Full version: Favoritros?
Katarina Odla.nu
Hej!
Vilken är din favoritros och varför?
undrar Katarina på redaktionen
merlin68
Hej Katarina,

vilken svår fråga du ställer flirting.gif !

En favorit är pimpinellen Frühlingsduft. Den är så lättskött, fryser aldrig ner (zon 3-4), tål att stå i en blåsig backe i mager jord och drabbas aldrig av sjukdomar som så många andra rosor. Den blommar tidigt och överdådigt i rosa-ljusgul-aprikos men anledningen varför jag väljer denna ros som favorit framför många "finare" och kanske vackrare sorter är att man kan koka den allra godaste gelen av blombladen. Jag har testat mig igenom ett tjugotal doftande rosor men gillar färgen och smaken av Frühlingsduft bäst:tummenupp:.

Skulle jag välja en favoritros efter utseendet skulle det bli Eugénie Guinoisseau för de fantastiska mossiga knopparna wub.gif
Mårbacka
Finns många oupptäckta, men de jag älskar av de jag har är bl.a. 'Louise Odier' som är min storfavorit - storväxande, ganska blomrik, vackra blommor, underbar doft, lång blomningstid och frisk. 'Fru Dagmar Hastrup', 'Schneewittchen' och 'Robusta' är andra favoritrosor.
Kajsa
Ja har många ros favoriter men en höjer sig över skyarna

Wild Edric, David Austins rugosa från 2005. Den har aldrig frusit här, vi har haft två stränga vintrar bakom oss men det syntes inte på rosen. LÅG skriver zon 5 - 6. Blir ca 1.5 m.
Doften är som den bästa parfym och den blommar till sena hösten, frisk !

Rosor ska vara friska och härdiga för jag ska gilla dom riktigt mycket
Katarina Odla.nu
Ja, många oupptäckta rosor finns det! Jag var i Ystad häromdagen där de för några år sedan byggde en fantastisk rosgård bakom ett kloster. Det doftande himmelsk var man än gick och den ena rosen var vackrare än den andra. Jag föll framförallt för klätterrosen Albertine. Har inte haft koll på den innan. Det är så läckert när knoppen har en färg och blomman en annan. Albertines blomma är nästan som en korsning mellan en ros och en pion. Lägger med ett par bilder.
/Katarina
kerstin z5-6

DSC02166 sm.jpg
william Baffin om jag bara får välja en ros.Absolut härdig i z 6 remonterar.

svennis
smile.gif Rose de Rescht
Trevligt namn. Lagom hög. Täcker marken. Nya blommor var dag.
Färgen på bladen o blomman (men svårt för mig o återge med bild)
DOFTEN! Gnugga blombladen i händerna . Ta in o lägga på tallrik, sagolikdoft i hela huset
Ha i teet ihop med honung, sommar som vinter. Det är lycka smile.gif

Rose de Rescht.JPG

lottapotta
Jag är förhållandevis ny i rosträsket... Har planer på många olika rosor framöver. Än så länge finns i trädgården: Nina Weibull, ett praktfullt exemplar av New Dawn som täcker åtminstone en tredjedel av framsidan på vårt stora hus, Mrs John Laing - fantastisk doft, Awakening och de två nykomlingarna jag planterat nu i vår - Constance Spry och Mme Alfred Carriere.
Eftersom Constance Spry är engångsblommande har det inte blivit några blommor på henne i år (eller, ja, jag antar att det är därför?) men lilla madamen Alfred Carriere har än så länge valt att sätta tre knoppar varav två slagit ut. Doften är helt otroligt ljuvlig.

Så vinnaren detta år är helt klart Mme Alfred Carriere! yaay.gif

Jag vill också passa på att göra välförtjänt PR för Flora Linnea. Mina två nya rosor är köpta på postorder därifrån och den kvaliteten de höll (och håller) är jättebra! Hittills i mitt liv har jag som sagt bara planterat kanske 5-6 olika rosor men tittar alltid på rosor i varje plantskola jag är, och jag kan ärligen säga att jag aldrig sett finare och kraftfullare exemplar än dessa två jag fått skickat till mig! Jag är SÅ nöjd. tummenupp.gif
Ezereht
Jag tror årets bubblare är Mary Rose. Men om jag bodde längre söderöver är nog Linnaeus vinnare, men den dör här =(

Freeky
Min favorit är Maidens Blush, buskros med anor från 1600-talet som har helt fantastiska blommor.Fast jag älskar Westerland oxå för sin otroliga doft och färgvariation[attachment=65607:PICT0276.JPG] på en och samma planta. Härdig och livsstark är den oxå.
Här är en Maidens Blush
renate
Vilken svår fråga,jag har alledes för många favoriter bland minagammaldags buskrosor.Stanwell Perpetual vill jag absolut inte vara utan,inte Maidens Blush heller osv.Du ser hur svårt det är.
[attachment=65630:2011_06_...280x960_.jpg] Maidens Blush
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon