Nennetess
Hej svejs!
Låt säga att man har en brant slänt med lite stenig jord som rasar så fort regnet kommer. Vad kan man plantera för perenn, eller krypande buske för den delen, som "binder" jorden? Murgröna och vintergröna känner jag till men skulle behöva fler förslag och gärna för soliga lägen också.

Mvh Nennetess
ingrids
I USA används brunröd daglilja (Hemerocallis fulva), bilder här, för att hålla slänter på plats. Mina fulvor skickar rotskott långt under jord och småplantor tittar upp nästan en meter från moderplantan. Kan tänka mig att en hel slänt genomvävd med dagliljerötter håller jorden på plats. För mig har det varit lite knöligt att köpa fulvan på plantskolor men trädgårdsmarknader finns den typ alltid på.
Solstorm
Jag har stora ormbunkar med riktigt bastanta rötter men jag kommer inte ihåg vad de heter just nu. De står i en kort brant slänt med en stenlagd gång ovanför som används mycket så belastningen är nog ganska rejäl. De klarar sin uppgift alldeles utmärkt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon