Full version: Odla?
A.Goransson
Hej hej på er alla...

Vi ha precis köpt ett hus och ska flytta in helgen efter den 4 Juli....
Trädgården ha en gammalt trädgårdsland som jag tänkte gräva ur
med firmans traktorgrävare och fylla igen med matjord som vi ha på firman...

Så nu till mina små frågor:

Hur djupt ska jag gräva bort av det gamla landet och hur tjockt med ny matjord ska jag lägga?

Finns det nåt man kan odla nu i det blivande grönsakslandet, eller är det för sent på säsongen?

Några tips ni kan ge en riktig amatör...

Trevlig Midsommar på er

Mvh
Andreas
Peztis
Om det finns ett land så är det säkert rätt bra jord däri redan, varför inte bara fylla på med mer matjord och gödsel?

Sallat, rädisor, rucola kan du så fortfarande i omgångar. Sedan i juli kan man titta på de asiatiska grönsakerna, i höst kan du så för kommande säsong om du känner för det.
A.Goransson
CITAT (Peztis @ 24-06-2011, 16:20) *
Om det finns ett land så är det säkert rätt bra jord däri redan, varför inte bara fylla på med mer matjord och gödsel?

Sallat, rädisor, rucola kan du så fortfarande i omgångar. Sedan i juli kan man titta på de asiatiska grönsakerna, i höst kan du så för kommande säsong om du känner för det.

Tack för svaret =)
Då rör jag bara runt allt, fanns tydligen en gammal kompost på tomten så är väl bara å blanda i den jorden?
Vilken är den bästa gödseln å blanda i?

mvh
ingrid fuxwall
Vad som är bäst vet jag inte men det enklaste är hönsgödsel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon