Full version: Runåbergs fröer
Johan, zon II
Jag har väntat två veckor på mina fröer nu - är det normalt eller ska jag ringa och störa dem?
Ingrid på Västkusten
Tar cirka det :-) inte alla fröer hade kommit avd et jag beställde så jag kommer att få efetrleverans.
Men dte är ju högsäsong nu så det kan kanske dra lite till...de är bra å pålitliga.

Hälsar Ingrid
Susanne i Linköping
Mina fröer från Runåbergs kom idag, så de är på gång med utskicken. Exakt när jag beställde vet jag inte, men det var väl ett par veckor sedan. Vänta några dagar till, de kommer nog.
Johan, zon II
Mina kom idag med! Wohoo! biggrin.gif
MRLINDELL
Jag har synpunkter på Runåbergs sortiment. De försöker framstå som extra ekologiska men säljer många hybrider utan att ange detta i sortimentet.
Åsa, mälardalen zon 2
I min katalog från Runåbergs står det om fröerna är F1 hybrider. Det står inom parentes efter namnet. Jämfört med de flesta andra firmor har de väldigt få F1 hybrider i sitt sortiment

Och F1 hybrider får man odla inom Ekologisk odling som ex. KRAV så varför skulle det vara fel av en firma som säljer F1 fröer att framstå som lite mera ekologiska? De har ju en hel del ekofrö med?

Det finns även ekofrö av F1 sorter ex. hos lindblomshttp://www.lindbloms.se/Lindbloms/eko3/352205.html
MRLINDELL
På nätet framgår inte detta tydligt.

Jag anser att en KRAV produkt skall vara ren och äkta så länge som "hybrider" är så luddigt specificerat.
Vem vill köpa t ex KRAV grönsaker och inte vara säker på att de inte är genetiskt förändrade.

Ekologiskt måste kunna associeras mera med KRAV och absolut INTE Hybrider.

Inte undra på att det säljs mer & mer fröer från andra leverantörer. De gör sig bara själva en otjänst genom att vara otydliga, det inger inget förtroende för dem som inte vill ha sådana produkter.

Ekologiskt odlat, KRAV märkt, Miljömärkt, Hybrid, genmanipulerat. Låter >mums< .. Näe .. det känns helt fel.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag kollade nyligen på Runåbergs hemsida och på nätet verkar de inte ha med all info de har i katalogen. De verkar ha glömt att sätta ut vilka sorter som är F1 hybrider, jag skickade ett meddelande till dem att de glömt sätta ut infon, det är ju Runåbergs första år med nätbutik så lite överseende med små missar får man nog ha.

KRAV och liknande handlar om odlingssättet medans grödan växer upp och har ingenting att göra med F1 hybrider att göra. De enda regler som finns angående KRAV-odlingar och fröer är att man ska köpa ekofröer ifall det finns, finns det ej ekofröer av just den grödan behöver man ej köpa ekofrö. Om fröna är F1 hybrider eller ej spelar ingen roll. Det man däremot inte får odla är genmanipulerade fröer men det får väl inga odlare i sverige. Genmanipulerade fröer är inte det samma som F1 hybrider.
Ingrid på Västkusten
Jag gynnar mer än gärna runåbergs som är något så ovanligt som en liten egen fröfirma som itne alls har samma generiska utbud och råd som de stora jättarna. Sedan är det väldans många fröproducenter och andra som itne har råd att kalla sig varken ekologisk eller använda KRAV-märkning, för att kalla sig detta kostar mkt pengur och mkt utredning :-( suck.

Heja Runåberg!!!!!

Hälsar ingrid
littlegem
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 29-02-2004, 13:04)
Jag gynnar mer än gärna runåbergs som är något så ovanligt som en liten egen fröfirma som itne alls har samma generiska utbud och råd som de stora jättarna. Sedan är det väldans många fröproducenter och andra som itne har råd att kalla sig varken ekologisk eller använda KRAV-märkning, för att kalla sig detta kostar mkt pengur och mkt utredning :-( suck.

Heja Runåberg!!!!!

Hälsar ingrid

Klokt inlägg Ingrid,

Min beställning från dem exekverades på cirka 2 veckor. En gång gjorde de fel vid en debitering och de rättade sig omedelbart. Fröerna har mestadels hållit god kvalitet.

Runåbergs är bland det bästa vi har när det gäller fröfirmor som bevarar den biologiska mångfalden i trädgårdslandet. Föreningen Sesam är komplementet för oss som vill ha det riktigt roliga.

Sedan förekommer det ett antal inlägg i debatten om F1-hybrider och kravmärkning som för en växtfysiolog är rätt besynnerliga.

Kravmärkningen är till för att markera vad som är odlat enligt kriterier som leder till att påverkan på ekosystemen begränsas. Även om jag själv aldrig skulle släppa in en hybrid på min odlingslott är det viktigt att framhålla att det faktum att växten är en F1-hybrid normalt inte har någon effekt på omgivningen. Det som påverkar är hur mycket växtnäring vi odlare tillför, liksom användningen av bekämpningsmedel.

Frön av en F1-hybrid kan mycket väl framställas med lika lite miljöpåverkan som alla andra krav-märkta fröer. Att säga att de inte skall vara Krav-märkta innebär att vi då förvandlar Kravmärket till något som har med en livsfilosofi att göra och inte redovisar hur stor miljöpåverkan under fröodlingen har varit. Miljön är inte betjänt av att vi blandar samman dessa saker.

Som sagt, inga hybrider på min lott och definitivt inget som klarar Krav:s kriterier, men blanda inte samman livsfilosofi och miljökrav.
Ingrid på Västkusten
Tack littlegem!

Hälsar Ingrid
Navåsarn
Hej Littlegem, Tack för ditt kloka inlägg.

Jag är nybliven medlem i sesam, och tänker beställa lite frö från andra medlemmar, det står att man ska skicka frankerat kuvert, samt "egna fröpåsar med påskrift vad man vill ha för frö i"

Vet du vad man kan skicka för påsar.. Går det lika bra med egentillverkade ? smile.gif
Ingrid på Västkusten
Todeloo,
När jag var med i Sesam så skickade jag egna påsar och emballage men jag fick dem itne tillbaka utan det var deras egna som kom med istället. Skicka med en slant istället :-)

Hälsar ingrid f d sesammedlem
littlegem
CITAT (Navåsarn @ 16-03-2004, 15:10)
Hej Littlegem, Tack för ditt kloka inlägg.

Jag är nybliven medlem i sesam, och tänker beställa lite frö från andra medlemmar, det står att man ska skicka frankerat kuvert, samt "egna fröpåsar med påskrift vad man vill ha för frö i"

Vet du vad man kan skicka för påsar.. Går det lika bra med egentillverkade ? smile.gif

Många skickar vanliga kuvert för brev som de viker och lägger med i försändelsen. Det fungerar alldeles utmärkt. Andra viker fina påsar av papper som de tejpar ihop.

Det ideala är att försöka få tag i småpåsar via någon pappershandel, men många av dessa vill inte sälja dem längre sedan narkotikahandlare visat sig vara stora kunder. Dock säljer grossister (dvs sådana som säljer vidare till företagare) fortfarande dem. Har du någon vän som har tillgång till en sådan, be denne jköpa.

En vän till mig köpte fina papperspåsar från Lindblomsfröer en gång i tiden, men jag vet inte om de för dem mer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon