|
Christa
25-06-2011, 15:30
Jag skall flytta över min mailfunktion till en dator med Windows 7. Som någon här berättat så går det inte köra Outlook Express då.
Finns det något annat gratisprogram som funkar bra?
Det vore ju bra om man kan föra över mina sparade mejl dit också.
En funktion som jag saknar i Outlook Express är att kunna ladda ner och ta bort bilagor men behålla mejlet.
*Stintan*
25-06-2011, 15:33
Finns inte Windows live mail redan annars så kan du installera det.
Christa
25-06-2011, 15:39
CITAT (*Stintan* @ 25-06-2011, 16:33)  Finns inte Windows live mail redan annars så kan du installera det. Min sambo tror att mejlen då ligger på Microsofts server. Han menar att man inte samma kontroll på filerna när de ligger på en server. Kan man själv göra back up på mejlen i Windows live? Kan jag behålla min nuvarande mailadress då?
*Stintan*
25-06-2011, 16:10
Mailen ligger alltid på en server. Jag har en mer privat mailadress som ligger hos min bredbandsleverantör sen har jag en hotmailadress som väl ligger på hotmail. Förstår inte vad det är för kontroll man skulle missa. Man kan spara mailet som en fil och man kan spara bifogade filer.
Ja du kan behålla din nuvarande mailadress men du måste ju föra in den i programmet.
Om du vill spara ett mail utan bilaga på hårddisken kan du gå en genväg. Då klickar du på på svara och så tömmer du adressrutan men behåller rubriken, markerar bilagan och trycker backspace varpå du kan spara endast mailet som fil.
Christa
26-06-2011, 10:23
Vad använder ni andra för meljprogram?
Red Top
26-06-2011, 14:19
har jag och jag gillar det skarpt. Man har 7597 MB lagringsutrymme.
Meriona
26-06-2011, 14:40
Outlook. Sparas lokalt på datorn. Plus Telia Webmail och Yahoo.
malcolm
26-06-2011, 15:52
Spray och Gmail har jag.
Christa
26-06-2011, 15:56
CITAT (Meriona @ 26-06-2011, 15:40)  Outlook. Sparas lokalt på datorn. Plus Telia Webmail och Yahoo. Men Outlook är väl ett köpeprogram? Funkar det i Windows 7?
*Stintan*
26-06-2011, 16:05
CITAT (Christa @ 26-06-2011, 16:56)  Men Outlook är väl ett köpeprogram?
Funkar det i Windows 7? Ja det ingår väl o Officeprogramet man kan köpa.
Ålgryte
26-06-2011, 17:53
Jag saknar också Outlook Express i Windows 7. Har provat Outlook som följer med Office men tycker det är "för stort" - för många funktioner. Gillar inte Live mail som vill spara bif bilder på ngn server... Nu använder jag Thunderbird från Mozilla  Inte en massa "gardiner" som tar plats och dessutom gratis Jag kan ställa in om jag vill ta bort hämtade meddelanden från servern eftersom de sparas på min dator så jag kan läsa dem utan att vara uppkopplad.
Anki på Öland
26-06-2011, 18:39
Windows Live Mail - funkar jättebra tycker jag.
Christa
26-06-2011, 19:04
CITAT (Ålgryte @ 26-06-2011, 18:53)  Jag saknar också Outlook Express i Windows 7. Har provat Outlook som följer med Office men tycker det är "för stort" - för många funktioner. Gillar inte Live mail som vill spara bif bilder på ngn server... Nu använder jag Thunderbird från Mozilla  Inte en massa "gardiner" som tar plats och dessutom gratis Jag kan ställa in om jag vill ta bort hämtade meddelanden från servern eftersom de sparas på min dator så jag kan läsa dem utan att vara uppkopplad. Min sambo är också inne på att jag kanske skulle prova Thunderbird men känner du till om man kan spara ner bifogade filer och ta bort dom från mejlet så att man kan spara brevet utan att bilagan är kvar i mejlprogrammet?
Ålgryte
26-06-2011, 19:24
CITAT (Christa @ 26-06-2011, 20:04)  Min sambo är också inne på att jag kanske skulle prova Thunderbird men känner du till om man kan spara ner bifogade filer och ta bort dom från mejlet så att man kan spara brevet utan att bilagan är kvar i mejlprogrammet? Förstår inte riktigt vad du menar... Vill du spara bifogade filer i din dator? Det kan jag med Thunderbird. Vill du spara mejlet som en egen fil eller bara i mailprogrammet? Jag har en massa gamla lästa mail som ligger och tar plats i Thundebird  "Viktiga" mail har jag sparat i textformat i mina dokument. Du kan naturligtvis radera hela mailet om du vill, både från datorn och servern. De flesta av mina mail har ingen bif fil så jag har inte tänkt på att radera end dem. Eftersom Thunderbird är gratis kan du ju testa det innan du gör det till ditt standardprogram!
*Stintan*
26-06-2011, 19:35
I Windows live mail kan man klicka i om man vill att mailen tas bort från servern när man raderar mailet. Eller så kan man välja att dom raderas efter ett visst antal dagar. Att mail sparas på en server är ju för att man ska kunna komma åt dom på webmail om man kanske sitter på en annan dator.
Som jag sa tidigare går det också att spara mail i en mapp i datorn utan att bilagan följer med.
Fungerar dessutom bra.
Anki på Öland
26-06-2011, 20:13
CITAT (*Stintan* @ 26-06-2011, 20:35)  I Windows live mail kan man klicka i om man vill att mailen tas bort från servern när man raderar mailet. Eller så kan man välja att dom raderas efter ett visst antal dagar........ Det har jag letat efter, var gör man det??
*Stintan*
26-06-2011, 20:23
CITAT (Anki på Öland @ 26-06-2011, 21:13)  Det har jag letat efter, var gör man det??  Klicka på "konton" sen "egenskaper" sen "avancerat" o där längst ner klickar man i.
Anki på Öland
26-06-2011, 20:35
CITAT (*Stintan* @ 26-06-2011, 21:23)  Klicka på "konton" sen "egenskaper" sen "avancerat" o där längst ner klickar man i. Där har jag redan klickat i att ta bort borttagna meddelanden men det verkar den inte göra i alla fall. Skall testa dagar istället.....
*Stintan*
26-06-2011, 20:41
CITAT (Anki på Öland @ 26-06-2011, 21:35)  Där har jag redan klickat i att ta bort borttagna meddelanden men det verkar den inte göra i alla fall. Skall testa dagar istället..... Hur vet du att dom är kvar? humhum de ska dom ju inte.
Anki på Öland
26-06-2011, 22:05
CITAT (*Stintan* @ 26-06-2011, 21:41)  Hur vet du att dom är kvar? humhum de ska dom ju inte. För att jag går in på webmailen och kollar skräpposten ibland för det har hänt att mail från min hemsida fastnat där..... Fast jag kollade just där.....  det var mail jag sparat som låg kvar och dagens mail som bara låg i borttagetmappen som jag inte hunnit tömma ännu..... hihi... så bra att det funkar.....
Piccante
26-06-2011, 22:19
Thunderbird hade jag på min gamla stationära dator, funkade fint. Precis som Outlook sparar den mailen på din egen hårddisk. Annars tycker jag nog att Gmail är bäst och enklast att använda.
*Stintan*
26-06-2011, 22:31
Jamen så bra då vet vi det  Edit: Det är svar på Ankis inlägg.
Christa
27-06-2011, 16:55
CITAT (Ålgryte @ 26-06-2011, 20:24)  Förstår inte riktigt vad du menar... Vill du spara bifogade filer i din dator? Det kan jag med Thunderbird. Vill du spara mejlet som en egen fil eller bara i mailprogrammet? Jag har en massa gamla lästa mail som ligger och tar plats i Thundebird  "Viktiga" mail har jag sparat i textformat i mina dokument. Du kan naturligtvis radera hela mailet om du vill, både från datorn och servern. De flesta av mina mail har ingen bif fil så jag har inte tänkt på att radera end dem. Eftersom Thunderbird är gratis kan du ju testa det innan du gör det till ditt standardprogram! Jag menade att jag ville kunna spara ner medsända filer på hårddisken och få bort dom från mejlen utan att radera själva mejlet. Många medsända filer tar mycket plats och man vill ju ändå ha dom på hårddisken så det finns ju ingen anledning att ha dom kvar i meljen. Breven däremot vill jag ha kvar i mejlprogrammet så att jag kan gå tillbaka och läsa. Detta funkar inte i Outlook Express och det är väldigt irriterande. När jag nu ändå skall byta program så vore det bra om jag kan byta till ett där detta fungerar.
*Stintan*
27-06-2011, 17:15
Men det kan du göra i Windows live mail! Bara att högerklicka på bilagan och spara och sen svarar du på mailet men skriver in din egen adress istället för avsändarens så får du mailet utan bilaga och kan radera ursprungsmailet inklusive bilaga. Lätt som en plätt.
Har du ett väldigt konstigt e-postkonto? För vilket konto du än har så måste det ju gå genom en leverantör med server.
Gossen Ruda
28-06-2011, 08:31
CITAT (Christa @ 27-06-2011, 17:55)  Jag menade att jag ville kunna spara ner medsända filer på hårddisken och få bort dom från mejlen utan att radera själva mejlet. Många medsända filer tar mycket plats och man vill ju ändå ha dom på hårddisken så det finns ju ingen anledning att ha dom kvar i meljen. Breven däremot vill jag ha kvar i mejlprogrammet så att jag kan gå tillbaka och läsa.
Detta funkar inte i Outlook Express och det är väldigt irriterande. När jag nu ändå skall byta program så vore det bra om jag kan byta till ett där detta fungerar. Prova med att vidarebefordra det till dig själv efter att ha raderat filerna. CITAT (*Stintan* @ 27-06-2011, 18:15)  klipp Har du ett väldigt konstigt e-postkonto? För vilket konto du än har så måste det ju gå genom en leverantör med server. Christa menar nog att hon vill spara mailen på den egna datorn och inte på någon server någonstans. Jag håller med, jag vill ha koll på mina grejer.
Anki på Öland
28-06-2011, 08:38
CITAT (Gossen Ruda @ 28-06-2011, 09:31)  Prova med att vidarebefordra det till dig själv efter att ha raderat filerna............ Inte vidarebefordra då följer filen med, svara istället som Stintan skrev. Såg inte du skrev radera filerna..... ja då går det ju lika bra att vidarebefordra....
*Stintan*
28-06-2011, 09:34
CITAT (Gossen Ruda @ 28-06-2011, 09:31)  Prova med att vidarebefordra det till dig själv efter att ha raderat filerna.
Christa menar nog att hon vill spara mailen på den egna datorn och inte på någon server någonstans. Jag håller med, jag vill ha koll på mina grejer. Jamen precis det du säger har jag ju förklarat går bra med windows live mail som är det mailprogram som ersatt outlook express i windows 7. Av någon anledning verkar inte Christa bry sig om vad jag säger. Man får bara inte glömma att göra backup så man spar alla gamla mail, om man vill ha dom kvar, innan man byter program.
Christa
28-06-2011, 12:30
CITAT (*Stintan* @ 28-06-2011, 10:34)  Jamen precis det du säger har jag ju förklarat går bra med windows live mail som är det mailprogram som ersatt outlook express i windows 7.
Av någon anledning verkar inte Christa bry sig om vad jag säger.
Man får bara inte glömma att göra backup så man spar alla gamla mail, om man vill ha dom kvar, innan man byter program. Är du verkligen säker på att mejlen ligger på din egen hårddisk när du använder Windows live? Du skrev ju tidigare att du kunde använda mejlfunktionen från vilken dator som helt när du använder windows live. Om mejlen ligger på din egen hårddisk så kan du ju inte läsa dom när du sitter vid en annan dator.
*Stintan*
28-06-2011, 14:14
CITAT (Christa @ 28-06-2011, 13:30)  Är du verkligen säker på att mejlen ligger på din egen hårddisk när du använder Windows live?
Du skrev ju tidigare att du kunde använda mejlfunktionen från vilken dator som helt när du använder windows live. Om mejlen ligger på din egen hårddisk så kan du ju inte läsa dom när du sitter vid en annan dator. Jag skrev att fördelen och vitsen med att låta mejlen ligga kvar på servern var att man då kan hantera dom från vilken dator som helst på webmail. Man också återskapa dom om man råkat radera och tömma av misstag. Man kan bocka av om man inte vill att mailen ska sparas på servern eller välja att dom får ligga kvar på servern några dagar innan dom tas bort. Om inte mailen låg kvar på min egen hårddisk när jag hämtat hem dom skulle jag ju inte kunna jobba med dom offline. Jag försöker nu få fram en skriftlig verifiering från Windows Live Mail på att mailen ligger kvar på hårddisken när dom tas bort från servern men det kan ta lite tid.
I Mozilla Thunderbird kan du markerra bilagan i mejlet och välja spara, därefter markerar du det på nytt och väljer Ta bort, svårare än så är det inte.
*Stintan*
28-06-2011, 14:28
CITAT (Mollis @ 28-06-2011, 15:23)  I Mozilla Thunderbird kan du markerra bilagan i mejlet och välja spara, därefter markerar du det på nytt och väljer Ta bort, svårare än så är det inte. Men man måste ha en till webläsare då utöver IE och det kanske inte alla vill eller behöver.
CITAT (*Stintan* @ 28-06-2011, 15:28)  Men man måste ha en till webläsare då utöver IE och det kanske inte alla vill eller behöver. Nu förstår jag inte riktigt vad du menar men förklara gärna.
Privat använder jag Incredimail, gillar alla smailisar och annat kul man kan göra. På jobbet kör jag Mozilla Thunderbird.
MVH/Mimmi
*Stintan*
28-06-2011, 15:16
CITAT (Mollis @ 28-06-2011, 15:59)  Nu förstår jag inte riktigt vad du menar men förklara gärna. Äsch jag har nog fel där.
Hasse_h
28-06-2011, 15:37
Thunderbird rocks! Går också att synka mot t.ex. Google Kalender och Kontakter. Så kan man också skaffa ett GMail-konto om man inte redan har webmail hos sin internetleverantör (de flesta har det) och koppla också det till Thunderbird.
*Stintan*
29-06-2011, 11:27
Christa, mailen ligger på din egen hårddisk i Windows Live Mail. Dom försvinner inte från hårddisken för att man tar bort dom från servern, men du kan inte återskapa dom om din dator kraschar.
Christa
30-06-2011, 19:14
CITAT (*Stintan* @ 29-06-2011, 12:27)  Christa, mailen ligger på din egen hårddisk i Windows Live Mail. Dom försvinner inte från hårddisken för att man tar bort dom från servern, men du kan inte återskapa dom om din dator kraschar. Ja har man mejlprogrammet på hårddisken så att dom tankas ner där så kan ju bara man själv radera dom. Min sambo trodde att Windows Live var en webbtjänst där mejlen inte tankades ner på den egna hårddisken. På samma sätt som t ex Spray eller hotmail.
*Stintan*
30-06-2011, 19:39
Ja då har dim man fel, man måste ladda ner och installera mailprogrammet på hårddisken.
Det heter Windows Live Mail och hämtas gratis hem från Microsofts sida. Windows Live är namn på en samling olika program varav mailprogrammet är ett.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|