Meriona
Fråga till er erfarna och kunniga odlaiter:

Pappa fick en rollator för ett par månader sedan, han fick den på lasarettet, men den var ju beviljad från kommunen. Sedan flyttade pappa till ett äldreboende och i fredags gick han bort. Idag när vi var där för att plocka ihop saker så upptäckte vi att den var borta! Personalen har tagit den för att de trodde han fått den av terapiavdelningen på boendet (tror vi och en undersköterska vi pratade med). sad.gif Ingen fanns som visste nånting, hur gör man tror ni om den inte kommer fram? Blir man ersättningsskyldig, för när han fick den så står det i pappren att den ska återlämnas när man inte längre behöver den....
Sånt här tjafs är så trist när man har fullt upp med annat att pyssla med. sad.gif
Gossen Ruda
Står det inte någon adress eller telefonnummer på papperet? Ring och lägg fram problemet.
gnon49
En styrkekram på dig. En rullator försvinner inte, så tänk inte på det nu. Troligen finns någon etikett på den misstänker jag. Det får väl äldreboendet reda ut vad som hänt. Allt reder sig.
Meriona
Det kommer jag inte ihåg, men det är väl biståndsenheten antar jag man ska tala med. Får väl ringa dit också, känns som om man sitter i telefon hela dagarna som det är redan med allt som ska ordnas och avslutas. sick.gif
Eva i Skåne
Tråkigt att din pappa gått bort trostar.gif Du har rätt i att då vill man inte behöva ordna med världsliga problem. Äldreboendet får väl försöka reda ut var den blivit av. Det är ju inte ni som försnillat den och då ska ni inte heller behöva ersätta nåt. Det är nog en bra idé som Ruda säger att kontakta den som beviljat honom lånet.

Min erfarenhet av sådant här är att "ingen" verkar ha koll.
När min morbror dog var det ingen som frågade efter alla hjälpmedel han hade hemma. Han särbo fick ringa runt och nästan truga på nån instans att ta hand om sakerna.
Meriona
Det var Ruda jag svarade.
Tack Gnon, du har rätt, man kanske inte ska oroa sig.

Hmmm, Eva, ja du har kanske rätt. Vi hittade en rollator till i pappas källare som troligen är hans brors fru, fast hon har varit död i 15 år och ingen har verkat fråga efter den.
ninnisky
I Jönköping där mamma bodde finns en hjälpmedelscenrtal där man i princip kan lämna in alla hjälpmedel en brukare haft. Undantag synrelaterade.
Kanske finns det något liknande i Trollhättan...

När vi lämnade in mammas saker var det däremot ingen som bockade av eller överhuvdtaget kontrollerade vad vi hade. Det tycker inte jag kändes helt bra.

Meriona, du behöver inte stressa med inlämningen nu, jag lovar.

Stor smiley_small_hug.gif trostar.gif tänker på dig!
Meriona
Ninnisky, nej det är just den där flummigheten som jag också retar mig på, hjälpmedlen bör väl komma dit där de kan göra nytta, inte stå i nåt förråd och skrota. Fasterns rollator har vi tänkt att skänka till Erikshjälpen, eftersom den ändå verkar vara "avskriven", så kan den kanske förändra livet för nån fattig och sjuk stackare någonstans i världen.

Anki V
På ”mitt” landstings intranät finns det just nu ett upprop om att lämna tillbaka lånade hjälpmedel när de inte längre behövs . Det försvinner hjälpmedel i mitt landsting för flera miljoner varje år som vi får betala via landstingsskatten.

Gissningsvis går det till precis som i Merionas exempel.

/Anki
Klint
Du har fått så många svar jag vill bara säja att det var tråkigt med din pappa trostar.gif förstår att du har mycket att ta hand om nu och din saknad Styrkekram /Pia
Elisabeth-Västkustkolonisten
Hos ost måste/skall man lämna tillbaka allt där man fick det. Men det är inte alltid dom vill ha allt igen.

När jag t.ex. fick "fötter" till sängen och en stol så att ja kunde sitta och lägga mig efter mina ryggoperationer, då ville jag efteråt lämna några tillbaka men det gick inte.

Jag har undrat många gånger vad dom gör med alla hjälpmedel dom får in??? Alla som får en rollator, får ju en ny....

Elisabeth
Aqvakul
Strunt i rollatorn och tänk lite på dig själv! smiley_small_hug.gif kompiskram.gif
Anki V
Info från hjälpmedelsenheten i Västernorrland. Det ser nog ungefär lika ut i resten av landet.

ca. 200 hjälpmedel lånas ut varje dag.
80% av tillbakalämnade hjälpmedel kan återanvändas.
20% av utlånade hjälpmedel kommer aldrig tillbaka

Hjälpmedlen ska återlämnas till närmaste vårdcentral eller till någon av Hjälpmedel Västernorrlands enheter i Sundsvall, Sollefteå eller Örnsköldsvik. Hörcentralen, syncentralen och ortopedteknik vid något av länets sjukhus tar också emot utlånade hjälpmedel.

Jag tror ingen begär att man ska lämna tillbaka lånade hjälpmedel det första man gör när en anhörig gått bort. Helt hjärtlösa är landstingsanställda inte men när man tar hand om det den avlidne lämnat efter sig bör man nog lämna igen lån också.

/Anki
anne-li i olofstorp
Strunta i rollatorn nu!
Ta hand om dig själv och de dina!
Styrkekramar!!!! trostar.gif smiley_small_hug.gif
Alba
Om du får frågan så säga bara att de tog hand om den på boendet.
Tänk inte mer på det.

En stor smiley_small_hug.gif till dig.
Biggan_
CITAT (Meriona @ 22-06-2011, 20:51) *
Får väl ringa dit också, känns som om man sitter i telefon hela dagarna som det är redan med allt som ska ordnas och avslutas. sick.gif

Det är mycket som skall ordnas upp på samma gång som man inte är "fit for fight"! Samtidigt behöver man göra lite praktiska grejor för att kunna skingra de tunga tankarna. Känner du att du bara inte orkar, så strunta i det som inte är absolut nödvändigt för stunden.
Kram på dej, och ta väl hand om dej! kompiskram.gif
Meriona
Ni är så gulliga! kompiskram.gif thanks.gif

Jo jag talade med enhetschefen på boendet som lovade att kontakta biståndsenheten, den kommer ju till nytta där den är iallafall.
Bettis
Så bra nu behöver du inte tänka på det mer. Ta nu och fira helg och koppla av en stund, det kan du behöva mitt upp i allt!! ha en bra helg smiley_small_hug.gif
ingrid fuxwall
Stackars dig! Att du mist din far
När sambon dog var det någon snäll och energisk människa som såg till att det kom en person hem hit och hämtade allt - att du skulle bli ersättningsskyldig - glöm det.

Det enda jag var tvungen att själv ringa och be dem hämta var det som var bostadsanpassat. De kom en onsdag och hämtade ramperna som var upp till huset och berättade att på fredag skulle de ut till ett annat ställe så saker återanvänds. Inbillar mig att det finns personal som gör rent sakerna så att de ser som nya ut
Suz
Först och främst vill jag bara säga smiley_small_hug.gif
Min mamma gick bort nyligen och jag vet hur jobbigt det är!

Min pappa (87år och ganska så skröplig) funderade vart han skulle lämna in hennes saker/hjälpmedel.
En rullator, en "respirator" (fast det heter inte så men jag minns inte namnet nu), några kryckor mm, mm.
De ansåg/krävde att pappa skulle sätta sig på sin permobil (han kan knappt gå själv) och ta tåget (som inte har så stora dörrar eller möjlighet att få på en sån permobil), ta allt i famnen och åka 1 timme enkel resa för att lämna in det på närmaste regionssjukhus!

Men den gången de lämnade allt gick det bra att köra ut det till deras dörr!
Jag blev arg och för att göra en lång historia kort hämtade de grejjerna.
(han bor i Västmanlands kommun)

Jag kan berätta massor mera om såna här "skitsaker"...ursäkta!
Men det är såna här onödiga saker man inte ska behöva lägga den obefintliga energin på...man har jämt göra att överleva ändå och försöka få ordning på allt!

Så skit i rullatorn nu och koncentrera dig på det som faktiskt är viktigt!!
Och ta hand om dig!!
Om du inte har eller kan få möjlighet att samla på dig en aningens energi och ork blir allt bara ohanterbart!

malcolm
Jag fick en del hjälpmedel efter min senaste stroke, bland annat ett tangentbord med extra stora bokstäver men ingen har frågat efter det trots att dt hette att det kul lämnas tillbaka. Fö. har jag aldrig använt detta men "brädan" till badkaret använder jag fortfarnde eftersom jag inte kan stå upp och tvätta håret.
Anki V
Med all respekt för att trådskaparen har det jobbigt nu…och jag har full förståelse att man som anhörig till en avliden inte riktigt orkar ta tag i hjälpmedlen i första skedet. Jag är helt övertygad om att man i de allra flesta fall verkligen försöker återbörda lånade hjälpmedel.

Men fakta kvarstår minst 20 % blir aldrig återlämnade.

Om ingen efterfrågar det som är lånat och det inte behövs längre är det då OK att behålla det eller sälja det vidare?

/Anki

Myosotis
trostar.gif Vad jobbigt att behöva tänka på sånt krångel nu utöver allt annat praktiskt och sorgen. Man kan ju tycka att det borde finnas rutiner för hur man får hjälpmedel och hur och var de ska lämnas tillbaka. Jag menar, det är ju inte första gången någon ska lämna tillbaka en rullator, det borde vara enkelt och alldeles självklart för alla inblandade. de på äldreboendet borde ju verkligen veta.

CITAT (Suz @ 23-06-2011, 22:33) *
...De ansåg/krävde att pappa skulle sätta sig på sin permobil (han kan knappt gå själv) och ta tåget (som inte har så stora dörrar eller möjlighet att få på en sån permobil), ta allt i famnen och åka 1 timme enkel resa för att lämna in det på närmaste regionssjukhus!

duh.gif ranting.gif Sånt är ju helt otroligt!!!
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Anki V @ 23-06-2011, 23:41) *
Om ingen efterfrågar det som är lånat och det inte behövs längre är det då OK att behålla det eller sälja det vidare?

/Anki

Jag tycker inte att man skall sälja hjälpmedel vidare. Man får ju bara låna dom..... Inte kan jag sälja något som inte är min egendom eller hur?

Sen är det säkert inte så brottom med att lämna tillbaka allt.

Elisabeth
Meriona
Fast om man verkligen försökt att lämna tillbaka och de inte tar emot det så finns det väl inget som hindrar att sälja dem. Även om just jag nog hade skänkt dem till nån välgörenhetsorganisation.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon