Full version: jordärtskockor
Inka
Hej!
Jag köpte idag ett paket jordärtskockor i affärn och tänkte göra soppa. Dom var dock så mjuka och dåliga att jag tänkte gå tillbaks med dom till affärn, men då slog mig tanken: varför inte plantera? Men nu? Kan jag låta dom ligga tills i april eller borde jag förkultivera dom i kruka inne? Vilket är bäst säger expertisen?
/Inka
Åsa, mälardalen zon 2
Jag brukar plantera mina jordärtskockor på hösten.

Det går dock att även plantera tidigt på våren. Men jag skulle köpa nya knölar isåfall, när det är dags att plantera. Är de redan mjuka nu lär de ju inte vara bättre i april och odla inne tror jag inte heller på det lär nog hinna bli väldigt gängliga, långa och sjukliga plantor tills de kan planteras ut (är det grönt ovan jord bör man nog isåfall vänta med utplantering när risken för frost är över maj-juni).

Det finns en jordärtskocka som hinner blomma i sverige = Bianca. Vill du odla den efterlys knölar här på forumet(eller på köp, byt och säljsidan) tidigt i vår. Det finns många hobbyodlare som odlar denna sort.http://www.odla.nu/vegt/jordarts.shtml
Inka
Jag har för mig att jag slängde ner några knölar direkt i jorden på våren förra säsongen, och det blev en bra skörd sent i höstas. Men jag tror jag åt opp alla och tänkte inte alls på att plantera nya.
Men har någon Bianca är jag jätteintresserad!
/Inka
Åsa, mälardalen zon 2
Om du odlade jordärtskockor förra året kan det nog hända att det dyker upp några även iår. Det räcker med pyttesmå knölar för att det ska bli nya plantor och jordärtskockor kan övervintra upp till zon 6-7. Det finns lite ogräsvarning över jordärtskockor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon