Davidoff
21-06-2011, 14:31
Måste den befruktas. Om ja, brukar det sköta sig självt i växthus?
/D
Den blir befruktad om det finns insekter. Man kan hjälpa till genom att ta av en hanblomma och "dutta" den i honblomman, eller ta en mjuk pensel och röra runt lite i hanblomman och sedan honblomman.
Davidoff
26-06-2011, 18:55
Jag har ca 5 blommor per planta, men alla verkar vara hanblommor, kan det stämma?
Det blir oftast bara hanblommor i början. Honblommorna har ett litet fruktämne bakom sig. Mina melonplantor fick inte honblommor förrän de var ca 2 m höga, nu har jag 5 pollinerade frukter och hade ganska många honblommor ett tag. Nu ser jag bara hanblommor igen.
Davidoff
26-06-2011, 23:15
Spännande!
nu frågar jag i samma tråd:
varför blir det inget av mina squasch? honblommorna blommar men fruktämnet blir gult o torkar bort

mina meloner blommar oxo mest hanar.har nu en befruktad frukt och en blomma fick jag befruktad idag.
dom hinner knappast bli färdiga.
Eva 33c
28-06-2011, 11:40
CITAT (theca @ 28-06-2011, 11:41)

nu frågar jag i samma tråd:
varför blir det inget av mina squasch? honblommorna blommar men fruktämnet blir gult o torkar bort

Det kan bero på två saker:
1 Den belv aldrig befruktad. Har du squashen på friland brukar man inte behöva hjälpa till, men i ett växthus kan insekterna ha svårare att komma till.
2 Plantan är för liten än och "väljer bort" fruktbildning till förmån för tillväxt.
Nu har ju säsongen bara börjat så du hinner säkert få squash än.
jag hoppas att jag får squash ännu.
de är på friland, o det är kanske snart 3 veckor sedan jag planterade ut dem..
Davidoff
08-07-2011, 13:11
Och nu kommer BARA honblommor! Hur länge kan man spara en hanblomma? Kvar på plantan eller på nåt annat sätt?
befruktningsdugliga hanblommor är färskvara. Så det är bara att hoppas att de blommar samtidigt! Men så länge hanblomman är öppen går den nog att använda.
Jag börjar faktiskt själv att undra... mina squash på friland ger ingen frukt... jag har 4 plantor och brukar få massor av frukter...
Davidoff
08-07-2011, 18:51
Hm, senaste hanblomman hade stängt sig när jag använde den för pollinering. Nu är inga fler pågång, men det sprutar fram honblommor! Onödigt...
nu har mina tagitsej i kragen och lagar av både hon och han blommor
så jag har ca 4 frukter på gångs på varje planta..skördade faktiskt den första idag, fast den var lite väl liten ännu.
när alla dessa 4 är plockade, kommer det mera sedan?? eller är det alla skörd sedan?
Davidoff
08-07-2011, 19:34
Min erfarenhet är att det kommer hur många som helst! Jag tar mina när dom är små, eftersom fullmogen squash inte är bättre än den man köper.
Anja Danmark
08-07-2011, 20:24
De bliver ved med at give frugter, til frosten har været der - man når som regel at blive træt af dem, for der kommer virkelig mange!
*Stintan*
08-07-2011, 21:09
Fast jag tror det funkar bättre på friland, komposten är jättebra att odla squash på.
Anja Danmark
08-07-2011, 21:11
CITAT (*Stintan* @ 08-07-2011, 22:09)

Fast jag tror det funkar bättre på friland, komposten är jättebra att odla squash på.
Enig - det er spild af god drivhusplads at have dem der...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.