Suck.
Gränsen mellan oss och grannarna är inte markerad, utmed hela "gränsen" på vår sida har jag ett trädgårdsland där jag har grönsaker. Jag inser att jag inte vill se så mycket av dem i sommar, eller nästa iallafall och funderar både på häck och staket. Fick fram regler för bygglov etc från stockholm stad, men måste fråga er om ni vet om samma regler gäller för häck??? Får då häcken vara lika hög? Jag tänker såklart plantera en eventuell häck på MIN sida, så att de slipper klaga........
Tips på en snabbväxande häck som blir HÖG (och som kan tuktas i bredden)??? Vi har måbär på framsidan, har hört att den inte blir så hög?
------------saxat....
Fråga:
Jag vill sätta upp ett plank/staket i min tomtgräns. Kan jag göra det utan bygglov och utan att fråga grannen?
Svar:
Staket och plank bedöms i Stockholm olika utifrån tätheten och genomsynligheten.
Staket
Ett staket ska, till minst 50 % vara genombrutet med luft. Om brädorna är tjocka eller tvärställda ska det finnas 2/3 luft. Under dessa förutsättningar är staket ej bygglovspliktiga.
Plank
Plank är i stort sett täta och inte genomsiktliga, dvs består till mindre än hälften av luft. Plank är bygglovsfritt upp till en höjd från mark på 110 cm. En överliggare räknas inte in i höjden. Plank med högre höjd från mark än 110 cm kräver bygglov.
Om inte bygglov krävs för plank eller staket bör ändå berörd granne informeras. (min kommentar, ja, men de kan då inte vägra???)