|
Vi har en liten sluttning i vilda delen av trädgården där växer en knotig fläder under och runt omkring är det fullt med brännnässlor Vi har tagit ner dem och skulle vilja planterna något istället typ praktlysing eller nåt annat som inte har så stora krav på grävd och fin rabatt Men kan de växa där om det finns brännnässlerötter kvar? Tar gärna emot tips vill se resultat ganska fort men samtidigt vill ja inte göra om det för snart  (helst inte alls!)
kerstin z5-6
22-06-2011, 09:16
Det finns nästan ingen växt som kan konkurrera ut ett ogräs utom möjligen ett annat ogräs Även om du tänkt dej en mer "vild slänt" måste brännässlan bort med rötterna först. Vill du inte repa nässlor i all oändlighet återstår- Täcka-svårt i en slänt Grepa sen plantera
Gunilla T
22-06-2011, 09:22
Praktlysing är en perenn som kan smita ut från trädgårdar och etablera sig i naturen så visst kan den växa där du tänkt dig. Men det kommer inte att bli en slänt, enbart med lysingen om du inte tänkt rensa ogräs där. Finns brännässlerötter kvar kommer de att växa upp igen tillsammans med de gräs och ogräs som finns i rabattens närhet.
Ja g måste nog lära mej att inte vara så otålig  Det är väl ingen "risk" att man tar kål på de små uslingarna om man täcker nu snart (det är inte brant )så man kan plantera till våren?
Gossen Ruda
22-06-2011, 10:16
CITAT (Klint @ 22-06-2011, 10:29)  Ja g måste nog lära mej att inte vara så otålig  Det är väl ingen "risk" att man tar kål på de små uslingarna om man täcker nu snart (det är inte brant )så man kan plantera till våren?  Psst. Roundup!
När jag såg vem som skrev hade jag nog mina aningar  Men nä får jag ingen bättre ide får jag väl dra upp 1tim om dan (hur lång tid kan det ta?)eller klippa dem med trimmern helt enkelt.Självplock av den supernyttiga brännnäslan någon?
Gossen Ruda
22-06-2011, 11:20
CITAT (Klint @ 22-06-2011, 12:07)  När jag såg vem som skrev hade jag nog mina aningar  Men nä får jag ingen bättre ide får jag väl dra upp 1tim om dan (hur lång tid kan det ta?)eller klippa dem med trimmern helt enkelt.Självplock av den supernyttiga brännnäslan någon? Usch, nån som har skvallrat?  Jo det går ju att dra och trägen vinner. Om några år. Jag tror inte uppvuxna brännässlor är någon hit i grytan, det skall vara de första späda skotten. Jag har givetvis smakat, helt ok.
Usch å fy känner mej nästan som åsnan mellan 2 hötappar fast tvärtom om du förstår
Gunilla T
22-06-2011, 11:56
Hur har du tänkt att din slänt skall se ut om några år? Får den vara vildväxande med inslag av lokala ogräs bland praktlysingen eller vill du ha den ogräsfri ?
Om du inte vill ha annat växande där i framtiden så bör alla rotogräs grävas bort och sedan göras kanter/skydd mot omgivningen och du får räkna med rensning varje säsong ändå.
Även om du får den ogräsfri nu så håller det inte om man inte rensar regelbundet.
Jaadu Gunilla det är en mycket bra fråga!! Vill ju inte ha en massa brännnässlor iallafall! Just nu växer inget annat där.Kände väl att jag ville ghöra nåt som syns ganska snart.Det behöver ju inte vara perfekt tänker mej väl att tex några nässlor och hundkex å så där kan jag dra upp varje år och sen hålla efter runt om med trimmer eller klipparen.Jag har iallafall inte kommit till roundupstadiet i tankarna.Antar att det blir att gräva upp dem ändå............................................................................ ...............eller?
Gunilla T
22-06-2011, 16:34
Jaa.. det finns ju skäl att fundera över - rimlig arbetsinsats? Om du vill behålla det vilda och otuktade kommer nog praktlysingen att klara sig men den får sällskap av allt annat som vill växa där.
Brännässlor fungerar som marktäckare - när de är borta eller reducerade kommer annat i naturen att vilja ta över. Det som är positivt är att du förmodligen har ganska bra och kväverik jord eftersom nässlor vuxit där.
Men vill du ha fritt från oönskad växtlighet krävs lite jobb nu och framöver - och då är frågan förstås om det är det optimala att plantera lysing i slänten som också kan bli ett bekymmer i framtiden. Är det värt allt arbete eller skall du göra ett grundligt underarbete och göra slänten till till en trevlig rabatt - kanske terassera om det är möjligt?
kerstin z5-6
22-06-2011, 17:35
Håller med Gunilla.Tyvärr tröttas nässlan INTE ut av ständig trimmning heller, finns rötter kvar växer de upp igen.Rötterna måste grepas upp med grep. Vissa perenner kan om de planteras tätt från början och rotogräs/våtarv hålls borta första säsongerna till dess de växt ihop-ge en i princip arbetsfri rabatt ytan.Bortsett från delning av de som tenderar att sätta sig på och över lite mer svagväxande saker.En mindre invasiv växt som gör så är tex stora nävor,de verkar skugga jordytan så pass bra att inte ens våtarv trivs under dem-de frösår sig dock :)men de sprider sig inte med rotskott.Hos mej slås de med vita hässleklockor, vitplister,liljor som tar sig upp ur bladhavet samt robustare rosbuskar som Gallicarosor DSC02144.JPG
Vackert kerstin! Tack för alla goda råd ska försöka ta en bild det blir inget så stort projekt det här är ju egentligen utanför trädgården. och i själva trädgården får vi försöka göra "som man ska"Jag tänkte kan jag fixa den där plätten får jag mer kraft till de mer grundligare jobben.Vi har gräs överallt förutom träd och buskar under gräset är det lera och det är så tungjobbat!Va ni måtte ha slitit så fint som ni har det!
kerstin z5-6
22-06-2011, 20:39
jag kör täckmetoden där jag kan kartonger , väv tidningar-planterar ovanpå  men ja jag har grepat en hel del med
Hej
Om du borta dem en gång varje vecka, på slutet ska de trötta och sina rötter dö .
Bassam
varghem
24-06-2011, 07:09
Bassam.... kan du tala om det för mina brännässlor??? dom verkar inte förstått att dom ska göra så
Orkidétjuven
24-06-2011, 11:33
Nu kommer jag med mina svar som kanske kan betraktas som dumma, men måste de bort då? När du har möjligheten att kunna göra mat på dem, använda dem vid gödsling och dessutom ge fjärilar som påfågelsöga och nässelfjäril en chans att kunna föröka sig i området, eftersom de utgör värdväxt för dem. Bor du även i skåne så Kartfjäril. Du kan göra en fin rabatt av nässlor med och som inte kräver alltför mycket skötsel, kräver bara lite planering. Hjälp naturen på traven och inte tvärtom...
Gossen Ruda
24-06-2011, 12:32
CITAT (Orkidétjuven @ 24-06-2011, 12:33)  Nu kommer jag med mina svar som kanske kan betraktas som dumma, men måste de bort då? När du har möjligheten att kunna göra mat på dem, använda dem vid gödsling och dessutom ge fjärilar som påfågelsöga och nässelfjäril en chans att kunna föröka sig i området, eftersom de utgör värdväxt för dem. Bor du även i skåne så Kartfjäril. Du kan göra en fin rabatt av nässlor med och som inte kräver alltför mycket skötsel, kräver bara lite planering. Hjälp naturen på traven och inte tvärtom... Invändning 1. Det finns ingen brist på nässlor i naturen, ett bestånd mer eller mindre har ingen betydelse. Invändning 2. Kartfjärilen har spridit sig en bra bit upp i landet, lär finnas även i Göteborgstrakten.
kerstin z5-6
24-06-2011, 12:46
Invändning 2 Ett jättebestånd av nässlor relativt när trädgården sprider sig ofelbart till rabatterna Vem vill bränna armar o ben av sej när man rensar?Och är de fullvuxna är stjälkarna så sega att de inte går att slå av med trimmmer ens-de lindas in i trådhuset så trimmern bli oandvändbar
varghem
24-06-2011, 15:56
Invändning: Invasiva växter hör inte hemma i min trädgård
Orkidétjuven
24-06-2011, 23:34
Användning 1: Kanske brist där Klint bor?
Användning 2: Behöver inte rensas. Om nu det skulle ske, bär isåfall heltäckande ärmar och ben och använd häcksax istället för trimmer. Bättre för miljön.
Användning 3: Är inte invasiv. Invasiv betyder ett hot mot den biologiska mångfalden. Praktlysing är snarare i riskzonen att kunna bli invasiv och ett hot inom en en snar framtid enligt naturvårdsverket.
Invändning: Det är jättekul när alla svarar med samma negativa ord "invändning" i början på sina repliker. Då känner man sig verkligen välkommen när man kommer med förslag, även om man tycker olika. Lite vänligare toner, tack.
Hej
Jag sa om man bort grönskar som de gör mat till rötter med hjälp av sol , Rötter ska första suga vatten och enkla näring från jorden och de ska inte få Karbohydrat och alla mat som bladen gör , rötter ska bekämpa men beslutet ska blir trötta och dö.
Obs
1 Jag tycker om man klipper dem ofta
2 om man täcka dem med svart påsar .
3 om man kan dränka dem för att syre ska går bort från sina jordar så de ska förkväver .
Man kan lägga överflödig vatten till lång tid.
H:Bassam
*Stintan*
25-06-2011, 12:32
CITAT (Bassam @ 25-06-2011, 12:50)  Hej
Jag sa om man bort grönskar som de gör mat till rötter med hjälp av sol , Rötter ska första suga vatten och enkla näring från jorden och de ska inte få Karbohydrat och alla mat som bladen gör , rötter ska bekämpa men beslutet ska blir trötta och dö.
Obs
1 Jag tycker om man klipper dem ofta
2 om man täcka dem med svart påsar .
3 om man kan dränka dem för att syre ska går bort från sina jordar så de ska förkväver .
Man kan lägga överflödig vatten till lång tid.
H:Bassam Vill du att någon ska förstå vad du skriver?
kerstin z5-6
25-06-2011, 18:15
CITAT (Orkidétjuven @ 25-06-2011, 00:34)  Användning 1: Kanske brist där Klint bor? det råder ingen brist på nässlor någonsstans inom sveriges gränser utom ev ovan trädgränsen
Användning 2: Behöver inte rensas. Om nu det skulle ske, bär isåfall heltäckande ärmar och ben och använd häcksax istället för trimmer. Bättre för miljön. Mina rabatter behöver rensas från ogräs på våren och x flera under säsongen-jag vill inte rensa i skoteroverall och med hanskar, trimmer o häcksax är inget man kan använda i mixade perennrabatter med rosor.Alltså avråder jag från att ha stora nässelbestånd nära trädgården,eftersom de sprider sig både med frö och rötter.
Användning 3: Är inte invasiv. Invasiv betyder ett hot mot den biologiska mångfalden. Praktlysing är snarare i riskzonen att kunna bli invasiv och ett hot inom en en snar framtid enligt naturvårdsverket. Invasiva växter är de som tar över och breder ut sig på ett okontrollerat sätt .Kan vara av slaget hot mot biologisk mångfald-men även ett väl vedertaget uttryck bland trädgårdsodlare.Vissa av dessa växter är inte så invasiva i naturen, men går bärsärk i en vanlig välrensad rabatt
Invändning: Det är jättekul när alla svarar med samma negativa ord "invändning" i början på sina repliker. Då känner man sig verkligen välkommen när man kommer med förslag, även om man tycker olika. Lite vänligare toner, tack. Invändning har för mej ingen negativ laddning alls utan betyder just det-en anledning eller argument som presenteras i opposition .Du har en åsikt och jag en annan och jag har alltså en invändning mot det du tycker.Användning blir i sammanhanget med mitt citat tex helt obegripligt??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|