Mi70
Våra grannar blir bara värre och värre. Har nu upptäckt att de pratar illa bakom våra ryggar med andra grannar (som dessbättre inte bryr sig!) om att vi gör si och vi gör så. Det senaste är att de stör sig jättemycket på att vi har ställt en kallbänk och en sandlåda (mini) strax utanför gränsen på vår tomt, på vår förenings gemensamma allmänning. Men än hälften av grannarna här använder allmänninen strax utanför sina trädgårdar på samma sätt, de har fotbollsmål, sandlådor, gungställningar, blompottor etc......

Suck.

Gränsen mellan oss och grannarna är inte markerad, utmed hela "gränsen" på vår sida har jag ett trädgårdsland där jag har grönsaker. Jag inser att jag inte vill se så mycket av dem i sommar, eller nästa iallafall och funderar både på häck och staket. Fick fram regler för bygglov etc från stockholm stad, men måste fråga er om ni vet om samma regler gäller för häck??? Får då häcken vara lika hög? Jag tänker såklart plantera en eventuell häck på MIN sida, så att de slipper klaga........

Tips på en snabbväxande häck som blir HÖG (och som kan tuktas i bredden)??? Vi har måbär på framsidan, har hört att den inte blir så hög?

------------saxat....
Fråga:
Jag vill sätta upp ett plank/staket i min tomtgräns. Kan jag göra det utan bygglov och utan att fråga grannen?

Svar:
Staket och plank bedöms i Stockholm olika utifrån tätheten och genomsynligheten.

Staket
Ett staket ska, till minst 50 % vara genombrutet med luft. Om brädorna är tjocka eller tvärställda ska det finnas 2/3 luft. Under dessa förutsättningar är staket ej bygglovspliktiga.

Plank
Plank är i stort sett täta och inte genomsiktliga, dvs består till mindre än hälften av luft. Plank är bygglovsfritt upp till en höjd från mark på 110 cm. En överliggare räknas inte in i höjden. Plank med högre höjd från mark än 110 cm kräver bygglov.

Om inte bygglov krävs för plank eller staket bör ändå berörd granne informeras. (min kommentar, ja, men de kan då inte vägra???)
mad.gif
TeliaNet
hej.
jag har en granne under mig som klagade på grannen i jämte mig och de bor inte äns vägg i vägg.
hon har till och med klagat på de som bodde här innan mig. (jag träffar de som bodde här innnan mig varje dag).
men efter som jag bor på en gata som heter hagtornsgatan fick jag iden med tagg buskar t.ex. nypon eller hagtorn.
jag skulle inte stå ut en minut med din granne.
om jag vore du skulle jag plantera taggbuske på din sida och sen någon skärmvägg också på din sida, så du slipper taggbusken.
skulle gå som djävlar i din granne.

tongue.gif
Zanna
Stackars dig (och alla andra) som har så jobbiga grannar. Mina grannar är underbara. En granne är närmare 80 och jag hoppas att den dag han flyttar kommer lika trevlig människor - som förhoppningsvis också sköter trädgården lika väl som han (men det är kanske svårt) och inte gör den vildväxande och i värsta fall till skrotupplag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon