josohl
Jag kan rekommendera flädersill (ni hinner tills imorgon om ni fixar den NU!)

Flädersill

Portioner: 3-4
Tid: 30 min + marinering

1 burk urvattnade sillfiléer
LAG:
1/2 dl ättiksprit (12 procent)
1 dl socker
1 1/2 dl vatten
2 lagerblad
10 grovkrossade kryddpepparkorn
3 fläderblomsklasar + 3 till garnering
1 liten purjolök
strimlat ytterskal av en halv citron

Koka upp ättika, socker, vatten, lagerblad och kryddpeppar till lagen. Rör om så att sockret smälter. Lägg fläderblommorna och citronskalet i den heta lagen. Låt kallna.
Skölj sillfiléerna och låt dem rinna av, skär dem i så stora bitar som önskas. Ta bort de grova bitarna av purjolöksbladen och skiva resten. Varva purjolök och sill i en glasburk. Häll över lagen och låt stå ett dygn. Ta bort fläderklasarna som legat i lagen, de brukar bli bruna, och garnera med vita och fräscha vid serveringen.
ingrid fuxwall
Väntar på att blommorna ska bli bär
Eva i Skåne
Man kan doppa fräscha blommor i pannkakssmet och steka.
Jag har dock inte smakat, bara läst recept, men det låter lite spännande.
Myosotis
Jag har bakat en sockerkaka som innehöll fläderblomssaft, men den smaken var lite speciell, har inte gjort om det än.
merlin68
Fläderpannkakor är ett måste varje år. Här receptet:

12 fläderblommor (en bit stjälk ska vara kvar for att ha någonting att hålla i ) doppas i en pannkakssmet av:

2-2,5 dl mjöl
3 dl äppelcider eller vitt vin
4 msk smält smör
2 ägg
2 tsk socker
en nypa kanel
ev salt om smöret är osaltad

Smeten blir extra fluffig om man delar på äggulor och äggvitor och vispar äggvitorna till en fluffig massa som försiktig blandas med den övriga smeten.

Friteras i fritös ca 180 grader (ta bort gallret annars fastnar de lätt) eller i en stekpanna/kastrull med mycket olja i. De tar inte mer än några sekunder så passa dina fläderpannkakor noga.
Sikta lite florsocker över innan servering. Bon appetit!
Tikka
Väntar oxå på bären nu så jag kan göra gelé smile.gif
merlin68
Fläderbloms-snaps

3 dl renat
3 tsk honung
en stor klase fläderblommor
skalet av en liten lime

Allt detta blandas. Fläderblommorna silas ifrån efter ett dygn. Låt stå i ytterligare ett par dagar innan du avnjuter drycken i lagom doser sleep.gif . Serveras väl kyld. Passar även bra som bas i olika drinkar...
verdeverde
Jag har gjort franskt flädervin helt fantastiskt! Ska drickas kallt!!!
1 1/4 liter vatten
30 fläderklasar
2 dl florsocker
1 stor flaska brännvin special
1 msk citronsyra
koka upp vattnet och låt det kallna. Lägg ner krosade fläderblommor i en kruka el kastrull med vattnet och alkoholen och stå i 24-48 timmar. Sila och bland i citronsyra och florsocker.Häll upp på rengjorda flaskor...perfekt som present också....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon