtit den vara ute dygnet runt från dag 5.

Det är dessutom rätt kallt ute just nu (i alla fall i Västra Götaland där jag bor) och paprikor gillar inte kyla. Du kanske kan svepa om en fiberduk om plantan när det är för kallt? Jag tror inte din planta kommer att dö men den kommer förmodligen att sätta frukt lite senare och en del av bladen kommer att bli fula och torka ihop.

Hålen kan mycket väl vara nån insekt som gjort men det är knappast nåt som påverkar plantan om det bara är nåt enstaka hål.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon