Gröna mormor
22-06-2011, 15:15
Köpte en Clematis viticella för fem år sedan och planterade den i halvskugga i västerläge där den trivdes och växte högt och blommade bra. Den stod dock undanskymd och för att få njuta av dom små blommorna flyttade jag den förra året till södersidan. Den tog sig inte alls förra året och i år har det kommit två stänglar på 50 cm bara. Skall jag flytta tillbaka den eller låta den få en chans till?
Finn Klematis
22-06-2011, 16:13
Hej!
Jag skulle låta den stå kvar.
Finn
Katarina Odla.nu
23-06-2011, 07:38
Hej!
Hur har den det kring rötterna? Blir det väldigt varmt där? Ligger solen rakt på? I så fall hade jag planterat något kring rötterna som skuggar, en låg perenn. Eller kupa upp lite jord runt och lägg sten eller annat skydd. Har du gödslat? Gräv gärna ner ett par dl benmjöl i jorden. Se till så att plantan inte torkar nu i sommar och ge den en chans på denna platsen till nästa år.
Lyckat till
önskar
Katarina på redaktionen
Gröna mormor
24-06-2011, 08:30
Den står i sol en stor del av dagen (när solen är framme) och jag har lagt några kullerstenar som skydd. Vattnar den också nästan dagligen men har inte gödslat mer än med NPK på våren.
Tack för tipsen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.