Full version: Palmlilja?
Marre!
Har en fantastisk växt (palmlilja?) i trädgården som i år verkar ska blomma. Själva blomstängeln är nu ca 1.25 meter och växten är ca 1,5 meter i diameter. Ska bli så spännande att se hur det utveckar sig under sommaren! Dock osäker på vad det egentligen är för växt. Antagligen har den några år på nacken. Är det en Palmlilja? Någon som vet? Den ska väl inte dö efter den blommat?!
varghem
tror det är palmlilja... min vägrar växa till sig kommer bara lite småblad varje år...
pleximaster
Japp palmlilja

Yucca filamentosa om jag inte minns fel

mvh plexi
Gunilla T
Ja, det är en yucca filamentosa - deras största fiende är vinterfukten så väldränerat är vad som gäller.
Marre!
Tack så mycket för era svar. Har googlat nu för att se hur blomningen kommer att se ut. Vackert!
cato
Så här kommer den att se ut!
HelénE
OJ vad fina de var!
Jag har 2 men de blir inte alls så där stora. I och för sig har de bara stått 1-2 år, en blomma förra året.
Var bor du, i vilken zon= Jag bor i zon 2 och med de 2 senaste vintrarna så är det väl ett under att de alls lever.

Helén
Betty
Eftersom jag bor i zon 5-6 så har jag min palmlilja i kruka på altanen sommartid. På vintern står den inomhus i normal rumsvärme och får bara en pytteliten skvätt vatten högst 1 gång/vecka.
varghem
Bor visserligen i zon2 men skulle kanske göra mig omaket och ha den inne
Marre!
Helen - jag bor i zon 1 och den verkar trivas som fisken i vattnet. Den står väldränerat på en liten höjd tillsammans med en rosenbuske, trollpil, kärleksört och andra växter som jag fortfarande måste definiera. Rätt soligt och halvtorrt läge. Den var rätt ful efter vintern, men då mer eller mindre slet jag bort de fula bladen under april/maj och då poppade det upp en massa nya fräscha blad samt blomstängeln. Stora stora spindlar verkar bo bland alla bladen, mycket spindelnät om man lyfter och kikar, men det är nog bara bra för de äter väl upp eventuell ohyra.
Monica zon 1
CITAT (HelénE @ 23-06-2011, 09:22) *
OJ vad fina de var!
Jag har 2 men de blir inte alls så där stora. I och för sig har de bara stått 1-2 år, en blomma förra året.
Var bor du, i vilken zon= Jag bor i zon 2 och med de 2 senaste vintrarna så är det väl ett under att de alls lever.

Helén

Tolkar Helenes inlägg som att den blommar år efter år....
Någon har sagt till mig att när palmliljan väl blommat så dör den sen. Så efter att min stora palmllja blommade i fjol och bladen i våras var fler bruna än gröna så grävde jag upp dem och kastade.... Låter som jag gjort helt fel... -cry-.gif
Har förvisso några till (något mindre än den som är borta) två av dessa är på väg att blomma i år, så då ska jag låta dem stå kvar även nästa år???
Erland
Yuccor kan i allmänhet bli mycket gamla. Yucca flaccida och Y. filamentosa brukar inte blomma varje år eftersom de i vårat klimat inte växer så snabbt. Detta med tanke på att den blommande rosetten dör efter ev. frösättning. Dessa båda arter är härdigare än vad som brukar anges i vissa böcker (Y. filamentosa brukar anses härdig t.o.m. zon 2).
kerstin z5-6
så visserligen dör den utblommade rosetten -men plantan sätter nya rosetter som blommar senare år osv
HelénE
CITAT (Marre! @ 23-06-2011, 22:06) *
Helen - jag bor i zon 1 och den verkar trivas som fisken i vattnet. Den står väldränerat på en liten höjd tillsammans med en rosenbuske, trollpil, kärleksört och andra växter som jag fortfarande måste definiera. Rätt soligt och halvtorrt läge. Den var rätt ful efter vintern, men då mer eller mindre slet jag bort de fula bladen under april/maj och då poppade det upp en massa nya fräscha blad samt blomstängeln. Stora stora spindlar verkar bo bland alla bladen, mycket spindelnät om man lyfter och kikar, men det är nog bara bra för de äter väl upp eventuell ohyra.

OK, mina står precis som dina fast nog mer torrt, men i zon 2 och de senaste 2 vintrarna har ju varit orimligt kalla men det kommer nya skott.
Detta är tredje året jag har dem så jag får väl bida min tid att de tar sig ordentligt. Jag hade ju hoppats första året på mild vinter, så fick jag vargavintrar istället.

Helén

CITAT (Monica zon 1 @ 25-06-2011, 11:01) *
Tolkar Helenes inlägg som att den blommar år efter år....
Någon har sagt till mig att när palmliljan väl blommat så dör den sen. Så efter att min stora palmllja blommade i fjol och bladen i våras var fler bruna än gröna så grävde jag upp dem och kastade.... Låter som jag gjort helt fel... -cry-.gif
Har förvisso några till (något mindre än den som är borta) två av dessa är på väg att blomma i år, så då ska jag låta dem stå kvar även nästa år???

Den som blommat dör rosetten, men sen kommer nya skott. Det är inte alltid de blommar varje år, kan ta många år innan ett skott utvecklas så det blommar.

Helén
Marre!
Vill bara visa hur palmliljan till slut blommade. Mycket fint. Men den ska nog helt stå solitär så blommorna syns ordentligt.
Jag klippte bort blomstängeln efter att den blommat ut och börjat vissna. Jag hoppas inte det påverkar framtida blomning...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon