Full version: Ohyra på vinranka
Iren
Hjälp! Vad är detta? Kan det vara vinsköldlus?? eller vad... Vad kan man göra och måste jag ta ut allt annat ur växthuset...

Vinrankan är full med vindruvor så jag är väl inte så pigg på kemikalier(än), har tryckt ihjäl så många jag ser.

Tacksam för tips hälsar Irene[attachment=62023:blommor_2011_178.jpg]
KatteLatte
Jag skrev motsvarande fråga rätt nyligen, sen googlade jag på vinlöss och vinlöss är nåt helt annat och inget problem längre.

Vanliga sköldlöss, manuell utrotnig; min ranka sprajade jag även med såpvatten.
Iren
Tack för svar och hjälpte det med såpvatten....
Wilmer
Det ser ut som om vår vinranka haft detta i många år. Skadas de av dem? Jag får se till att klämma ihjäl dem nu när jag hittat dem, de finns över allt, under barken. Vår vindruva är friväxande. Folk vill ha sticklingar, kan lössen följa med eller är de lätta att se så de inte följer med?
Bassam
Hej
Den ser ut som Sköldbagge, Det är svårt att bekämpar den men man kan göra :

1- ta bort alla bladen som ser konstiga,

2 På pincett du kan blocka bort alla djuren som du ser .

3 Du kan torka bort djuren med en svamp eller trasa som doppade i såplösning

Obs

efter du kan spreja på såplösning över hela växt

H:Bassam
Iren
Googlade på sköldbagge och vet ej om det är den?? Dom är ganska "stora" 3-5 mm och har inte så "hårt" skal som sköldlöss tycker jag.

Wilmer, verkar din vinranka ha skadats av krypen??
Bassam
Hej

Det är viktigt att de bada har sköld som skydda dem så min förslag om man kan suga dem på dammsuga .

Iren
Tack för förslag! Jag får ta dom manuellt tills vindruvorna är mogna och sen så tar jag något medel. I vinter klipper jag nog ner den mycket.
Alexander-VG-zon3
CITAT (KatteLatte @ 23-06-2011, 11:17) *
Jag skrev motsvarande fråga rätt nyligen, sen googlade jag på vinlöss och vinlöss är nåt helt annat och inget problem längre.

Vanliga sköldlöss, manuell utrotnig; min ranka sprajade jag även med såpvatten.

Fast det är ju två helt olika insekter, Vinlus - Daktulosphaira vitifoliae och Vinsköldlus - Parthenolecanium corni, Pulvinaria vitis (och andra arter, Vinsköldlöss är ju ett samlingsnamn).

I Europa, södra där denna ohyra är vanlig, tar man bort den lösa ytterbarken och borstar stammarna därefter för att få bort Vinsköldlöss. Tyvärr skyddar dom sig själva imed dom har skölden.
Iren
Tack för hjälpen!! De latinska namnen gjorde det lättare att söka. Tycker det ser ut som P corni.... Ska börja "ta tag i" barken då.
Bassam
Hej

Den heter PHYLOXERA , du kan googla på den här namnet

Wilmer
CITAT (Iren @ 24-06-2011, 09:22) *
Googlade på sköldbagge och vet ej om det är den?? Dom är ganska "stora" 3-5 mm och har inte så "hårt" skal som sköldlöss tycker jag.

Wilmer, verkar din vinranka ha skadats av krypen??

Det verkar inte så, kan ha haft dem hur länge som helst eftersom vi just flyttat in och en heldel av dem var torra, verkade som de funnits ett tag. Mina har sköldar ser ut som minihavstulpaner ungefär.
Iren
Ok tack det låter väldigt likt tycker jag!!! Jag har nog också haft den ohyran förra året med men såg inte dom då... Dom fick väl lite försprång i och med det...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon