Full version: Ramblers
Ingrid74
Har till min förtjusning upptäckt att det finns några helt ljuvliga rosor, s.k "ramblers", som skulle vara perfekt att täcka min slänt med. Har fastnat för uttrycket att det skulle se ut som ett "vattenfall av rosor". Men då är min fundering, ska de planteras uppe eller nere i slänten? confused.gif
Min första tanke är att de planteras nere och klättrar uppåt, men av uttrycket ovan tolkar jag det att de liksom faller ner utför slänten. Vad säger ni? Finns det nån som har så som kan visa upp en bild av det?
Dessutom; slänten är nu gräsmatta. Behöver jag gräva ut hela slänten (pust) eller kan jag bara låta den vara? Ska jag planera nåt mer i slänten tillsammans med rosorna?
Kajsa
Tycker att man borde plantera rosen uppe och att dom långa rankorna sedan böjer sig ut över slänten. Jag skulle absolut gräva upp gräsmattan annars kommer det gräs upp igenom ( gräv på hösten och vänd det bara så fryser rötterna sönder )
Jag skulle våga prova att sätta ett par klematis i mitten av slänten som blommar senare av sommaren, tex två blåa viticella som tar sig upp igenom rankorna och lägger sig över, dom är kraftig växande. Ska helst klippas tillbaka sen höst och börjar då om varje år. Ramblers blommar en ggn så det kan bli fint med klematis senare i juli/aug.
Sök lite bilder på Google det finns säkert.

Välkommen till oss på Odla rose.gif
Ingrid74
Tack både för svaret och välkomnandet! Bra ide med klematis. Då vet jag vad jag gör till hösten... Gräver! smile.gif
Ezereht
När du skrev om vattenfall tänkte jag på en trädgårdsbild jag sett på internet, har fått tag i min kompis som var där och som skickade mig länken, här är den, inte med rosor men med vårblommande lökar. Visst ser det ut som vatten?

Dutchgardens.com
Ingrid74
Oj, det såg riktigt häftigt ut! Ett sånt "vattenfall" skulle man ha! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon