Full version: löjtnantshjärta
Kajsa i Arvika
Såg att kommunen planterat vita löjtnantshjärtan i stadsparken i år och tänkte tjuva mej lite fröer.. undrar när man ska plocka och om det e nåt man ska tänka på..?

ska fröna sås färska eller torkas först? varmgroende eller strat?
Anki V
Jag tog mina ut egen rabatt precis när ”baljorna” började spricka upp. Jag sådde omedelbart och lät sådden stå ute under snön till mitten av februari. Fröna grodde sedan i värme men om jag minns rätt så var det mindre än 50% av fröna det blev något av.

Jag kan inte ens säga om fröplantorna sedan överlevde i rabatten men jag satte tre plantor tillsammans med en ynklig vit planta och där har ingen blivit rosa i alla fall.

Den ynkliga vita blev i alla fall mycket yvigare så kanske någon överlevde laugh.gif .

/Anki
Eva i Skåne
Egentligen har jag inget bra svar, men mina vita har självsått sig och jag har fått ett par nya plantor.
Gissningsvis har fröna fallit ur när baljan torkat och grott våren efter. Ska man fröså verkar Ankis svar klokt.
Kajsa i Arvika
Tack Anki och Eva... får smyga runt lite diskret och hålla koll på baljorna då.. angel_not.gif
kerstin z5-6
De bör bli vita om de inte kan korsa sig med de rosa, finns rosa i närheten kan de bli både rosa o enstaka vita
Kajsa i Arvika
En fortsättning på min fråga, har slagit mina lovar kring parken, finns nu fröskidor på hjärtana, kan man plocka dem medan de e gröna och torka hemma eller ska de sitta kvar till de är ordentligt torra?

Såg nu att Anki eg nästan svarat på min fråga.. sorry.. blush.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon