Em.Thor
Hej. Jag blir snart tokig, har letat men finner ingen bild eller beskrivning som matchar min växt. Har ingen aning om vad det är och inte min mamma heller trots att hon är bra på krukväxter. Bladen är lite långsmala gröna med vita prickar på och en del har tunna röda nerver på baksidan. De är spetsiga men rundade in mot roten. Grenarna är relativt kraftiga och gröna. Nya blad är ljust gröngula och mycket krusiga innan de vuxit ut helt. Nu till det roliga! För någon vecka sedan upptäckte jag små rosa blommor allra längst ut på grenen. De är hjärtformade och mellan 0,5-1 cm stora.

Någon som vet? smile.gif

Hälsningar Marie

Ps. Jag skulle kunna lägga upp en bild också sen om ingen vet.
Maj zon 4
Långsmala gröna blad med vita prickar får mig att tänka på någon sorts begonia, men lägg ut en bild, så blir det lättare att säga eller gissa vad det är.
Red Top
Kan det vara en "änglavingsbegonia" eller Cane, du har. Den ser ut så här:

Bilden är lånad här: Cane
Em.Thor
Jaaa visst är det en änglavinge jag har! Begonia maculata! Letade vidare och hittade en exakt kopia av min (se bilden) TACK så jättemycket för svaren, är otroligt glad! Ska bli spännande att se hur mycket den kommer att blomma smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon