Victoria
24-06-2011, 10:24
Hej,
För första gången efter flera års försök att övervintra pelargoner har jag lyckats!

Jag tog fram dem i slutet av februari, de stabiliserade sig lite och då beskar jag dem lite. I början/mitten på maj hade jag fina frodiga små bulliga plantor som jag planterade ut i krukor och de mår fortfarande aldeles förträffligt och är jättefina täta små plantor. Men jag ser inte en tendens till blomstänglar ännu

De har fått en skvätt svag näring någon gång då och då, inte alls vid varje vattning. För ett par veckor sedan ledsnade jag och gav dem lite hönsgödsel. Fortfarande inget. Vad gör jag för fel? Det är som sagt jättefina plantor men jag vill se blommorna!
Eva i Skåne
24-06-2011, 10:28
Det kommer säkert blommor snart!
Övervintrade plantor blir tyvärr senare än de drivna man köper på försommaren. Augusti tycker jag är den mest blomrika månaden vad gäller mina övervintrare,
smuleborg
30-06-2011, 19:00
Håller med Eva i Skåne. Dock blommar de flesta av våra övervintrare redan nu, om än tämligen måttligt.
Hönsgödsel skulle jag inte ge pellisar, kväve gynnar blad på bekostnad av blomning.
Vi ger pellisarna pelargon-gödning en gång i veckan, knappt den dos som står på flaskan.
För mycket blad kan, har jag läst här, hämma blomningen; den skribenten sa sig knipsa bort "onödiga" blad för en rikare blomning. Jag skulle inte göra det, eftersom jag uppskattar bladen väldigt mycket.
[attachment=62271:DSCF0001.jpg]
Mina övervintrare började blomma i April .
En av dem är denna 'Swedish Angel'
Gröna mormor
02-07-2011, 08:59
Jag brukade också övervintra mina pelargoner, men eftersom dom var så sena med blomningen har jag slutat med det och köper nytt varje år för att få njuta av blomningen betydligt längre tid.
Jag har läst alla inläggen och undrar om det kan vara så att det finns så många olika sorters pelargonier idag att det är väldigt olika hur de beter sig ? Jag har mest hängande pelargonier vita och röda som jag övervintrar. Jag köpte sticklingar från början och min favorit är tom girl. Jag planterar om dem i blomjord varje år och när de har börjat blomma ger jag svag gödning med blomstra ibland. Dessa har blommat i två månader nu så det är tvärtom hur era gör. Däremot har jag en vanlig zon pelargon som jag köpte som stickling i våras som är jättetjurig det är en gul zonpelargon. Jag har två frågor. Vad skall jag göra med den tro? Vad är pelargongödning och vad innehåller den ?
smuleborg
03-07-2011, 21:43
Köpa nytt varje år kan man göra. Jag kan dock tycka att p. blir intressantare för varje år; "vedartade". Jag testar fortfarande med beskärning, i alla fall på de vi har flera av. Ett exempel, den vanliga Mårbackan; vi har bonsai-Mårbacka; vi har tufft beskurna Mårbacka som är fylliga, täta och höga; vi har "naturlig" Mårbacka, dvs hög och ranglig. Spänningen stigen för varje år. Just (övervintrad) Mårbacka blommar förövrigt mycket tidigt (kan t.o.m. blomma på vintern, i svalt utrymme, om olyckan är framme; fram med sekatör eller sax!).
Vissa sorter, som jag ser det, tar något eller några år på sig för att komma till sin rätt.
Minns inte vad p.näringen innehåller (gitter inte ränna ut till uthuset). Ska främja både blad och blomma vad jag vill minnas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.