Eva i Skåne
Lite slötittande på tv var det ikväll och så hamnade jag i detta finstämda program som jag varmt rekommenderar.
Vackert filmad natur. Ängsblommor, fjärilar, insekter i en stillsam presentation. Lärorikt, intressant och så vackert.

Jag hoppas att många fler än jag såg det, men detta är ju en kväll då de flesta väljer annat än tvn
Ni har en ny chans imorgon SVT2 kl 1530.
*Stintan*
Jaaa det var ett jättefint program!
Olle A
Tack för tipset, det ska jag försöka komma ihåg i morgon! tummenupp.gif

Olle
Biggan_
Jag har precis sett den på svt play! Tack för tipset Eva! thanks.gif Jättefin film!
Mandelblom, kattfot och blå viol
Myosotis
Har spelat in det, vad bra att det var ett bra program, då kanske jag orkar se det.
silos
Den vill jag se!Tack för tipset!
malcolm
Jag skall se det på playkanalen sedan, igår blev det ett gammalt avsnitt av Morse som jag fö. somnade ifrån.
malcolm
Nu har jag sett programmet på playkanalen och jag önskade nästan att det inte skulle ta slut, en verklig höjdare som jag rekommenderar ALLA att se. Undrar hur många av dagens barn som får se en livs levande ko eller kalv på nära håll...
Meriona
Troligen alla de som bor utanför storStockholm. wink.gif
*Stintan*
CITAT (Meriona @ 25-06-2011, 18:13) *

Det finns väl inte kor i några städer så vad boedeorten har för betydelse förstår jag inte.
Olle A
CITAT (Meriona @ 25-06-2011, 18:13) *

Jag är inte lika övertygad. När jag var liten fanns det säkert hundra mjölkbönder här i Ödsmål. Den siste lade ner för ett par år sedan. Säkert har de allra flesta barn sett kossor från bilen eller bussen, men hur många har varit i en ladugård eller varit med när kossorna släpps ut i hagen?

Olle
Meriona
jodå det är avståndet från betongen till hagen som påverkar. I mindre städer är det ganska osannolikt att man inte stöter på kor, man håller sig sällan just bara i centrum. I större städer är alla förorter och annat jox i vägen.

Olle det var frågan om att se ko och kalv på nära håll, det kan man göra från bilen. Här finns fortfarande gott om både mjölk- och köttkor. Menades närkontakt, dvs spenmjölka? Nej det är nog ganska ovanligt, det har jag själva bara gjort en enda gång.
*Stintan*
I Stockholm bor de flesta i förorterna.
Meriona
Ja och åtminstone nån mil utanför dem har jag då sett både kor och hästar och får. wink.gif Men det är klart om man inte har bil så kanske man inte ser dem.
Olle A
CITAT (Meriona @ 25-06-2011, 18:29) *
Olle det var frågan om att se ko och kalv på nära håll, det kan man göra från bilen. Här finns fortfarande gott om både mjölk- och köttkor. Menades närkontakt, dvs spenmjölka? Nej det är nog ganska ovanligt, det har jag själva bara gjort en enda gång.

Allt är ju relativt, men jag hade åtminsone tänkt mig lite närmare kontakt än att susa förbi hagen i en bil. Ett sådant här färdmedel är bra mycket bättre om man vill lära känna korna lite närmare. smile.gif

[attachment=62086:Kossa.jpg]

Olle
Meriona
Jo, men är korna farliga tro, eftersom ungarna är så inburade? ohmy.gif
HC är annars en väldigt trevlig ras, supersnäll rent av, till och med tjurarna brukar vara pålitliga. smile.gif

Såna blir det när jag vinner på lotto. smile.gif
*Stintan*
HC är ursöta tycker jag.
Meriona
Jo det är lite Urax över dem (eller vad hette den där kossan som Hedenhösarna hade?)

Olle A
Att vi åker i "burar" här beror knappast på kornas farlighet, utan på att gården (Öströö i Halland) har stora ägor som det skulle bli ganska jobbigt att gå runt på. Därför ordnar de sådana här "lammsafaris" där besökarna enkelt kan komma ut och hälsa på fåren och korna. Under min tur satt de flesta kvar i vagnarna, men när jag gick ut för att fotografera var det ingen som protesterade.

Olle
Meriona
OJ då, då var det inte ungar.... Förlåt! blush.gif
Olle A
Jodå, på sådana turer får ungar av alla åldrar vara med! smile.gif

Olle
Meriona
Hon i sjaletten var söt. smile.gif
Eva i Skåne
Jag trodde det skulle var lovord över programmet när jag såg att det kommit så många svar i tråden flirting.gif
Har ni sett reprisen, alla ni som bara pratar om kossor? Jo, Malcolm uppskattade det bravo.gif
Olle A
Oj, förlåt! blush.gif Jag tycker att det var ett fantastiskt fint program som alla borde se. smile.gif

Olle
*Stintan*
Jag var ju den första att instämma i att det var ett kanonbra program. Får be om ursäkt för att det blev lite kosnack. blush.gif
Meriona
Jaså handlade inte programmet om kor då, det var ju nån som talade om att folk inte längre träffar kor? ohmy.gif
Eva i Skåne
Ni får gärna prata kossor. Det var mest min förvåning när jag öppnade forumet igen och trodde jag skulle läsa en massa nya lovord om programmet när det blivit så många svar under eftermiddagen. Det är ju många andra trådar som flyter iväg.
Igår läste jag ditt svar Stintan.

angel_not.gif
omk
Åh, vilket BRA program !!! biggrin.gif

Känner nästan för att skaffa en kossa eller två, bara för att hålla efter våra små ängs-snuttar (kanske 4-5 hektar, fast uppdelat på många små skiften), men inser ju att det är helt ogörligt, som det ser ut just nu iaf.

Fast den stora, tunga trimmern skulle man ju slippa ... Lien likaså ...
Även lånet av slåttermaskin ... Hmmm .... g.gif

Får fundera ett tag, så småningom blir man väl pensionist ... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon