Mal.in77
Hej.
Jag har sått rosenskära (typ i april) och de har vuxit till kraftiga höga växter, men det finns inte en enda antydan till några blomknoppar!? Vad gör jag för fel och är det för sent att åtgärda detta nu? Jag har läst att man inte ska gödsla dem, för då blir det inga blommor, så det har jag inte gjort. Är det fel?
Tacksam för svar!
MVH Malin
Irene_L
Dom kommer säkert blomma. De flesta rosenskärorna är kortdagsblommare dvs. de blommar inte förrän de får mindre än 14 tim ljus/dag. Därför blommar de bäst i aug/sept.
Peztis
Ge inte upp, de kommer!
Mal.in77
Ok, tack för svaren!
/Malin
vanjalarsa
CITAT (Irene_L @ 25-06-2011, 13:44) *
Dom kommer säkert blomma. De flesta rosenskärorna är kortdagsblommare dvs. de blommar inte förrän de får mindre än 14 tim ljus/dag. Därför blommar de bäst i aug/sept.

Det var intressant att veta! Tack! Man lär sig alltid nåt nytt av duktiga forumskribenter.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
kicki572
Mina frösådda rosenskäror har precis börjat blomma och sedan brukar de fortsätta hela sommaren. Det är bra att ta bort överblommade blommor så kommer det mera.
Eva 33c
Det skiljer lite på sorterna också. En del är mindre känsliga för det där med korta dagar än andra. Den som heter Early Summer tex blommar tidigare. I år har jag en som heter Double Click (tror jag) och den såddes i april och har börjat blomma så smått. En vit som hette Atstronaut blommade sent på säsongen, och den sötaste, Daydream, har jag slutat försöka mig på. Den hinner bara slå ut någon enstaka blomma innan frosten tar den här i zon 5.
Inka
Hej!
Ett år hade jag gödslat mina rosenskäror för mycket, då fick jag fantastiskt stora plantor men inga blommor...
Mvh Inka
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon