andersen
Enl aftonbladet så är det inga böter på att slänga fimpar,just fimpar borde det vara straffvärde på enl mej dels så är det farligt för barn och miljö och jag tycker att det är det skräp som syns mest utanför butiker busshållplatser mm, undrar hur dom tänkte där dom som beslutade om den här nya lagen.

nya lagen mot nedskräpning
Christa
CITAT (andersen @ 22-06-2011, 08:09) *
Enl aftonbladet så är det inga böter på att slänga fimpar,just fimpar borde det vara straffvärde på enl mej dels så är det farligt för barn och miljö och jag tycker att det är det skräp som syns mest utanför butiker busshållplatser mm, undrar hur dom tänkte där dom som beslutade om den här nya lagen.

nya lagen mot nedskräpning

Jag håller med dig om fimparna. Tuggummin är också ett stort problem. Trotoarerna är ofta helt nerfläckade av dom och det kostar mycket skattepengar att få bort dom.

Tror det är i Singapore de är så stränga när det gäller nedskräpning. Böter för allt som slängs ute.
Aqvakul
Fimpar är ett otyg! thumbdown.gif thumbdown.gif thumbdown.gif
Christa
Om fimpar
Varje år slänger Sveriges rökare omkring 750 000 000 fimpar på marken. Hur mycket är 750 miljoner fimpar?
Ett vanligt badkar rymmer 150 liter. En liter rymmer 500 fimpar. Det betyder att varje år töms 10 000 stycken badkar fyllda med fimpar på gator och i parker och natur.
http://www.stockholm.se/Fristaende-webbpla...nj/Harda-fakta/

Gossen Ruda
Om man sen betänker all nikotin som lakas ur alla dessa fimpar och sen rinner ner i grundvattnet är debatten om glyfosat närmast löjeväckande.
Solstorm
Tuggummi tycker jag är riktigt äckligt. Inte roligt om de fastnar på skorna, ännu värre på kläderna fast det händer inte så ofta tack och lov. Folk spottar ju tuggummi även inomhus ibland i affärer. Urk vad äckligt att fastnai och svårt att städa bort.
Huggorm
800kr är för lite böter. Det kan vara lagom för att kasta en fimp eller ett tuggummi, men för att exempelvis åka ut på någon skogsväg och dumpa en släpkärra sopor bör det vara betydligt dyrare, kanske tiodubbelt. Och målsmän får naturligtvis betala för vad deras ungar kastar!

CITAT (Christa @ 22-06-2011, 08:43) *
Tror det är i Singapore de är så stränga när det gäller nedskräpning. Böter för allt som slängs ute.
Stämmer, och där är faktiskt ganska rent och snyggt. För att vara i Asien är det helt fantastiskt rent och snyggt.
Orkidétjuven
Jag skulle föredra samma regler som i singapore! Där får man inte ens spotta på trottoaren! Tugummi säljs inte ens i landet tydligen..
Mårbacka
Har varit i Singapore och det är verkligen mycket renare än storstäderna i Sverige, inte en enda cigarett eller tuggummi fanns på marken så man märker skillnaden. Det enda skräp jag upptäckte var en tom ölflaska vid trottoarkanten och lite papper på gatan.
Huggorm
CITAT (Mårbacka @ 22-06-2011, 21:05) *
Har varit i Singapore och det är verkligen mycket renare än storstäderna i Sverige, inte en enda cigarett eller tuggummi fanns på marken så man märker skillnaden. Det enda skräp jag upptäckte var en tom ölflaska vid trottoarkanten och lite papper på gatan.

Men det räcker att du åker över sundet till Malaysia, så ligger sopor i mängd i naturen och längs vägarna. Jag gissar att Singapore har ett rejält arbetslag med städare som rensar stränderna från ilandflutet skräp
malcolm
Jag retar mig nåt otroligt på allt skräp som folk sprider omkring sig och många gånger när jag varit ute med min kanot har jag haft flera kassar med skräp som jag samlat ihop med mig tillbaka. Engångsgrillar borde förbjudas, många lämnar dem bara efter sig innan de ens brunnit ut med stor risk för skogsbrand som följd. På ett ställe plockade jag ihop fyra stycken på en yta mindre än 2 kvm, fattar inte varför man inte kan hälla ett par liter vatten över dem när man grillat klart och ta med sig "liket" hem. De flesta verkar föredra att grilla i anslutning till något vattendrag och då kan man ju bära vatten i en vanlig kasse eller liknande om man inte varit förutseende nog att ta med sig en hink eller liknande. Vet man med sig att man inte kommer att grilla i närheten av vatten så vore det den naturligaste sak i världen att även ta med sig en dunk med vatten tillsammans med grillen. Själv har jag en rostfri campinggrill som jag alltid släcker med öskaret när jag grillat klart, den används gång på gång och skapar inget aluminiumskrot i naturen.

Fimpar överallt är också ett oskick, speciellt på badstränder och det finns faktiskt folk som kastar ut brinnande fimpar genom bilfönstret även under den mest torra högsommar. Utanför många affärer och liknande har man numera börjat sätta upp "askkoppar" men ändå ligger det fimpar på marken bredvid dem. Panten på aluminiumbrukar skulle ju höjas till en krona men det verkar inte ha slagit igenom för den är fortfarande 50 öre. Inte för att jag tror folk som skräpar ner bryr sig, de lär fortsätta att kasta dessa aluminiumburkar omkring sig där de går och står.
Chilo
Fimpar på marken är inte trevligt, men jag kan tycka att det är värre med tuggummin och andra sopor av den anledningen att det finns soptunnor precis överallt!! Det finns liksom ingen orsak att slänga sopor på marken! Däremot är det tunnsått med ställen att fimpa på! Fimpar kan ju inte slängas i vanliga soptunnor på grund av brandrisken (även om man tror sig ha släckt den) och det är inte ett alternativ att bära med sig en fimp i väskan tills man hittar någonstans att slänga dem, för den lukten går aldrig bort. Som rökare försöker jag att i minsta möjliga mån slänga dem på marken men ibland är det omöjligt. Varför kan inte alla soptunnor ha en liten fimplåda bredvid som de har utanför affärer och centrum? Då skulle åtminstone JAG aldrig slänga en fimp på marken.
Huggorm
CITAT (Chilo @ 23-06-2011, 12:11) *
Fimpar kan ju inte slängas i vanliga soptunnor på grund av brandrisken (även om man tror sig ha släckt den) och det är inte ett alternativ att bära med sig en fimp i väskan tills man hittar någonstans att slänga dem, för den lukten går aldrig bort.

Cigarettlukten sitter ganska väl inbiten i rökares väskor, kläder och hela person i alla fall...
malcolm
Som rökare går det ju att ha med sig en liten tät burk/ask i plåt att fimpa i.
woodrow
Förstår att många hälsar den nya lagen mot nedskräpning med
dryga böter välkommen.
Jag är röker varje dag 20 cigaretter.
Förr hamnade fimparna på backen.
Tänkte inte på att dom var så giftiga och farliga för miljön.
Och dessutom kostar miljontals kr att städa bort.
I våras hittade jag på internet en bärbar askkopp med
tändare.
Liten smart pryl som jag alltid har med mig i fickan.
Jag är inte rädd för nya lagen och böter.
Jag stoppar fimpen "i fickan".

Biggan_
Det skulle vara böter på alla dessa äckliga spottloskor också! sick.gif Vid busshållplatser, utanför affärer, på trottoarer, ja överallt ligger det spottloskor, utspottat snus o tuggummin och så alla dessa fimpar, godispapper, hundskit, burkar och annat diverse. Böter på alltihop! Men vem skall ha kollen och bötfälla? Poliserna hinner ju inte ens med det dom redan är ålagda.
Chilo
Huggorm, vanlig röklukt hos en rökare går inte ens att jämföra med lukten från en fimp! Även om jag själv är rökare och tycker om lukten av cigarettrök - så har jag svårt att röka cigaretter ur ett paket där någon stoppat ner en fimp. Det luktar apa.

woodrow, den där bärbara askkoppen/tändaren låter ju suverän. Ska hålla utkik efter en sådan! Du kommer möjligen inte ihåg var du köpte den från?
Fotograf Johanna
Fickaskkopp: http://www.zipposhop.se/?artnr=12
Fickaskkopp med inbyggd tändare: http://www.cigbuster.se/
Azur
Värsta nedskräpningen står sopbilarna för. Om ni nånsin undrat varför vägkanterna i södra europa och storbrittannien ser ut som sopupplag, så är det inte för att folk kastar ur sina bilar utan för att de saknar den lag vi har i Sverige: att sopbilar måste vara täckta med nät för att hindra skit från att flyga ut.
Det fuskas för all del även i Sverige, såg för bara nån vecka sen en sopbil vid Rimbo som brände på i 110 på 70 väg, utan nät, och spred en konstant ström av plastpåsar, blöjor, tidningar, och allmänt bôs kring sig.

I princip är jag för nedskräpningslagen i Sverige, men det oroar mig att polisen får rätt att utdöma rätt häftiga böter direkt på plats - den typen av lagar känns som en inbjudan för dåliga poliser att trakassera folk de inte tycker om, eller "bättra på lönen".
Huggorm
CITAT (Azur @ 23-06-2011, 14:22) *
I princip är jag för nedskräpningslagen i Sverige, men det oroar mig att polisen får rätt att utdöma rätt häftiga böter direkt på plats - den typen av lagar känns som en inbjudan för dåliga poliser att trakassera folk de inte tycker om, eller "bättra på lönen".
Men det förutsätter ändå att ett brott har begåtts. Då är nog risken som vanligt större att folk som polisen tycker om slipper ifrån sitt straff
hattstugan

Allt detta äckliga portionssnus skulle det vara dryga böter för! Snuskas med både inne och ute!

Rökarna kan iaf inte beskyllas för att snuska med fimpar inomhus numera!
Eva i Skåne

Tror du det går att muta en svensk polis? rolleyes.gif

Fimpbehållare på alla papperskorgar så tycker jag att både fimpar och snus borde ingå i lagen.

Jag ska genast beställa en cigbuster till sonen. Han slänger inte fimpar kring sig (vad jag vet) men brukar beklaga sig att det inte finns så många ställen att slänga dom på.
Tack för det tipset Woodrow och för länken Johanna!
malcolm
Dosorna med portionssnus har numera ett extralock tänkt för begagnade snusar men lik förbaskat ser man dessa "fyrkanter" överallt och de verkar inte upplösas av regn eller annat heller utan lgger kvar hur länge som helst.
Myosotis
CITAT (malcolm @ 23-06-2011, 10:58) *
Engångsgrillar borde förbjudas...

yes.gif

Värsta nedskräpningen står sopbilarna för. Om ni nånsin undrat varför vägkanterna i södra europa och storbrittannien ser ut som sopupplag, så är det inte för att folk kastar ur sina bilar utan för att de saknar den lag vi har i Sverige: att sopbilar måste vara täckta med nät för att hindra skit från att flyga ut.
Det fuskas för all del även i Sverige, såg för bara nån vecka sen en sopbil vid Rimbo som brände på i 110 på 70 väg, utan nät, och spred en konstant ström av plastpåsar, blöjor, tidningar, och allmänt bôs kring sig.

Det händer här också att sopbilen tappar papper eller nåt. Eftersom det bara är jag som bor här så ser det ju ut som om jag har slängt ut sopor på vägen.
malcolm
Öppna sopbilar borde inte användas, ofta tappar de skräp trots att de har nät över och många slarvar med fastsättningen av nätet så det fladdrar löst omkring. Varje vår städas det längs vägsträckan där sopbilarna åker och det blir massor av gula sopsäckar längs vägrenen som ofta kan få stå i veckor innan de hämtas upp.
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 25-06-2011, 08:08) *
Öppna sopbilar borde inte användas, ofta tappar de skräp trots att de har nät över och många slarvar med fastsättningen av nätet så det fladdrar löst omkring. Varje vår städas det längs vägsträckan där sopbilarna åker och det blir massor av gula sopsäckar längs vägrenen som ofta kan få stå i veckor innan de hämtas upp.

På Västkusten är soppåsarna blåa. smile.gif
malcolm
CITAT (Gossen Ruda @ 25-06-2011, 08:54) *

Aha, det är färgen på påsarna som gör skillnaden. naughty.gif
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 25-06-2011, 08:54) *

Möjligtvis runt Göteborg, men inte hela västkusten. De flesta stora sopsäckar är svarta, även om jag sett blå. De små är röda för brännbart och gröna för komposterbart.
skånepåg
Första skräpboten skriven ohmy.gif
http://www.kristianstadsbladet.se/inrikes/...-utskriven.html
Huggorm
Inkomsterna från denna lag borde täcka kostnaderna för att anställa en hel kår av skräppoliser. Så småningom lär sig folk, och då får man väll avveckla, men ett år eller två kan det vara ett bra sätt att minska arbetslöshet samt få det lite snyggare i stad och natur.
Gossen Ruda
Eftersom det är en ordningsbot på allmän plats krävs det nog fullständig polisutbildning och den tar några år.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 12-07-2011, 17:57) *
Eftersom det är en ordningsbot på allmän plats krävs det nog fullständig polisutbildning och den tar några år.

Man skulle kunna göra om reglerna och låta parkeringsvakter sköta patrulleringen, eventuellt efter någon liten tredagarskurs eller så
andersen
CITAT (Huggorm @ 12-07-2011, 18:24) *
Man skulle kunna göra om reglerna och låta parkeringsvakter sköta patrulleringen, eventuellt efter någon liten tredagarskurs eller så

Nej för farao, parkeringsvakterna behövs för att skriva ut böter på bilar som står parkerade på tex cykelbanor, lastzoner, trotoarer,mm.
Vippan
Det är bedrövligt att det ska behöva lagstiftas om en så självklarhet,det har med uppfostran att göra att plocka undan efter sig.Tror inte böter är tillräckligt avskräckande det behövs att ändra attityden om det nu är möjligt i Sverige.
*Stintan*
Frågan är väl om lagen hjälper. Det vimlar ju inte av poliser ute precis.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 13-07-2011, 19:30) *
Frågan är väl om lagen hjälper. Det vimlar ju inte av poliser ute precis.

Men på helgkvällarna finns det en och annan polis ute, och kanske kan bötfälla någon fyllskalle som kastar ölflaskor runt sig
skånepåg
Hehe och inte tala om här som det är Festival nu i en vecka tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon