mirjam
Låter kanske konstigt men har en undran. Kan man återanvända tjuvarna och smula ner dom och lägga dom under jorden i krukan till tomaten - och återanvända näringen i bladen och ge den lite kväve, om tomatplantan är giftig är det då bra göra så......? Om det är rekommenderat ger det någon näring ?

Hur var det med gödslingen, när blomknopparna har kommit, vilken ekologisk gödsling var det som gav bra fosfor och kalium som var viktig då.

kentbra
Man kan plantera det man man tjuvar. Rotar sig snabbt och så har man fler plantor.
Gunilla T
Det gör nog ingen nytta alls, organiskt material måste först brytas ner av mikroorganismerna innan det kommer växterna till godo. Dessutom är det så att förmultningen förbrukar kväve.
Ally
Men man ska lägga gräsklipp för att långsamt ge näring, är det inte samma sak?
dvs. om man rensar lite ogräs som kommer upp runt tomatplantorna, kan man inte låta dom ligga kvar?
Tillsammans med tjuvarna Mirjam frågade om? (Just nu har jag inga gräsklipp under tomatplantorna, bara bar jord... förutom lite ogräs som ska rivas upp....)
Gunilla T
Visst kan man lägga gräsklipp på tomaterna och även upprivet ogräs men det är samma sak, materialet skall bearbetas (komposteras) av mikrorganismerna innan det blir tillgängligt för växten. På friland går nedbrytningen säkert snabbare än det gör i en kruka.

Organiskt material på ytan håller ju fukten bättre också.
mirjam
tackar för svaren, jag får väl ta mig en titt i affären vad gödningarna innehåller, de är törstiga rackare de här tomaterna vad beträffar näring...:-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon