CITAT (Marre! @ 23-06-2011, 22:06)

Helen - jag bor i zon 1 och den verkar trivas som fisken i vattnet. Den står väldränerat på en liten höjd tillsammans med en rosenbuske, trollpil, kärleksört och andra växter som jag fortfarande måste definiera. Rätt soligt och halvtorrt läge. Den var rätt ful efter vintern, men då mer eller mindre slet jag bort de fula bladen under april/maj och då poppade det upp en massa nya fräscha blad samt blomstängeln. Stora stora spindlar verkar bo bland alla bladen, mycket spindelnät om man lyfter och kikar, men det är nog bara bra för de äter väl upp eventuell ohyra.
OK, mina står precis som dina fast nog mer torrt, men i zon 2 och de senaste 2 vintrarna har ju varit orimligt kalla men det kommer nya skott.
Detta är tredje året jag har dem så jag får väl bida min tid att de tar sig ordentligt. Jag hade ju hoppats första året på mild vinter, så fick jag vargavintrar istället.
Helén
CITAT (Monica zon 1 @ 25-06-2011, 11:01)

Tolkar Helenes inlägg som att den blommar år efter år....
Någon har sagt till mig att när palmliljan väl blommat så dör den sen. Så efter att min stora palmllja blommade i fjol och bladen i våras var fler bruna än gröna så grävde jag upp dem och kastade.... Låter som jag gjort helt fel...
Har förvisso några till (något mindre än den som är borta) två av dessa är på väg att blomma i år, så då ska jag låta dem stå kvar även nästa år???
Den som blommat dör rosetten, men sen kommer nya skott. Det är inte alltid de blommar varje år, kan ta många år innan ett skott utvecklas så det blommar.
Helén