Red Top
21-06-2011, 15:58
Varkenoch
21-06-2011, 16:04
Jag kallar dem honungsspirea, men är inte hundra på att det är korrekt. Doftar blommorna honung?
sqrulan
21-06-2011, 16:06
Det är väl en Slide av nåt slag, jag har den och den sprider sig ganska bra.
Eva 33c
21-06-2011, 16:41
Ja en slideart i släktet aconogonon, inte samma som parkslidet alltså. Det finns i alla fall vippslide, gråslide, alpslide och finnslide (som är en hybrid). Jag gissar att växten på bilden är finnslide. Men är inte alls säker. Själv har jag vippslide och alpslide och även några småplantor av gråslide. Ingen av dessa har spridit sig utan bara bildat kraftigare tuvor med åren. Ja, gråslidet är så nytt i trädgården så där vet jag inte än.
Red Top
21-06-2011, 17:44
Tack för era svar. Googlade och fick
träff på Odla, förstås.
Även där var det
Eva 33c som visste svaret. Aconogonon x fennicum, Finnslide.
Jag hittad den också på
Slottsträdgårdsmästarens blogg.
Jättetack för svaret, Eva! Nu kan jag sno åt mig en del av plantan och veta vad den heter.
Om den luktar honung vet jag inte. Sniffade inte på den, för det var rätt mycket getingar i närheten. Men liksom Eva säger, så verkar den inte sprida sig nämvärt.
kerstin z5-6
21-06-2011, 18:24
Även kallad knäa:) bra som häck i kallt klimat-inga problem med snöröjning
Aconogonum alpinum är nog troligare, finnslide är det i alla fall inte, den är betydligt mer kraftigväxande.
sqrulan
22-06-2011, 08:31
Knäa är det inte för den har jag men alpslide är mest troligt, min har nu under dessa regndagar lagt sig ner och ser bedrövlig ut. Min sprider sig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.