xplo
Hej !

Har en tomatplanta i ett litet drivhus på min balkong, plastkruka 15-20 L, planterad i blomjord, började ge lite näring (biobact) efter 2 veckor, nu senast (under blomning) har jag lagt i några algominkulor.

Det är inte så mycket sol på balkongen så jag har en 36w lysrörsarmatur över plantan.

Bladen längst ner börjar bli gula/svarta nu efter 4 veckor, se bilder.

Är detta normalt ? Bör jag göra något ?

Tacksam för svar ![attachment=61969:bild_1_s.jpg][attachment=61970:bild_2_s.jpg]
[attachment=61971:bild_3_s.jpg]
herrlilja
Det beror förmodligen på att den har det lite kallt om fötterna. Många plantor blir gula mot hösten pga kylan, men nu har vi ju ganska svalt också. Om de står i mycket vatten kan det bli extra kallt.

Det är mina tips.
xplo
Ok Tack !

Plantan verkar må bra för övrigt, alla blad längre upp är fina samt det är 3 klasar med blommor/frukt.

Hoppas på många tomater !
Bassam
Hej
Du ser ut att de står i överflödigt vatten om det är inte så de är fattas näring som Fosfor ( P ) Kalium ( K ) och små näring som svavel ( S ) Magnesium ( MG) så du kan ge dem bra lösning näring som man spreja dem på blad.

Obs

Varför du ska använda lösning näring på bladen för att undvika jord problem som ibland förbjöda näring att suga från rötter på grund att hög PH eller mindre PH plus , den ger bra o snabb resultat.

H :Bassam

Åsa, mälardalen zon 2
De äldsta bladen som sitter längst ner slits ut först och har sämst fotosyntes så det är normalt att plantan gör sig av med dem. Att plantan ser lite smal och gänglig ut kan bero på ljusbristen en liten lampa ger väldigt lite ljus ifall man jämför med hur mycket ljus solen ger.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon