Full version: Thuja
minigrävarn
Hej!!

Jag ska sätta en thuja häck som ska vara ca.15 m lång. "Brabant"
Den ska var tät för insyn och jag skall ha en bra höjd redan från start, tänkte jag.
var köper jag dessa plantor billigast??
Och hur långt isär ska de sitta.
Höjden jag tänkt mig är ca.1.50-2.0 m!!!

Vad sätter jag för växt mellan thuja plantorna som ska få hänga ner över en mur som thujan skall stå på??
Tanken är att den skall vara grön året om, gärna med lite olika färg på ev.blommor??

Alltså!! Thuja på insidan av en mur och någon form av växt som skall breda ut sig och täcka min misslyckade fula mur som jag gjort. På vissa ställen är muren 1.20 hög

//Jonas Karlstad
Huggorm
Har du tänkt dig en sluthöjd på 1,5-2m? Det är lågt för att vara en thujahäck. Bäst pris på plantor får du nog från tyska plantskolor, exempelvis Eggert som till och med har svensk text på hemsidan. Där kostar plantorna 5,99 euro per styck om du köper minst 25. Och eftersom man brukar sätta två per meter behöver du ju cirka 30 för 15m.

http://www.eggert-baumschulen.de/products/...is-Brabant.html

Vad gäller städsegrön klätterväxt, så finns det ju få andra än murgröna som klarar sig i Karlstad, och de får allt annat än färgglada blommor
minigrävarn
Hej!!

Tackar för tippset!!!

Sluthöjden har jag tänkt någonstans runt 3m.

Av kostnadssjäl så väljer jag att ta hem en lite lägre planta.

Vilka är billigast i Sverige??

De verkar bara ha 60-80 cm hög på den tyska länken!!

//Jonas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon