Full version: Inomhus odling
Serian
Första inlägget här!
Letat runt lite efter information om hur mycket ljus en normal odling behöver. Det enda jag hittar på internet är hur mycket lumen cannabis behöver, tragiskt nog. Saken är den att jag är sugen på att omvandla 2-3 garderober till en inomhus odling för tomater, sallader osv. Plannen är att ha ~150x50cm stor yta att odla på. Tittat runt på massor med lampor och hittat lampor som är relativt bra för det hela. Informationen jag inte hittar involverar vilket ljus och hur många lumen vanliga växter behöver.

Hur många lumen behöver vanliga växter för att överleva? Behöver jag ha både rött och blått ljus för att odla vanliga gurkor osv?

-Serian
frosteyez
Har själv byggt en inomhusodling, den är nu nästan helt klar. Kommer använda mig av s.k. Bubblare och lågenergilampor (en 250w med färgtemp: 6500k/"dagsljus") den skall ge cirka 15000 lumen) samt för att rota sticklingar och för frön tänkte jag använda mig av 4 mindre LE lampor mellan 11 och 25w styck då dessa inte skall behöva lika starkt ljus (alltså 44-100w totalt).

Har själv använt mig mycket av de guider som finns för cannabis då det i stora drag är detsamma. Självklart beror det väl helt på vad du tänkt att odla, jag har tänkt mig att dra upp lite olika sorters chilli & tomater och vad jag förstått så kan man väl i princip aldrig ha "för mycket" ljus/lampor för sina inomhusodlingar, utan man får helt enkelt bestämma sig vart man vill dra sin gräns. Runt 30000 Lumen per kvadratmeter skall vara "optimalt", då jag kommer använda mig av 60x70cm för den stora lampan räknar jag med att mina ~15000 Lumen skall räcka till en början.

Om du använder dig av lågenergilampor har dem ett väldigt brett ljusspektrum som fungerar bra med enbart EN lampa då den avger både det röda och blåa ljus som växterna älskar.

Du frågar hur många lumen dem behöver för att överleva, du vill då inte att dem skall växa? utan typ övervintring inomhus eller liknande? Isåfall tror jag inte det behövs mycket ljus alls, räcker säkert gott och väl med 1-2 mindre lågenergilampor på i några timmar om dagen.
Daniel_
Lånar tråden lite för följdfråga på lågenergilampor; När man använder dessa går det bra med vilken standarglågenergilampa som helst du hittar på ex. Konsum eller ICA? Eller är det väldigt viktigt det där med rätt kelvin på ljuset? Eller är det mycket mer optimalt att ha rätt kelvin och full-ljusspektrum eller vad det nu heter? Precis satt några kaktusfrön.
kerstin z5-6
I frostfritt utrymme från oktober till april maj är vanliga lysrör kallvita utmärkta att odla under, de ger inga grönsaker o rek inte för det, men kaktus ananas, banan ,o de flesta tropiska och medelhavsväxter trivs bra.
lysrören ska vara tända 14-16 tim / dygn
Men en fläkt på några tim per dag blir det mindre ohyra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon