Full version: Kanarieöarna
Camelian
Åker till Kanarieöarna i november för första gången och behöver råd om vart man ska åka. Är huvudsakligen ute efter sol och bad, och vad jag förstår finns det heller inte mycket genuint kanariskt på de större turistorterna. Det får jag leva med... Vad har ni för erfarenheter? Tar gärna emot tips om både stad/resmål och hotell.
Aqvakul
Tveklöst Las Palmas - bästa stranden, häftigaste strandpromenaden, bästa restaurangerna, genuina barer, shopping i alla prislägen, genuin storstadskänsla.. inte riktigt lika solsäkert som södra Gran Canaria, men lika bra klimat eller bättre än allt annat på öarna.

Trevligt medelklasshotell med superläge nära stranden (svensk hotelldirektör) och underbar frukostmatsal med härlig utsikt, dock ej rum med havsutsikt: Concorde (VING)

Ett elegangtare alternativ är Reina Isabel, där man kan betala till för havsutsikt (VING).

Guiderna på resmålet är två garvade damer som är gifta med kanarier och har bott sitt vuxna liv på resmålet. De erbjuder all den service du kan önska...
Aqvakul
VING - de två hotellen..
Camelian
CITAT (Aqvakul @ 21-06-2011, 12:17) *

Tack för tipsen! Jag har faktiskt ändrat tankegång efter att du uppmärksammat mig på Las Palmas. Jag hann tyvärr inte svara på din fråga i den andra tråden idag, men om jag ska välja mellan blommor och genuin kultur (ett mycket svårt val), så tycker jag nog att den genuina kulturen är viktigare.
merlin68
Fuerteventura är lite lugnare än Gran Canaria. Fin natur och inte så mycket nattliv.
Camelian
CITAT (merlin68 @ 21-06-2011, 19:03) *
Fuerteventura är lite lugnare än Gran Canaria. Fin natur och inte så mycket nattliv.

Tack för tipset, men planet jag tänkt åka med går till just Gran Canaria. Tänkte slippa åka från någon av de större flygplatserna och istället boka resa från en flygplats nära mig. Här är inte mycket att välja på och då får det bli Gran Canaria.
merlin68
Glöm inte att besöka den botaniska trädgården! Väldigt vackert tummenupp.gif

http://www.grancanaria.com/patronato_turis...jo.11581.0.html
Camelian
CITAT (merlin68 @ 21-06-2011, 19:18) *
Glöm inte att besöka den botaniska trädgården! Väldigt vackert tummenupp.gif

http://www.grancanaria.com/patronato_turis...jo.11581.0.html

Tack snälla för tipset, ser väldigt spännande ut! Vilka feta kaktusar!
Aqvakul
CITAT (merlin68 @ 21-06-2011, 19:03) *

..fast blåsigare, vilket hörs på namnet... FV har bästa stränderna, men i november är risken att det mest är både kallt och blåsigt och då finns det inte så mkt att hitta på där...
merlin68
CITAT (Aqvakul @ 21-06-2011, 19:58) *
..fast blåsigare, vilket hörs på namnet... FV har bästa stränderna, men i november är risken att det mest är både kallt och blåsigt och då finns det inte så mkt att hitta på där...

Medeltemperaturen dagtid är 19 grader i november. Men visst kan det vara blåsigt och vädret varierar från år till år. En av mina farbröder som tillbringar alla sina vintersemestrar där sedan 20-30 år tillbaka. Och "allt" är ju varmare än Sverige den årstiden laugh.gif Gran Canaria (södra delen) är dock absolut ett säkrare kort om man längtar efter sol och bad..
Biggan_
För många herrans år sedan, ( 25 år räknade jag just ut), besökte jag Kanarieöarna, närmare bestämt Playa del Ingles i södra delen.
Det jag fortfarande minns allra mest är Palmitos Park och Maspalomasöknen.

Palmitos Park är som en djurpark och en botanisk trädgård på samma gång. Helt makalöst färggranna fantastiska fåglar som flyger fritt i träden. Färden upp till parken var ett äventyr som höll på att skrämma slag på mej. Vi åkte buss på smala serpentinvägar där bergväggen var nära på ena sidan och stup utan räcken på den andra. Chauffören låg på tutan nästan hela vägen för att varna mötande som kunde bara dyka upp runt svängen och på vissa ställen gick det knappt att mötas.

Maspalomasöknen var vacker med sina sanddyner och man kunde rida på kamel där om man hade lust.
Aqvakul
Palmitos Park är trevligt och kan nås med buss från Las Palmas också. Ön är ju inte så stor och det tar ca 1½ timme från norr till söder...
Solstorm
Arguineguin! En lite lugnare plats. Solsäkert med en fin strand som inte är överbefolkad. En fin strandpromenad finns där, små mysiga restauranger. Vill man ha mer affärer och liv omkring sig så är det nära till Puerto Rico. Det finns en turisttur man kan åka med buss som går rätt över ön. Från havet och högt upp i bergen, det blir olika klimatzoner med olika natur och växtlighet. Små stopp i småbyar har jag för mig. En fin tur men lite läskig med buss i hög fart på serpentinvägar längs bergsidorna. Botaniska trädgården har mycket att se. Jag hade låga förväntningar på Palmito park men oj så imponerad jag blev. Åker gärna dit igen.

Åkte vilse med buss en gång och hamnade i Playa Ingles. Dit tänker jag inte åka igen, kändes brötigt och stökigt, åtminstone där jag var.
Monica M zon 4
http://www.apollo.se/se/vart-vill-du-resa/...es/dunamar.aspx

Vi var på Playa de Ingles i januari och det tyckte vi var perfekt. Hotell Dunamar låg precis bredvid stranden och var ett väldigt fint hotell. Majoriteten av gästerna var äldre tyskar. Vi hade ett fint rum med egen altan och 4 meter till poolen. Det var nära till shoppingcenter också. Playa de Ingles är kanske lite slitet och har dåligt rykte men vi tyckte det var perfekt. Vi hyrde bil några dagar och besökte några fiskebyar och var en sväng i Las Palmas. Vi besökte den botaniska parken och Palmitos park.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vad sägs om Puerto de Mogan?

Lite mindre men mysigt

http://www.ving.se/kanarieoarna/puerto-de-mogan

Nu är det visserligen många år sedan att jag var i Las Palmas men jag gillade det inte. Men vill man ha en storstad på semestern då kanske det är bra.

Vi var många gånger i Playa de Ingles och vi gillade det. Man behöver ju inte bo mitt i smeten.

Elisabeth
Aqvakul
Puerto Mogan har jag bott i. Det är väldigt snyggt utformat kring småbåtshamnen, med en hel del restauranger, bilfritt och mycket blommor. Nackdelen är att det är väldigt litet och att det ligger lite avsides. Vägen till Puerto Rico är rejält krokig och inget för den som har anlag för svindel, fast om några år kommer motorvägen...
Arguineguin är den enda genuina bosättningen på sydkusten, allt annat är konstruerat sen 60-talet. Puerto Rico har bästa klimatet, men är totalt charmlöst om man inte gillar att umgås med nordbor och envisa försäljare (som i princip helt saknas i Las Palmas). San Agustin är det många erfarna turister som gillar. Området har satt sig lite. Playa de Ingles är stökigt under högsäsong, men knappast i november. Det finns också en del mindre ställen som Playa del Cura, men då handlar det nästan bara om att utnyttja anläggningen med bassängen, buffén och barnaktiviteter.
EKLO
Som hängivet åkare till La Gomera vill jag rekommendera denna mkt oexploaterade pärla. Där bor man helst i orten Valle Gran Rey. La Gomera ligger bara 45 min. färjetur från södra Teneriffa, man lämnar där ett inferno och hamnar i ett paradis. Men det förutsätter att man vill ha det lugnt, trevligt, vandra i berg, titta på blommor, bada på liten strand med söta fiskebåtar. inga hus högre än 4 våningar, men gott om restauranger och allt annat man kan önska. Om detta skulle passa dig kan jag ge massor av tips, både på resor boenden och annat.
Gita
CITAT (Aqvakul @ 21-06-2011, 12:11) *
Tveklöst Las Palmas - bästa stranden, häftigaste strandpromenaden, bästa restaurangerna, genuina barer, shopping i alla prislägen, genuin storstadskänsla.. inte riktigt lika solsäkert som södra Gran Canaria, men lika bra klimat eller bättre än allt annat på öarna.

Trevligt medelklasshotell med superläge nära stranden (svensk hotelldirektör) och underbar frukostmatsal med härlig utsikt, dock ej rum med havsutsikt: Concorde (VING)

Ett elegangtare alternativ är Reina Isabel, där man kan betala till för havsutsikt (VING).

Guiderna på resmålet är två garvade damer som är gifta med kanarier och har bott sitt vuxna liv på resmålet. De erbjuder all den service du kan önska...

Håller utan tvekan med, Las Palmas är en underbar, väldigt kanarisk liten storstad. Stranden nästan en mil lång. Maten, shopping, ja allt är underbart och inte allt för turistiskt.
Ett ställe jag ofta och gärna återvänder till, har till och med funderat på skaffa en bostad i Las Palmas när jag om ett par år blir pensionär.
Och ja, jag har också träffat på reseledarna i mogen ålder, fantastiskt duktiga och trevliga.
Gita
Camelian
Hjärtligt tack Gita, EKLO, Aqvakul, Elisabeth, Monica, Solstorm, Biggan och merlin 68 för alla tips! Om det är någon mer som har erfarenhet av Gran Canaria tar jag tacksamt emot förslag om resmål.
kerstin z5-6
Jag har bott både på Gran Canaria och Teneriffa ett par år i min ungdom.
Själv älskar jag Tenerife för naturen, städerna och folket.Om du bara ska åka En vecka och vill ha solsäkert tycker jag du ska välja södra sidan.>Vill du ha kultur o genuinitet undvik Playa Ingeles.
Pto Mogan, Argunegin och för den delen Puerto Rico är alla solsäkra ställen.Buss förbindelser till Las Palmas flera ggr / dag.Samt till botaniska parken och palmitos parken.
Det finns " botaniska "bussturer, som går runt ön.Gran canaria har flera 100 endemiska växter som enbart växer där och inte finns någon annan stans i världen.
KRT
Har du möjlighet skulle jag vilja rekommendera en tur till Teide, dvs Teneriffa!!! Det var bland det häftigaste jag varit med om när vi hyrde bil och körde dit själv. Upp, upp osv genom den mer tropiska naturen vid kusten, genom torra tallskogar och till slut upp till öknen runt henne. Vi körde sedan ner via la Laguna och molnskogen och det var också en fantastisk kontrast.
Inser att det kanske blir lite mycket på en vecka, men finns det organiserade turer så ta chansen!!!
Camelian
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-06-2011, 20:16) *
Pto Mogan, Argunegin och för den delen Puerto Rico är alla solsäkra ställen.

Vad skiljer de här resmålen åt? Kan du rekommendera något av dem?

CITAT (KRT @ 25-06-2011, 20:26) *
Har du möjlighet skulle jag vilja rekommendera en tur till Teide, dvs Teneriffa!!! Det var bland det häftigaste jag varit med om när vi hyrde bil och körde dit själv. Upp, upp osv genom den mer tropiska naturen vid kusten, genom torra tallskogar och till slut upp till öknen runt henne. Vi körde sedan ner via la Laguna och molnskogen och det var också en fantastisk kontrast.
Inser att det kanske blir lite mycket på en vecka, men finns det organiserade turer så ta chansen!!!

Tack snälla för tipset, men det är Gran Canaria som gäller den här gången. Men du har definitivt sålt in Teneriffa (får bli en annan gång).
Aqvakul
Puerto Rico - mkt turister, liten strand, väldigt kuperat

Arguineguin - genuin mindre stad

Pto Mogan - uppbyggd idyll med hamnkänsla

Jag avråder från Puerto Rico, om inte älskar att känna sig som en turist, gillar försäljare och att trängas på stranden...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon