tovelove
21-06-2011, 10:28
Jag har under en period sprutat min ros (stanwell perpetual) mot bladlöss med såp och oljeösning, Häromdagen upptäckte jag fläckar på bladen och tänker att det antingen är mjöldagg eller nåt ännu hemskare, eller att det kanske är för att jag varit för frikostig med såp-och oljesprayen, kan man vara det?
Hur som helst, jag läser att rosor behöver kalium och som den novis på trädgårdsskötsel jag är, googlar jag och läser och kommer just egentligen inte fram till så mycket och undrar nu, ska jag hälla på kalk? Eller vad ska jag hälla på? hur mycket kalk är tillräckligt?
vi har när rosen planterades (1 år sedan) grävt ner benmjöl och nu fick den lite kodynga i våras.
Kan hända att rosen inte har riktigt så fattig jord som den borde kanske?
Jag har läst på forumet i andra trådar och på nåt rosforum men hittar just inte om såplösning kan ge fläckar men hittar en del om mjöldag och därför tror jag att fläckarna jag ser är förstadium till mjöldagg.
kan man verkligen bli av med bladlöss med hjälp av såplösning? Det verkar rätt hopplöst och då plockar jag bort en del för hand.
Vore oändligt tacksam för svar
octachoron
21-06-2011, 11:16
Stanwell Perpetual är en ros som klarar det mesta. Första året när den var nyplanterad sprutade jag bort bladlöss med kallvatten men nu bryr jag mig inte, den växer på och blommar ändå.
Om du vid planteringen förbättrade jorden med rosjord/kompost samt benmjöl ska den inte behöva så mycket extranäring nu. Tror snarast att det blivit för mycket olja på bladen för dig?
Aqvakul
21-06-2011, 11:24
Kaliumbrist är ovanligt, mjödagg på Stanwell Perpetual likaså. Bladlöss går inte att bli av med helt, men att spruta med slang är inte fel. Om du ger din ros lite ko på påse varje vår och sprutar med vatten om det är väldigt häftiga angrepp av bladlöss, så kommer allt att bli bra. Missfärgningen av bladen beror säkert på oljan...
tovelove
21-06-2011, 11:26
CITAT (octachoron @ 21-06-2011, 12:16)

Stanwell Perpetual är en ros som klarar det mesta. Första året när den var nyplanterad sprutade jag bort bladlöss med kallvatten men nu bryr jag mig inte, den växer på och blommar ändå.
Om du vid planteringen förbättrade jorden med rosjord/kompost samt benmjöl ska den inte behöva så mycket extranäring nu. Tror snarast att det blivit för mycket olja på bladen för dig?
Ah okej ja det an ju vara så att den blivit lite bränd då kanske. jag kan ju avvakta och ha den under uppsikt.
Imorse såg jag att det har slagit ut två blommor så den kanske "tar det med ro"
tack för svar
Piccante
21-06-2011, 18:02
Kaliumbrist kan aldrig åtgärdas med kalk (kalciumkarbonat).
tovelove
22-06-2011, 12:12
CITAT (Markus_H @ 21-06-2011, 19:02)

Kaliumbrist kan aldrig åtgärdas med kalk (kalciumkarbonat).
okej, det var ju bra att veta, vad gör man då?
Eva i Västerås
22-06-2011, 12:29
Kompost eller kogödsel är allsidig och bra mat som innehåller lagom med kalium också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.