merlin68
Är det tillåtet att ta med sticklingar av citrus från utlandet? Ska till Italien snart man vill inte tas på "bar gärning" i tullen fear.gif
Peztis
Kollade på jordbruksverket och de har en föreskrift.

Men ibland snurrar jag runt i ord och text och inser att jag faktiskt inte förstår vad det egentligen stå.

Det står så här på sid 17:
"DEL A. VÄXTSKADEGÖRARE VILKAS INFÖRSEL ELLER SPRIDNING ÄR
FÖRBJUDEN OM DE FÖREKOMMER PÅ VÄXTER SOM ANGES I DENNA
BILAGA"

Först så läser jag det som att eftersom vissa skadedjur kan finnas på vissa växter så får man inte ta in växten i EU eller sprida den i EU (t ex som att ta en stickling på semestern).

Sedan läser jag texten två gånger till och då skulle jag kunna läsa det som att OM det finns skadedjur på växten, då får man inte ta in eller sprida. Är växten dock fri från skadedjur så är det ok.
Men då kommer ju förljdfrågan: hur vet jag att den är skadedjursfri?
Alexander-VG-zon3
Här kan man med läsa mer
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden...3dc8000389.html
Peztis
Det står lite här på Odla också: http://www.odla.nu/artiklar/ute/ovrigt/en-...r-tva-i-bagaget
merlin68
Nä nu blev jag ledsen crying.gif Precis som jag befarade få citrusväxter tydligen inte tas med. Tråkigt att avstå men jag vill ju inte bära skulden till att någon hemsk parasit eller svamp får fotfäste i Svea rike no.gif Stod ingenting om bpugainvillea dock eller tillhör den rosväxterna?
kerstin z5-6
Men varför inte gå in på en plantskola i italien o köpa en citrusplanta där? de har ju växtpass
Nyctaginaceae/Underblommeväxter/Bouganvillea tillhör ej rosväxter -där är det fritt fram
merlin68
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-06-2011, 09:55) *
Men varför inte gå in på en plantskola i italien o köpa en citrusplanta där? de har ju växtpass
Nyctaginaceae/Underblommeväxter/Bouganvillea tillhör ej rosväxter -där är det fritt fram

Bra ide w00t.gif Visste inte att de har växtpass på plantskolorna. thanks.gif för informationen!!!
kerstin z5-6
Jag har handlat på både spanska och Holländska plantskolor senaste året.Både hade på eu växtpasskrävande" växter som citrus o rosväxter ett certifikat-en lapp:) på plantan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon