Full version: Karantän
Solstorm
Tänkte först lägga den här tråden på husdjursavdelningen men tror att den passar bättre här då den handlar om likhet inför lagen.

Läste att prinsessan Madelene varit hemma på besök några veckor. Hennes hund kom också hit från USA. Nu ska hon åka tillbaka igen. Har den stackars hunden kommit hit bara för att sitta i karantän några veckor och åka tillbaka till USA igen eller är det meningen att hunden ska stanna här?

Jordbruksverket har tuffa regler för karantän för djur från icke EUland. Det kan väl inte vara så att hon sluppit karantän för hunden?
KatteLatte
Kollade litet snabbt på Jordbruksverkets hemsida och såvitt jag tolkar det så är USA OK utan karantän. USA står med på förteckningen över "listade" länder och det är om hunden kommer från icke listat land som bestämmelsen om karantän gller
[url="http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/inochutforsel/hundarochkatterinforsel/inforselfranlanderutanforeu/tainhundarochkatterfranlandersomintearlistade.4.207049b811dd8a513dc80001311.html
"]
Solstorm
Det kanske räcker att hunden är avmaskad mot bandmask och kollad att rabiesvaccineringen tagit?
KatteLatte
Tror det; orkade inte läsa det hela i detalj. Tycker JbV hemsida blivit rörigare sedan jag tog in min hund från Holland.
Samsara
Har för mig att avmaskning och hälsokontroll på hunden räcker inom rimlig tid.
merlin68
Ja de har lättat betydligt på reglerna för karantän. Numera kan man resa till många ställen med sin hund bara man avmaskar och vaccinerar enligt reglerna.
Annat var det förr med stenhårda införselregler för djur: Vår hund fick sitta i karantän utanför Stockholm i ett halvår. Inte det lättaste för en 10 årig tik som aldrig varit bakom "galler" i hela sitt liv...Kostnaden på 80-talet var 16000 kronor, mycket pengar då. Numera kostar karantänen ca 35000kr.
Gita
CITAT (Solstorm @ 22-06-2011, 12:08) *
Det kanske räcker att hunden är avmaskad mot bandmask och kollad att rabiesvaccineringen tagit?

Alldeles riktigt! Jag reser en del med min hund med och det är inga problem.
Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon