ki@home.se
23-06-2011, 13:50
Är det någon som vet om man kan fröså rosor? Jag har samlat in lite frö(nypon) från vildrosor.
Jag har frösått en ros för ca 3-4 år sedan och det gick bra. Så du bara och lycka till!
[attachment=62037:fr_s_dd_ros_1.jpg]
[attachment=62038:n_rbild_...dd_ros_1.jpg]
octachoron
23-06-2011, 15:41
Fröså färska frön från nypon som inte blivit utsatta för minusgrader så får man bäst och snabbast frösådd. Det var det råd jag läste mig till när jag var intresserad av frösådd av rosor. Fast jag tyckte det var roligare att så minirosor som passar bättre i liten trädgård:-)
kerstin z5-6
23-06-2011, 17:07
Visst kan du det! Du kan tom styra pollineringen o själv bestämma vilka rosor som ska ingå i din genpol

Förutsatt att nyponen var mogna, vet inte om det finns rosor som har mogna nypon redan nu??
Från pollinering till moget frö tar 60-110 dagar i allmänhet
ki@home.se
23-06-2011, 18:22
Antagligen är det nypon sen förra året som jag har tagit. Aj aj då kan jag väl inte så dem eller?
kerstin z5-6
23-06-2011, 19:22
så klart du kan! ingen av mina sådder var "ofrysta" pga mitt klimat.O vad kostar det att testa ingenting? Lite såjord.Dessutom är meningarna delade.jag anser att en köldperiod är bara bra.De som grott för mej har såtts sen höst, varit ute under snön 8-12 veckor o sen grott inne under ljus under våren
he bara å så dem nu! o sätt ut
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.