CITAT (Peztis @ 24-06-2011, 16:33)

Har också hört att tång är bra som näring och jag har också funderat på det där med saltet...
Hittade detta på AoT:
"Ja, tång är rikt på kväve, fosfor och kalium samt flera viktiga mikro¬näringsämnen som exempelvis bor och jod. Tång är också mullbildande och förbättrar jordens struktur. Färsk tång innehåller en del salt. För att få bort saltet kan ni kompostera tången öppet under vintern, då regnar saltet bort."
Från ICA-kuriren:
"Tång
Värdefull näring finns i brunalger, som blåstång, knöltång och sågtång. Skölj av tången från salt. Klipp i bitar och lägg på öppna jordytor eller mylla ner lätt då tången snabbt torkar ihop. Bra att fylla i botten av gropen när du planterar.
Innehåller: Fosfor och kalium.
Bra till: Extra näring. För blommor, prydnadsbuskar och potatis.
Tänk på: Undvik tång på grönsaker, då den tar med sig kadmium från havet som anrikas i jorden och tas upp av grönsakerna."
Om det stämmer att det är saltet i tången som håller sniglarna borta så fungerar det ju inte att skölja den först så då faller min idé.
Det där med att det finns kadmium i tången kände jag inte till. Hur är det då med fisken kan man ju undra...
Eftersom sötvattnet från sjöar och åar till slut hamnar i havet så har jag funderat på hur det är med kvicksilver i havsfisk men kadmium kan ju i och för sig komma från åkrar som konstgödslats.
Undrar var det fått uppgiften om kadmium? Hörde den texten till det som stod i ICA-kuriren?
Att använda något till andra växter än grönsaker för att det finns skadliga ämnen i kan ju ha sina risker eftersom den som kanske odlar där i framtiden har grönsaker där utan att känna till vad som finns i jorden.