Full version: Vattenklorering ...
Tingstäde
Har länge undrat ikring vattenklorering, som ju inte bara förekommer i bassänger, utan också i det vatten vi får (köper!!!) via våra kranar, för så vitt man inte har egen brunn.
Kloret tillsätts ju för att döda ev. förekommande mikrober och är ju ett mycket reaktivt ämne och ju verkligen biologiskt aktivt. Vet någon något om klorpåverkan på växter (och självklart också djur inkl. människan)? Hittar ingen gammal diskussion här ikring denna fråga.
mad.gif mad.gif sad.gif wink.gif blink.gif wacko.gif huh.gif
Tingstäde
gammelnalle
http://www.soveco.se/arth3ram.html

kanske kan du hitta nåt där.....????
smile.gif
Virgo
Det är inte alla vattenverk som klorerar vattnet. Kloret är lättflyktigt och i akvariesammanhang rekomenders att använda duschmunstycket vid påfyllning av vatten i akvarierna , eftersom fiskar inte tål klor så bra.
Har man starkt klorerat vatten , så kanske man kan fylla en vattentunna med duschspridaren och sedan genomlufta vattentunnan, så försvinner kloret.
Om klor tas upp av växter har jag ingen aning om. Ivårt kranvattebn finns ingen klor gudskelov.
gammelnalle
CITAT (Virgo @ 25-02-2004, 11:16)
Om klor tas upp av växter har jag ingen aning om.

Har du inte hört talas om klorofyll-------

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif wacko.gif blink.gif wink.gif
Christoffer
Jag har läst i Illustrerad vetenskap att vid varma duschar så blir det kloroform av kloret i vattnet. Antagligen inte mycket, men ändå... och kloroform är ju inte så bra för organismen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon