Suz
Jag liksom många andra för ett ständigt krig mot dessa sniglar.
Om jag skulle få betalt per snigel skulle jag vara miljonär nu!!
Nu har de lyckats tagit sig upp i mina pallkragar (som är av plast för jag trodde av någon underlig anledning just då jag köpte dem att det skulle göra det svårare för dem.... slap.gif ) och jag är innerligt trött på dem ranting.gif

Kan det hjälpa om man strör träflis runt dem och örtlandet??
Eller sand??
Vet att grus är bra men vill inte ha det.
Christine D
CITAT (Suz @ 25-06-2011, 16:03) *
Jag liksom många andra för ett ständigt krig mot dessa sniglar.
Om jag skulle få betalt per snigel skulle jag vara miljonär nu!!
Nu har de lyckats tagit sig upp i mina pallkragar (som är av plast för jag trodde av någon underlig anledning just då jag köpte dem att det skulle göra det svårare för dem.... slap.gif ) och jag är innerligt trött på dem ranting.gif

Kan det hjälpa om man strör träflis runt dem och örtlandet??
Eller sand??
Vet att grus är bra men vill inte ha det.

Träflis/spån brukar fungera, har ej testat men hört talas om att det funkar. Prova dig fram!
Om det inte fungerar kan du ju alltid köpa snigelmedel..
Lycka till!
bullerbybo
Kakaoflis ska de visst ogilla. Kryddväxter ger de sig inte på men verkar inte hindra dem från att ta växter brevid.

På dina pallkragar kan du häfta en remsa grovkornigt sandpapöper (våtslippapper håller bäst) så kan inte sniglarna ta sig över.
KatteLatte
Grus verkar inte stoppa dom, tyvärr, och även sand är väl sådär, även om den är fuktig.. Har mördat mördarsniglar både på grusade uppfarten och på nya uteplatsen som nu är full med sättsand i väntan på plattor.

Finns ju "Snigelfritt"; och kommer jag ihåg det rätt så skall det vara förenligt även med grönsaksodling. Nematoder har jag provat, då med att infektera döda sniglar som agn och låta de andra komma och äta upp dom och det fungerar väl också hyffsat men är rätt dyrt.
Suz
Tack för alla svar!!
Jag hällde sand ca 10-15cm runt en kruka som står vid grönsakslandet för test och där har inga sniglar varit!
Så det blir nog sand runt landet och pallkragarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon