Red Top
Var och fikade hos några släktingar härom veckan och fick syn på den här söta "busken". De kallade den "mormors buske", eftersom den ursprungligen fanns i deras mormors trädgård på en bondgård, men de visste inte namnet på den.

Den påminner lite om plymspirea på avstånd, men på nära håll finns ju inga likheter. Har försökt leta på nätet, men hittar inget. Någon av er vet säkert. smile.gif

Varkenoch
Jag kallar dem honungsspirea, men är inte hundra på att det är korrekt. Doftar blommorna honung?
sqrulan
Det är väl en Slide av nåt slag, jag har den och den sprider sig ganska bra.
Eva 33c
Ja en slideart i släktet aconogonon, inte samma som parkslidet alltså. Det finns i alla fall vippslide, gråslide, alpslide och finnslide (som är en hybrid). Jag gissar att växten på bilden är finnslide. Men är inte alls säker. Själv har jag vippslide och alpslide och även några småplantor av gråslide. Ingen av dessa har spridit sig utan bara bildat kraftigare tuvor med åren. Ja, gråslidet är så nytt i trädgården så där vet jag inte än.
Red Top
Tack för era svar. Googlade och fick träff på Odla, förstås. wink.gif

Även där var det Eva 33c som visste svaret. Aconogonon x fennicum, Finnslide.

Jag hittad den också på Slottsträdgårdsmästarens blogg.

Jättetack för svaret, Eva! Nu kan jag sno åt mig en del av plantan och veta vad den heter.

Om den luktar honung vet jag inte. Sniffade inte på den, för det var rätt mycket getingar i närheten. Men liksom Eva säger, så verkar den inte sprida sig nämvärt.
kerstin z5-6
Även kallad knäa:) bra som häck i kallt klimat-inga problem med snöröjning smile.gif
Owe J
Aconogonum alpinum är nog troligare, finnslide är det i alla fall inte, den är betydligt mer kraftigväxande.
sqrulan
Knäa är det inte för den har jag men alpslide är mest troligt, min har nu under dessa regndagar lagt sig ner och ser bedrövlig ut. Min sprider sig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon