hej.
vi har fått gjort en odlingslott i området där jag bor nu i vår, grunden är mycket torr och små singel som är uppgrävt och sen sandjord som jag sedan har satt drivbänkar på med jord och kogödning i.
har lite bladlöss med det är kontrollerbart, men... nu hittade jag några runda svarta pytte, pytte små hoppande insekter. har haft några stycken innan som jag klämt men idag hade jag massor som kröp på drivbänkskanterna, vet inte om de är i jorden för de är för små att se där och jag ser inga konstiga skador på grönsakerna.
jag har också svartmyror i massor och de trivs i drivbänkarna fast jag vattnat och inte låter det torka upp för mycket. jag har sett att de är på bladlössen så jag vill ju få bort myrorna.
hade ett par pinnar i hörnorna på bänkarna för att hålla uppe fönstret och när man rör på pinnarna så väller det upp myror.
har provat funlight saften verkar mest som att dom bara flyttar på sig.
så... jag önskar hjälp att indentifiera de små hoppande sakerna och tips på att bli av med dom och hur jag ska bli av med myrorna. om det finns nåt bra myrmedel man kan ha bland grönsakerna.