|
merlin68
21-06-2011, 18:10
http://www.expressen.se/1.1274593Jag fick bara 6 av 10 möjliga poäng.
ninnisky
21-06-2011, 18:21
CITAT (merlin68 @ 21-06-2011, 17:10)  http://www.expressen.se/1.1274593Jag fick bara 6 av 10 möjliga poäng.  Jag var inte ett dugg bättre - fick också 6...
Aqvakul
21-06-2011, 18:27
9 av 10 otroligt nog - missade bekämpningen med kaffe...
CITAT (Aqvakul @ 21-06-2011, 19:27)  9 av 10 otroligt nog - missade bekämpningen med kaffe... Men stämmer det verkligen? Och dessutom har jag fått lära mig att man utseendemässigt inte kan skilja på våra vanliga och den spanska förutom vid en obduktion - vad det nu heter när man gör det på djur, är lite trött i skallen. På den frågan var jag lite frestad att svara på dart-alternativet!
Biggan_
21-06-2011, 22:08
Jag fick full pott! Det gäller att lära känna sina fiender!
Med min gamla dator så tar det evigheter att köra expressen men den första frågan gällde vad jag såg om det är en spansk skogssnigel... Nu för tiden heter den "spanska snigeln" Arion vulgaris, och inte Arion lusitanicus, då den inte härstammar från Spanien utan mer troligen från Frankrike. Snigel
Aqvakul
22-06-2011, 06:40
Man ska kunna lagom mycket för att klara Expressens test. Är man för mkt expert så brukar man ha svårt att hitta adekvata alternativ.
Farbror Blå
22-06-2011, 08:46
vet bara att vi inte har några här alls! *nöjd*
Christa
22-06-2011, 09:01
Jag hade fel på frågan om äggen. Har hört både 200 och 400 och det stod ju inte om det var under en livsstid, en säsong eller på en gång.
Jag hade också fel på var de lägger sina ägg men det rätta svaret ställer jag mig tveksam till. Jag har hittat äggsamlingar och inte var det där de sa att de skulle vara...
Borde man diskutera frågorna öppet eller vänta tills andra fått göra testet?
Samsara
22-06-2011, 09:36
Jag fick 6 av 10 rätt. Man kanske kan öppna en ny tråd där man kan diskutera frågorna?
Alla rätt, men det är ju inget att vara glad över det betyder att jag är desperat och påläst Gissade på äggen, för jag har noterat både det jag klickade och andra läggningsställen..
Christa
24-06-2011, 06:43
CITAT (Wilmer @ 24-06-2011, 00:14)  Alla rätt, men det är ju inget att vara glad över det betyder att jag är desperat och påläst Gissade på äggen, för jag har noterat både det jag klickade och andra läggningsställen.. Men det där med att de lägger äggen 10 cm under jord det tror jag som sagt inte riktigt på.
Christa
25-06-2011, 15:34
Är det ingen annan som vet något om var mördarsniglarna lägger sina ägg?
CITAT (Christa @ 25-06-2011, 16:34)  Är det ingen annan som vet något om var mördarsniglarna lägger sina ägg? Jag hittar äggen en bra bit ner i jorden, där jorden gjort natuliga fördjupningar eller där ett djur trampat och sedan har det kanske kommit ett löv på, till exempel. Så nog lägger de sina ägg ganska djupt. Som tur är, för mig, så har jag i år ännu färre av dessa små odjur än tidigare år, tacksamt. Men istället tar rådjuren allt. Till och med mina smörbollar som såg så lovande ut, även för dom.
Jag har också färre än förr om åren, MEN de dyker väl upp "en masse" när man minst anar det
CITAT (Christa @ 25-06-2011, 15:34)  Är det ingen annan som vet något om var mördarsniglarna lägger sina ägg? Under plankor och stenar i trädgården har jag hittat ägg.
CITAT (omk @ 26-06-2011, 01:08)  Jag har också färre än förr om åren, MEN de dyker väl upp "en masse" när man minst anar det  Än så länge ligger jag före sniglarna här, de har minskat i flera tusen i sitt antal sedan det blev ett fruktansvärt utbrott för ett antal år sedan, och då jag även plockade och plockade. Och glädjande nog kan jag nu se att fler o fler svenska svarta sniglar, kölsniglar och pantersniglar dyker upp istället för marodörerna. Hade det inte varit för Arion vulgaris så hade vi aldrig haft de problem vi har idag. Skulle inte förvåna mig ett dugg ifall just dessa är orsaken till många EHEC-utbrott. Fast det hjälper inte direkt när man ser att det som klarat A. vulgaris attacker äts upp av rådjuren, oavsett hur söta de är med sina ungar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|