ann-marie andersson
23-06-2011, 17:27
Har planterat ut mina små solhatt-plantor,är det någon som vet när dom kommer att blomma första gången
kerstin z5-6
23-06-2011, 17:32
Om du sådde dem i vår kommer de att blomma nästa sensommar.
Sådde du tidigt som i februari kan någon enstaka blomma i år, men de flesta inte
ingrid fuxwall
23-06-2011, 19:53
För mig dröjde tills år tre innan de blommade men nu förökar de sig gladeligen
Mina brukar blomma år 2. Även de mindre kraftiga sorterna, fast de blommar med någon enstaka blomma och arten (utan sortnamn)blommar med 10 blommor redan år 2!!
Busanleo
22-07-2011, 18:29
Hej!
En liten fråga till om rudbeckior. Jag frösådde i våras och har några fina plantor som står i krukor i växthuset. Kan man plantera ut dem nu eller ska de stå kvar i växthuset över vintern.
kerstin z5-6
22-07-2011, 18:44
Plantera ut dem -de mår bäst där:)
Busanleo
22-07-2011, 18:49
Tack! Jag har inte hittat så mycket info om frösådd av perenner, det är första gången jag provat och det gick ju riktigt bra. Då planterar jag ut dem så får vi hoppas de klarar sig.
/Jessica
kerstin z5-6
22-07-2011, 18:57
Finns hur mkt info som helst att ösa ur här i denna avdelning där många sår egna perenner o har många råd
Så stanna bara o ställ dina frågor nästa säsong
Nu börjar ju förresten snart slutspurten på fröinsamlandet:)
De har en månad på sig dina små , de hinner bli fina-glöm inte vattna de har bara krukstorlek på rötterna ett par v efter utplanterandet:)
Busanleo
23-07-2011, 08:03
Tack igen, detta verkar ju vara ett mycket bra forum så jag stannar givetvis kvar. Bra när man kan hjälpa varandra!
/Jessica
Jag sådde tidigt förra året och fick rikligt med blommor redan då! Faktum är att många av de perenner som jag sådde i fjol blommade nästa bättre då, än i år
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.