Full version: Hibiskusar och ohyra
Maj zon 4
Nu har jag fallit för hibiskusar igen och redan skaffat mig några nya sorter. Det är antingen små, nyrotade plantor eller orotade sticklingar satta på rotning. Av erfarenhet vet jag att hibiskusar och ohyra är ett problem, i alla fall hos mig. Hur ska jag göra för att i möjligaste mån undvika att de får spinn?? Jag bor i hus, men luften är antagligen i alla fall för varm och torr och då frodas ju ohyran! Jag har ett par lite större plantor som jag har satt i självvattnande krukor. Tanken var att de aldrig ska torka ut, vilket brukar orsaka spinnangrepp som ett brev på posten. Det verkar fungera bra och plantorna trivs, men lik förbaskat fick en av dem spinn för några veckor sedan. Jag sprutade med Provado och blev då av med spinnet, men det kommer väl snart tillbaka, misstänker jag. Hjälp, vad kan jag göra? Tar med glädje emot alla goda råd och tips (om det är någon som har några)!
kentbra
Jag har en hel del och även säljer Hibiscus.
Mina erfarenheter säger att oftast är det just för varmt och torrt.

Tag ett djupt och stort stort fat, ställ ett mindre upp och ner och ställ krukan på.
Genomvattna varje gång så det blir vatten i stora fatet.

Hibiscus gillar att ha fuktigt och aldrig torka ut helt.
Det största problemet när det gäller ohyra är Blomflugor och sorgemygg.
Provadopinnar en bra lösning som håller de flesta odjur under kontroll.
Duscha ofta och ställ dm ljust.

Sommartid har jag alla Hibiscus ute och de älskar solen.

Du kan se vad jag att erbjuda på min hemsida
www.hoyamani.se
mamamaggan
Jag har nog aldrig haft ohyra på hibiskusarna. De får aldrig torka ut och när jag vattnar den , de står i lerkrukor , så ställer jag ner dem i en skål eller hink med vatten så de får dra åt sig så mycket vatten de vill ha.

Tar upp dem när det blivit fuktigt på ytan .
Maj zon 4
CITAT (kentbra @ 23-06-2011, 13:24) *
Jag har en hel del och även säljer Hibiscus.
Mina erfarenheter säger att oftast är det just för varmt och torrt.

Tag ett djupt och stort stort fat, ställ ett mindre upp och ner och ställ krukan på.
Genomvattna varje gång så det blir vatten i stora fatet.

Hibiscus gillar att ha fuktigt och aldrig torka ut helt.
Det största problemet när det gäller ohyra är Blomflugor och sorgemygg.
Provadopinnar en bra lösning som håller de flesta odjur under kontroll.
Duscha ofta och ställ dm ljust.

Sommartid har jag alla Hibiscus ute och de älskar solen.

Du kan se vad jag att erbjuda på min hemsida
www.hoyamani.se

Åh, det var många fina växter på din hemsida. En stickling av Dainty White låter väldigt frestande. Hur mycket kommer de att kosta?

Jag har som sagt mina två största plantor i självvattnande krukor så de torkar aldrig ut. Kanske håller sig också luften närmast växten lite fuktigare. Annan ohyra har jag sällan problem med och tyvärr hjälper inte provadopinnar mot spinn. Man måste spruta med Provado Plus.

Jag ska försöka med att ha mina hibiskusar ute i sommar. Tål de att stå utomhus "på riktigt" eller ska de stå på verandan där utemiljön blir lite mer skyddad?

CITAT (mamamaggan @ 23-06-2011, 13:39) *
Jag har nog aldrig haft ohyra på hibiskusarna. De får aldrig torka ut och när jag vattnar den , de står i lerkrukor , så ställer jag ner dem i en skål eller hink med vatten så de får dra åt sig så mycket vatten de vill ha.

Tar upp dem när det blivit fuktigt på ytan .

"Aldrig haft ohyra på hibiskusarna" - det låter som ljuv musik i mina öron. Har du svalt inomhus? Om de ska stå ljust och soligt, vilket de tycker om, så blir luften med automatik varm och torr, ju! Jag får inte ihop det här. Att duscha dem regelbundet kanske är vad jag bör göra.
mamamaggan
Mina står inte ljust och soligt. Har haft en jättehibiskus som fick stå i växthusmiljö , väldigt ljust och soligt , och den blommade ihjäl sig.

De jag har nu står på en piedestal c:a 60 - 70 cm från fönstret i något som man nästan kan kalla norrläge. Den växer och trivs , precis som den jättestora gjorde i samma rum innan jag flyttade den.
Bassam
Hej

Man kan död Blomflugor och sorgemygg om man köper el insekter dödare och hänger i huset . men spinn lös och trips tycker om torra luften så det är bra om man lägga någonting i huset som kan höja fukt exempel om man köper små vattenfall som de ger vattenånga .

Bassam
Malva15
Jag har bara ohyra på mina hibiskusar ifall jag köpt en stickling av någon som haft spinn på sina hibiskusar. Jag tror jag lyckas pga att jag en gång i veckan tar ut hibiskusarna i duschen och ordentligt duschar av dem. Jag tror detta plus att man skall vattna hibiskusarna innan de hinner bli för torra hjälper mycket! Ge inte upp! Bara du tänker på det jag skrivit lyckas du lika bra som jag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon