Mal.in77
25-06-2011, 11:33
Hej.
Har en taggfri björnbärsbuske som jag haft i många år och som alltid har gett väldigt mycket bär. Förra sommaren samt denna sommar blir det dock inte alls mycket. Förra sommaren trodde jag att det berodde på att jag beskar den fel. De ger ju frukt på fjolårsskotten, och förra året tog jag nog bort nästan alla, men i år gjorde jag inte det, men det kommer iallafall nästan inga blommor på den. Och fjolårsskotten har blivit bruna och ser ganska halvdöda ut. Någon som har ett förslag på vad som kan ha hänt, och vad jag ska göra?
MVH Malin
fridasj
25-06-2011, 14:47
Har tyvärr inget vettigt råd, men mina Björnbärsbuskar betér sig exakt lika dant!
Förrförra året gav de massor, men sedan den kalla vintern förra året samt den senaste så är de inte som de ska. Fjolårsskotten som jag band upp i höstas har torkat och dött allihopa och istället skjuter den mängder med nya skott som t.o.m tänker blomma en del av dom. Mängden bär lär dock bli minimal, precis som förra året.
Fick för mig att de har haft det för torrt efter att jag planterat ett äppelträd i närheten, men jag vet inte....
Tacksam för råd även jag!
Mal.in77
25-06-2011, 20:27
Exakt som för mig; de nya skotten har en del blommor som väl blir lite bär, men låååångt ifrån mängden jag fått förut. Vi får hoppas nån annan klok kan berätta för oss vad det kan bero på!
/Malin
Aqvakul
25-06-2011, 20:31
Skotten verkar ha frusit ner. Med tanke på de tuffa vintrarna, så är det fullt rimligt.
mamamaggan
25-06-2011, 22:33
På våra björnbär har kvistarna frusit ner , kommit nya i år men jag har inte kollat efter blommor . Fast vi har taggiga björnbär, vet inte om det är någon skillnad eller om de också bara ger bär på fjolårsskotten.
merlin68
25-06-2011, 22:58
CITAT (Mal.in77 @ 25-06-2011, 21:27)

Exakt som för mig; de nya skotten har en del blommor som väl blir lite bär, men låååångt ifrån mängden jag fått förut. Vi får hoppas nån annan klok kan berätta för oss vad det kan bero på!
/Malin
Samma här i zon 3-4. Jag har taggfria björnbärssorten Black Satin. Triple Crown ska vara en bättre härdigare sort utan taggar som kan vara värt att prova?
Någon som har den och har den fryst ner den gångna vintern?. Mina sibiriska björnbär dignar däremot av frukt, ingenting har frusit ner fast de lämnades helt utan vintertäckning, glömde t o m att lägga ner rankorna...Fast de har hemska taggar ...
fridasj
26-06-2011, 11:00
Men det som är konstigt, om de nu har frusit, är varför det först kom nya fina blad, som sedan bara gulnade och och torkade bort? Bor i zon 2 och har inte haft någon frost sedan i mars...
Det är gamla, väl etablerade buskar som varit med om många kalla vintrar förr.
Aqvakul
26-06-2011, 11:03
PM:a Jan Lindgren! Han kan mkt om björnbär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.