Full version: Tång i trädgården
Christa
Läste att spansk skogssnigel inte gillar tång eftersom de skyr salt. Kanske något att lägga under tujahäcken tänkte vi eftersom sniglarna kommer in i vår trädgård genom häcken.

Frågan är dock om tujan tål saltet?

Samtidigt minns jag att min väninnas pappa brukade använda tång som gödning i grönsakslanden på 70-talet.

Man kan förståss skölja av tången om man vill ha den som gödning men mycket av mineralerna kanske finns utanpå också.

Skall man ha tången som barriär mot sniglarna så skall ju saltet vara kvar men hur går det då med tujan eller andra växter?
Peztis
Har också hört att tång är bra som näring och jag har också funderat på det där med saltet...

Hittade detta på AoT:
"Ja, tång är rikt på kväve, fosfor och kalium samt flera viktiga mikro¬näringsämnen som exempelvis bor och jod. Tång är också mullbildande och förbättrar jordens struktur. Färsk tång innehåller en del salt. För att få bort saltet kan ni kompostera tången öppet under vintern, då regnar saltet bort."

Från ICA-kuriren:
"Tång
Värdefull näring finns i brunalger, som blåstång, knöltång och sågtång. Skölj av tången från salt. Klipp i bitar och lägg på öppna jordytor eller mylla ner lätt då tången snabbt torkar ihop. Bra att fylla i botten av gropen när du planterar.

Innehåller: Fosfor och kalium.
Bra till: Extra näring. För blommor, prydnadsbuskar och potatis.
Tänk på: Undvik tång på grönsaker, då den tar med sig kadmium från havet som anrikas i jorden och tas upp av grönsakerna."
Christa
CITAT (Peztis @ 24-06-2011, 16:33) *
Har också hört att tång är bra som näring och jag har också funderat på det där med saltet...

Hittade detta på AoT:
"Ja, tång är rikt på kväve, fosfor och kalium samt flera viktiga mikro¬näringsämnen som exempelvis bor och jod. Tång är också mullbildande och förbättrar jordens struktur. Färsk tång innehåller en del salt. För att få bort saltet kan ni kompostera tången öppet under vintern, då regnar saltet bort."

Från ICA-kuriren:
"Tång
Värdefull näring finns i brunalger, som blåstång, knöltång och sågtång. Skölj av tången från salt. Klipp i bitar och lägg på öppna jordytor eller mylla ner lätt då tången snabbt torkar ihop. Bra att fylla i botten av gropen när du planterar.

Innehåller: Fosfor och kalium.
Bra till: Extra näring. För blommor, prydnadsbuskar och potatis.
Tänk på: Undvik tång på grönsaker, då den tar med sig kadmium från havet som anrikas i jorden och tas upp av grönsakerna."

Om det stämmer att det är saltet i tången som håller sniglarna borta så fungerar det ju inte att skölja den först så då faller min idé.

Det där med att det finns kadmium i tången kände jag inte till. Hur är det då med fisken kan man ju undra...

Eftersom sötvattnet från sjöar och åar till slut hamnar i havet så har jag funderat på hur det är med kvicksilver i havsfisk men kadmium kan ju i och för sig komma från åkrar som konstgödslats.

Undrar var det fått uppgiften om kadmium? Hörde den texten till det som stod i ICA-kuriren?

Att använda något till andra växter än grönsaker för att det finns skadliga ämnen i kan ju ha sina risker eftersom den som kanske odlar där i framtiden har grönsaker där utan att känna till vad som finns i jorden.
Bassam
Hej

Det är först problem att de har salt i kroppen som vi kan inte borta dem , men om tunga metal beror på vilka vatten kommer ifrån .

H:Bassam

Gunilla T
Kadmium är en tungmetall som inte bryts ner i naturen och ackumuleras i näringskedjan. Tas upp av växter som äts av djur som vi människor sedan äter. För varje steg i näringskedjan anrikas tungmetallen - människor, stora rovfåglar och de stora rovdjuren är toppkonsumenter..

I samband med industrialiseringen ökade tungmetallerna i luft, vatten och jord. Träd tar upp kadmium och när vi eldar blir kadmiumet kvar i askan. Tobaksplantan är känd för att gärna ta upp kadmium bl.a därför är rökning så skadligt. Kadmium finns även i konstgödel.

Här kan du läsa mera;

http://www.hsr.se/sa/node.asp?node=2122
Christa
CITAT (Gunilla T @ 25-06-2011, 12:10) *
Kadmium är en tungmetall som inte bryts ner i naturen och ackumuleras i näringskedjan. Tas upp av växter som äts av djur som vi människor sedan äter. För varje steg i näringskedjan anrikas tungmetallen - människor, stora rovfåglar och de stora rovdjuren är toppkonsumenter..

I samband med industrialiseringen ökade tungmetallerna i luft, vatten och jord. Träd tar upp kadmium och när vi eldar blir kadmiumet kvar i askan. Tobaksplantan är känd för att gärna ta upp kadmium bl.a därför är rökning så skadligt. Kadmium finns även i konstgödel.

Här kan du läsa mera;

http://www.hsr.se/sa/node.asp?node=2122

Jo jag känner till allt det där om kadmium. Skrev om det i en annan tråd i veckan. Att det skulle vara mycket kadmium i tång visste jag dock inte.

Fobo skrev på 80-talet att man skulle undvika aska i grönsakslandet just på grund av kadmium precis som du nämner.
Gunilla T
Ja, det fungerar ju på samma sätt i vattnet som på land. Vattenväxter tar upp tungmetaller och växterna äts av djuren och djuren äts av....
Christa
CITAT (Gunilla T @ 25-06-2011, 19:35) *
Ja, det fungerar ju på samma sätt i vattnet som på land. Vattenväxter tar upp tungmetaller och växterna äts av djuren och djuren äts av....

Men om det finns så höga halter kadmium i tång så man inte skall ha det på grönsakerna så undrar man ju hur det är med fisk och skaldjur från havet?
Gunilla T
Ja, det kommer ju in i näringskedjan förstås - hittade denna lilla notis i finska Vasabladet

http://www.vasabladet.fi/story/?linkID=621...highlight=Evira

I våra sjöar och älvar finns mycket tungmetaller - det är väl därför bl. a. som gravida inte skall äta östersjöfisk. Oftast ligger de bundna i bottensedimentet men när pH värdet förändras pga försurningen frigörs även metallerna. Jag gissar att det är därför man också försöker kalka sjöar.
Christa
CITAT (Gunilla T @ 26-06-2011, 19:37) *
Ja, det kommer ju in i näringskedjan förstås - hittade denna lilla notis i finska Vasabladet

http://www.vasabladet.fi/story/?linkID=621...highlight=Evira

I våra sjöar och älvar finns mycket tungmetaller - det är väl därför bl. a. som gravida inte skall äta östersjöfisk. Oftast ligger de bundna i bottensedimentet men när pH värdet förändras pga försurningen frigörs även metallerna. Jag gissar att det är därför man också försöker kalka sjöar.

Ja i insjöfisk som abborre och gädda finns det ganska mycket kvicksilver. Kadmium har jag däremot inte hört. I havsfisk påstår de att det fortfarande är låga halter kvicksilver.

När det gäller Östrersjön är det framförallt organiska miljögifter som är orsak till att man skall äta med försiktigthet. Det är då framförallt strömming och lax eftersom organiska miljögifter framförallt lagras i fett.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon