Sofia, Skåne
23-06-2011, 16:36
Uppmuntrad av era fantastiska samlade kunskaper här på forumet, ber jag om hjälp med identifiering av denna växt som självsått sig i min chilikruka. Jorden kommer från vanlig trädgårdskompost. Plantan är lite luden och ser lite ut som en ört eller krydda. Bladen har en specifik, och enligt mig inte helt angenäm doft.
Ett stort tack på förhand!
kerstin z5-6
23-06-2011, 17:00
Ser ut som frösådd av Lammöra Staczys bysantina, mogna blad är silvergrå
Fågelvägen
23-06-2011, 17:18
Kan det inte vara kryddsalvia? Eller någon salviasläkting. Smaka på ett blad, eller gnugga lite på det, om du inte vågar smaka!
kerstin z5-6
23-06-2011, 17:29
Ja sant kan vara en salvia med-säkert är det först när den växt lite mer men salvia doftar ju inte oangenämt..
Sofia, Skåne
24-06-2011, 15:08
Tack alla. Visst ser det ut som någon slags salvia, men den luktar inte alls lika starkt och det luktar inte alls salvia. Har tagit bild på salvia, lammöra och min okända växt (i mitten). Den har mer gräsgrön färg och är mindre luden än de andra. Och denna märkliga doft.
Det finns ju många olika salvior. Luktar de alla ungefär som salvia officinalis?
Jag önska alla Glad Midsommar!
Fågelvägen
26-06-2011, 21:55
Vilken bra bild!
Digitalis då? En ung planta alltså. Har du digitalis i din trädgård? De sår ju sig flitigt. Jag smulade ett digitalisblad och det luktade inte särskilt gott.
Jag tror alla sorters salvia har en kryddig doft, också de som man inte använder som krydda.
kerstin z5-6
26-06-2011, 22:45
alla salvia doftar, jag har samma gissning som sist
Sofia, Skåne
27-06-2011, 23:57
Det kan nog hända att det är en digitalis. I så fall får vi inte veta förrän nästa år. Jag har haft digitalis tidigare i trädgården och de kan ju dyka upp lite överallt. Jag tyckte bara att digitalis rosett brukar ha lite mer spetsiga blad, men jag kan ha fel och det kanske finns flera olika digitalisblad. När jag googlar ser jag att det också tycks finnas digitalis med rundade blad.
Det som skulle tala för digitalis är att den liksom stannat upp i växten och har inga planer på att blomma.
Ja, framtiden får utvisa vad det är. Tack alla för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.