andersen
kraftigt ökande sjukskrivningar.

Vad tror ni det beror på? själv så är mitt tips att det handlar om för höga krav på arbetsplatserna, och att många inte hänger med när kamraterna blir sjuka och att i det läget göra kamraternas jobb åxå, pga att det inte finns någon vikarie.
Huggorm
Det var en väldigt kort artikel. Utan mer ingående fakta kan man inte göra annat än helt ogrundade gissningar.
andersen
CITAT (Huggorm @ 23-06-2011, 16:03) *
Det var en väldigt kort artikel. Utan mer ingående fakta kan man inte göra annat än helt ogrundade gissningar.

Håller med, och jag har googlat, och alla stora tidningar har samma text ifrån f-kassan.
Anma
En förklaring kan vara att mars förra året var det den första stora "kullen" utförsäkarade ute ur systemet, medan i år var de tillbaka. Då de faktiskt inte blev friskare av utförsäkring. Många av dem dessutom med sjukpenning istället för sjukersättning vilket inte bättrar på statistiken. Detta kan vara en del av förklaringen.
mamamaggan
Du har nog rätt till stor del Anma. Annars är det svårt att veta utifrån den pyttekorta artikeln att veta varför.

dahla
Det kan ju även bero på att många insjuknade i vinterkräksjuka och att det var många som blivit förkylda under de två sista riktigt kalla vintrarna...
*Stintan*
CITAT (dahla @ 23-06-2011, 23:18) *
Det kan ju även bero på att många insjuknade i vinterkräksjuka och att det var många som blivit förkylda under de två sista riktigt kalla vintrarna...

Det är väl bara sjukskrivningar som är längre än 14 dagar som räknas eftersom det inte anmäls till Fk om det gäller kortare tid än så.
mamamaggan
CITAT (*Stintan* @ 24-06-2011, 04:45) *
Det är väl bara sjukskrivningar som är längre än 14 dagar som räknas eftersom det inte anmäls till Fk om det gäller kortare tid än så.

Självklart är det så .

Förstår inte varför så många tror att det är de korta sjukdomsfallen , upp till 14 dagar , som man vill stävja genom de nya sjukförsäkringsreglerna. Då är ju inte FK inblandad.

dahla
Jag vet flera som blev liggande mer än 14 dagar och jag var en av dom så jag ser inget konstigt i det. En annan del som jag VET har påverkar statistiken är alla halkolyckor när det varit så mycket is och snö... och där är det absolut en stor skara som blivit hemma länge på grund av benbrott och det pratades ju ganska mycket om det där under en tid i vintras.

Det jag blev paff över är den stora skillnaden mellan könen.
*Stintan*
CITAT (dahla @ 24-06-2011, 07:11) *
Jag vet flera som blev liggande mer än 14 dagar och jag var en av dom så jag ser inget konstigt i det. En annan del som jag VET har påverkar statistiken är alla halkolyckor när det varit så mycket is och snö... och där är det absolut en stor skara som blivit hemma länge på grund av benbrott och det pratades ju ganska mycket om det där under en tid i vintras.

Fortfarande är det ju inte sjukskrivningar p.g.a. det du pratar om som man velat komma åt genom de nya sjukförsäkringsreglerna utan de långtidssjukskrivna d.v.s de med tillfällig/tidsbegränsad sjukersättning samt stadigvarande sjukersättning/sjukpensionärer.

Därför är det ju ganska ointressant att en del legat däckade i vinterkräksjukan eller p.g.a. benbrott mer än 14 dagar.
Huggorm

Det är som jag alltid har hävdat, det finns en anledning till att kvinnorna skall sköta hemmet. De är helt enkelt inte lämpade för förvärvsarbete.
Gunilla T
CITAT (Huggorm @ 24-06-2011, 09:27) *
Det är som jag alltid har hävdat, det finns en anledning till att kvinnorna skall sköta hemmet. De är helt enkelt inte lämpade för förvärvsarbete.

biggrin.gif kvinnor är inte lämpade att sköta både och...
Cacki
CITAT (Gunilla T @ 24-06-2011, 09:41) *

giggle.gif tummenupp.gif tummenupp.gif
andersen

Det blir inte jag... förslitningsskador drabbar kvinnor mera, sedan är det ju så att kvinnor har till större del monotoma arbeten, tex affärsbiträden som sitter i kassan eller kvinnor som arbetar i löppande band inom industrin.
*Stintan*
CITAT (Gunilla T @ 24-06-2011, 09:41) *

giggle.gif bravo.gif
mamamaggan

Nu var det ju kallt och snöigt , d v s halt , även förra vintern och vinterkräksjuka har härjat i många vintrar så det kan det inte vara. Precis som Stintan skriver så är det de som är långtidssjukskrivna , d v s de som verkligen ÄR sjuka som de vill åt.

Paff över skillnaden ? Det har väl alltid varit så att kvinnorna tar mest stryk av jobben med de svåra lyften och de monotona rörelserna. Sedan har de ju också , som flera andra skrivit , hemmet att ta hand om .

Skulle också tro att det är mest kvinnor som är ensamstående med barn , för dem är det nog ännu värre .
merlin68
CITAT (Anma @ 23-06-2011, 17:43) *
En förklaring kan vara att mars förra året var det den första stora "kullen" utförsäkarade ute ur systemet, medan i år var de tillbaka. Då de faktiskt inte blev friskare av utförsäkring. Många av dem dessutom med sjukpenning istället för sjukersättning vilket inte bättrar på statistiken. Detta kan vara en del av förklaringen.

Tror du har rätt i din analys. Plus att kanske en del fas 3 arbetslösa gått in i väggen p g a deras helvetiska situration crying.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon