CITAT (Ingrid på Västkusten @ 29-02-2004, 13:04)
Jag gynnar mer än gärna runåbergs som är något så ovanligt som en liten egen fröfirma som itne alls har samma generiska utbud och råd som de stora jättarna. Sedan är det väldans många fröproducenter och andra som itne har råd att kalla sig varken ekologisk eller använda KRAV-märkning, för att kalla sig detta kostar mkt pengur och mkt utredning :-( suck.
Heja Runåberg!!!!!
Hälsar ingrid
Klokt inlägg Ingrid,
Min beställning från dem exekverades på cirka 2 veckor. En gång gjorde de fel vid en debitering och de rättade sig omedelbart. Fröerna har mestadels hållit god kvalitet.
Runåbergs är bland det bästa vi har när det gäller fröfirmor som bevarar den biologiska mångfalden i trädgårdslandet. Föreningen Sesam är komplementet för oss som vill ha det riktigt roliga.
Sedan förekommer det ett antal inlägg i debatten om F1-hybrider och kravmärkning som för en växtfysiolog är rätt besynnerliga.
Kravmärkningen är till för att markera vad som är odlat enligt kriterier som leder till att påverkan på ekosystemen begränsas. Även om jag själv aldrig skulle släppa in en hybrid på min odlingslott är det viktigt att framhålla att det faktum att växten är en F1-hybrid normalt inte har någon effekt på omgivningen. Det som påverkar är hur mycket växtnäring vi odlare tillför, liksom användningen av bekämpningsmedel.
Frön av en F1-hybrid kan mycket väl framställas med lika lite miljöpåverkan som alla andra krav-märkta fröer. Att säga att de inte skall vara Krav-märkta innebär att vi då förvandlar Kravmärket till något som har med en livsfilosofi att göra och inte redovisar hur stor miljöpåverkan under fröodlingen har varit. Miljön är inte betjänt av att vi blandar samman dessa saker.
Som sagt, inga hybrider på min lott och definitivt inget som klarar Krav:s kriterier, men blanda inte samman livsfilosofi och miljökrav.