Full version: Bli av med Hassel
Kaggeboda
Jag har en massa hasselsnår på min tomt som både tar utsikt och binder fukt. Jag har försökt att beskära dem och ta bort rötterna men det hjälper inte. Någon som har försök till hur man blir av med dem?
Huggorm
Gräv upp hela rotsystemen. Men du är förmodligen den första någonsin som vill bli av med sina hasselbuskar. Tänk vilken nytta nötterna gör för områdets djurliv!
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 25-06-2011, 19:07) *
Gräv upp hela rotsystemen. Men du är förmodligen den första någonsin som vill bli av med sina hasselbuskar. Tänk vilken nytta nötterna gör för områdets djurliv!

tummenupp.gif
Camelian
CITAT (Kaggeboda @ 25-06-2011, 18:57) *
Jag har en massa hasselsnår på min tomt som både tar utsikt och binder fukt. Jag har försökt att beskära dem och ta bort rötterna men det hjälper inte. Någon som har försök till hur man blir av med dem?

Jag håller med Huggorm ovan, men har du funderat på att stamma upp dem? Dvs skära av alla grenar längst ner på buskarnas stammar.
Gossen Ruda
Annars finns det ju det utskällda Roundup att ta till. rolleyes.gif Kapa ner dem och pensla stubbarna med koncentrat eller borra hål i dem och häll ner lite i hålen. Garanterat resultat utan problem.
mamamaggan
CITAT (Huggorm @ 25-06-2011, 19:07) *

Har heller aldrrig hört om någon som vill ha bort hassel , vi har planterat in på tomten däremot.
KRT
Kan ju faktiskt vara så att man har liten tomt och buskarna är jättestora, eller att man är väldigt allergisk, att buskarna är planterade precis intill huset och man behöver dränera eller förhindra fuktskador på huset. Eller helt enkelt vill ha ett trädgårdsland istället....

Skulle tro att enda sättet att bli av med dem är att fälla busken och gräva bort så mycket man kan av rötterna. Vet inte om hassel skjuter rotskott, mfn det finns ju någon slags pluggar msn kan slå i som ska döda hela plantan - anv väl ffa på asp och liknande?
Gossen Ruda
Återigen dyker Odla-syndromet upp. En person vill ha råd om ett specifikt problem men istället kommer det en massa "goda" råd om hur man skall göra istället. Låt personen fatta sina egna beslut och håll inne med övertalningarna. Jag har själv gjort misstaget att plantera hassel på tomten och de var till slut ett elände att bli av med. Istället planterade jag hasselbuskar utanför tomten, de gör sig bäst på avstånd. Det går inte att såga ner och hoppas att de dör, det gör de inte. Roundup sprutad, penslad eller som ecoplug är det enda som hjälper. Att gräva upp en etablerad hasselbuske är ett jobb för en grävmaskin.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 26-06-2011, 09:16) *
Återigen dyker Odla-syndromet upp. En person vill ha råd om ett specifikt problem men istället kommer det en massa "goda" råd om hur man skall göra istället. Låt personen fatta sina egna beslut och håll inne med övertalningarna. Jag har själv gjort misstaget att plantera hassel på tomten och de var till slut ett elände att bli av med. Istället planterade jag hasselbuskar utanför tomten, de gör sig bäst på avstånd. Det går inte att såga ner och hoppas att de dör, det gör de inte. Roundup sprutad, penslad eller som ecoplug är det enda som hjälper. Att gräva upp en etablerad hasselbuske är ett jobb för en grävmaskin.

Ge dig nu Ruda, jag kan inte se någon som gett goda råd om hur man skall göra istället. Bara att man är förvånad över att någon vill ta bort hasselbuskar och Huggorms förslag om att gräva vilket fick medhåll plus en fråga om uppstamning som alternativ.
Vem har sagt att TS inte får fatta sina egna beslut? Den som kommer närmast är du med ditt Roundup! Varför skulle ditt "råd" vara bättre än någon annans..det är ju inte ens gott?

För övrigt håller jag med Huggorm!
Gossen Ruda
Läs frågan och svaren en gång till. Det här var dock bara en västanfläkt i jämförelse med stormen av "välmenande" råd när nån vill ha bort ogräs ur gräsmattan.
Huggorm
Ja, det blev lite överdrivet, jag hade ju egentligen bara tänkt skapa en liten eftertanke. Klart att det kan bli för mycket av hassel också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon