steffs29
Hej! Har 7 guldfiskar i en relativt liten damm men som har alltid verkat trivas och överlevde vintern och äter osv. En av fiskarna brukar simma upp och lägga sig på sidan i det grundaste vattnet! Knappt så det täcker hela fisken! Jag mörker att det andra fiskarna nästan jagar uppden dit! Först trodde jag att den var död. Men när jag skulle ta den med håven så simmade den kvickt iväg men efter en stund hade den lagt sig på samma ställe och det andra fiskarna ser till att den ligger där känns det som! För att fisken inte ska bli sönderstressad tog jag upp den i en stor balja under ett par dagar och då verkade den frisk! Så fort jag lägger ner den i dammen igen trycker dom andra fiskarna upp den på grundare vatten bland växterna. Jag funderar nu på om detta tyder på en sjukdom eller om det är en hona som hanarna jagar? Vattnet har syre och pump och det har även regnat mycket senaste dagarna så det borde inte vara det tycker jag. Dom äter alla och är mycket snabba i vattnet och äter när jag matar dom. Nån som har varit med om något liknande?
aromata
Förmodligen leker de. Ja, det kallas så när fiskar ska föröka sig ...
malcolm
Kan även fiskar mobbas tro...
Eva i Skåne
CITAT (malcolm @ 23-06-2011, 23:27) *
Kan även fiskar mobbas tro...

Utan att kunna nåt om fiskar så gissar jag att svaret är JA.
varghem
det kan dom verkligen... mina hade en hack-kyckling för några år sen som jag gav bort sen... för inte fanken blev det några yngel så lek var det inte
aromata
CITAT (varghem @ 24-06-2011, 08:15) *
det kan dom verkligen... mina hade en hack-kyckling för några år sen som jag gav bort sen... för inte fanken blev det några yngel så lek var det inte

Fiskar käkar upp sina avkommor. Det är ett normalt beteende för att reglera populationen. Och så är det ju gott med fisk a0a.gif
varghem
CITAT (aromata @ 24-06-2011, 10:20) *
Fiskar käkar upp sina avkommor. Det är ett normalt beteende för att reglera populationen. Och så är det ju gott med fisk a0a.gif

Inte så vanligt att hannar får avkommor utan honor misstänker jag. Så visst var det mobbning som pågick tyvärr
Gunilla T
Kanske börjar dammen bli för trång?
aromata
CITAT (varghem @ 24-06-2011, 12:15) *
Inte så vanligt att hannar får avkommor utan honor misstänker jag. Så visst var det mobbning som pågick tyvärr

Hur ser du skillnad på kön?
varghem
Inte jag utan en kännare som avgjorde detta. Jag ser ingen skillnad annat än att kroppsbyggnaden är lite annorlunda hona eller hane. Men jag vet att han har rätt för han har könskollat flera av mina akvariefiskar med framgång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon