Vinberga
22-06-2011, 11:51
Hej Jag satte potatis i en odlingslåda tidigt i våras och den växte snabbt och fint. Före ett par veckor sedan började den blomma och förra heglen tog jag upp den första potatisen. Men under en natt var rådjuren där och åt upp nästan varje blad på potatisblasten. Vad händer nu med tillväxten? Hur påverar detta tilväxten av potatisen? Någon som vet?
Piccante
22-06-2011, 13:14
Eftersom du redan har tagit upp potatis så verkar den ju ganska "färdigväxt" men alla gröna delar av blasten fotosyntetiserar så även om bladen är borta så är det ännu liv i stammen. Lite näring till hinner nog potatisen ta upp.
Vinberga
22-06-2011, 14:38
Det var bara ett gäng småpotatisar jag grävde upp förra helgen, hade tänkt att de skulle fortsätta växa ett bra tag till. Men hoppet är kanske inte helt ute alltså. Brukar rådjuren äta potatisblast förressten? Det trodde jag inte.
Fågelvägen
23-06-2011, 10:20

Förargligt att rådjuren varit framme, glädjedödare är de, fast vackra.
Rådjuren brukar kanske inte äta potatisblast, men visst har de hos oss ätit av topparna på blasten ibland. Jag tror inte potatisblast hör till deras favoriter. Vad de äter hos oss verkar också växla från år till år. Rabarberblad t.ex. vissa år, och narcisser, julrosor, klematis...
...jordgubbsplantor, thujor, melonplantor...
Lina och Olav
23-06-2011, 14:13
...sockerärtor, bönor, smultronplantor, sallat...
Vinberga
23-06-2011, 14:24
....för att inte tala om mangold! Men mina squashplantor har dom aldrig rört. Man får vara glad för det lilla. Glad Midsommar till er alla!
Mina potatisplantor gick också åt för en vecka sedan. Och hälften av mangolden GGRRRRRRR... Söta små bambisar i farten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.