johanare
Hej

Första posten!
smiley_small_hug.gif

Börjar så smått bygga upp vår lilla trädgård efter att ha flyttat in i nytt radhus under hösten.
Området är relativt tätt och en del av trädgården upptas av grannens tegelvägg. Fin i och för sig men vi hade tänkt liva upp den med lite klängväxter. Den ligger mot norr men i öppet läge som får sol under eftermiddagen fram till solen går ner. Hoppas att Klematis tex ska fungera.

Har inhandlat :
Klematis 'Georg' E
Klematis 'H.F. Young'
Klematis 'Matka Urszula Ledóchowska'

Tar tacksamt emot förslag på andra växter som förhoppningsvis kan förgylla denna vägg. Kan klänga rätt högt, minst 3 meter.

Jag vill att växterna samt spalje ska sitta så tight mot väggen som möjligt för att inte ta för mycket plats in i gräsmattan. För att kunna fästa upp dessa växter krävs någon form av spalje. Jag vill och får inte fästa upp någon spalje i grannens vägg. En konliknande spalje hade fungerat men dessa tar plats. Jag har funderingar på att gräva ner plintar för att fästa någon typ av spalje.
En 45x45 som målas liknande bakomvarande tegel (för att smälta in) eller ev en smal VKR profil. Sedan ett rostfritt eller galvat armeringsnät i detta. Bör hålla förevigt eller längre. Jag tål inte rostande armering eller andra halvmesyrer. Saker ska vara estetiskt tilltalande och hålla länge.

[attachment=61949:20110621...743_0001.jpg]
fridsbacka
betongplint med rör i sen en ram i metall med uppspänt 4kantsnät modell svetsat nät , det är galvat visseligen och pillrigt och måla

går ju även att använda 4kants profil ist för rör
johanare
OJ, tack för svar. Lägg ut texten lite mer. Hänger inte riktigt med

Är det RF eller galvat behövs ej målning, det smälter bra in i fasaden.

Ram i metall? Låter som ett smidesarbete.
fridsbacka
gör en form och gjut fast en 4 kantsprofil , finns ju en del att välja på i mått

sen kan man göra en 4 kantig ram i metall , många använder ju armeringsmatta och det är ju som vanligt en smak sak =) annars svetsar man en egen ram i tex 4 kantsprofil modell mindre mått , vet ej hur långt ner dom går men iaf till 20-25 mm

på den ramen kan man sen spänna fast nätet , det 4kantiga är svetsat och stabilt och man klipper till måttet bara ist för att spänna fast det och dra ut , 4 kants nätet brukar dom sälja per löpmeter på byggfirmorna och inte så dyrt , att köpa en rulle då sticker det iväg och man får massor av nät över som bara står , bättre och lägga dom pengarna på annat =)

hoppas du hänger med lite =)

johanare
Hmm, det låter som en rejält lösning. Kräver dock en del smidesarbete, typ svetsning som jag själv inte klarar av men klart kan ta med en smed.

Hur bred behöver spaljen vara tror ni för att klara 3 klematis som ska växa i varandra. Vid "färdig växt" ska spaljen helst inte ses.

Skulle inte en horisontell över och under-ram på den stående 4-kantsprofilen räcka? Typ liggande "H". O sedan galvat nät mellan dem.
Då blir det 3 galvade smäckra VKR profiler på varje spalje. Dessa borde väl kunna bultas ihop.
johanare
Får se vad det blir. Hittat 3 st galvade armeringsnät 2.5*1.5 meter.
Hur stora behöver Klematis resp Rosor (New Dawn)

Karin*
Hej!

Var hittade du galvade spaljenät?
Jag vill bygga staket med galvade "spaljenät" á la armeringsmattor.
MVH
Karin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon