Har fått/köpt en del nya krukväxter som jag sitter och försöker lära mig hur jag ska ta hand om dem. många gånger står det att växten ska placeras på ljus plats, men inte i direkt solljus. hur funkar då ett östfönster där solen skiner in på morgonen?
hur långt in från ett fönster kan man placera en växt innan det blir för mörkt för den? om det står ljus plats kanske man inte alls kan ha den inne i rummet utan att den måste stå i fönster, men en blomma som vill ha lätt skugga kanske kan stå längre in?
Alexander-VG-zon3
26-06-2011, 12:07
Alla växter behöver sol, andra klarar sig med norrläge, andra trivs med halvskugga. De flesta funkar utan problem i fönsterkramen i ett väst eller östläge. Problemet bakom en ruta är att det kan bli väldigt varmt när solen ligger på, inte solen i sig som är problemet .
Inte direkt solljus,, bakom en fönsterruta blir det inte direktsol och avhärdar man kan alla krukväxter vara ute i direktsol någon timme, andra hela dagen. Därför placera dom i fönstret efter om dom trivs i skugga, sol, halvskugga och ev skydda rötterna mot värmen. Och hålla koll på vattningen under varmt väder. 1m ifrån fönstret blir det mycket skuggigare, det finns många växter som klarar av att stå inne i rummet eller ifrån fönstret men de flesta växer ändå bättre om de står i ett norr eller östläge i fönsterkarmen.
Vad är det för växter det gäller ? så kan vi nog lista ut vart dom kan trivas i vilka sollägen.
Dessa termer berättar hur lång tid de kan stå i solen - om man odlar inomhus: full sol är 6 eller fler timmar. Ljus plats/halvskugga avser 6-3 timmar i solen. Står det att plantan ska stå mörkt/full skugga så innebär det max 3 timmar i solen. Annars är det fönsterkarmen som gäller. Som flaxss skriver så klarar vissa växter som vill ha "mörkt" och klarar att leva inne i rummet, men helst ska de stå vid fönstret med då ha minimalt med direkt sol.
"Inte direkt solljus" innebär för många växter att de inte ska stå i solen i mer än 3 timmar. Förutom om plantan är skadad - står det att du då ska hålla den borta från direkt sol så innebär det att den inte får lov att stå i solen överhuvud taget.
tack för svaren! det var väldigt lärorikt som jag ska skriva ner till nästa gång jag börjar fundera vad uttrycken betyder.
Jag köpte mig en blå tillandsia (tror ja, efter lite googlesökningar, är iaf en ananasväxt), sen har jag fått en orkidé (tror det är en brudorkidé men den vill inte blomma så just nu har jag bara stora blad) samt en fönsterfikus.
fönsterfikusen står i västfönster medan tillandsian och orkidén står i östfönster. orkidéns blad blev väldigt hängiga och tillandsians blommor torkade så jag har satt ett solskydd framför dem. fönsterfikusen och tillandsian verkar må bra, fast den har slutat blomma.
orkidén har fått gula blad längst ner samt vita prickar på bladen, är detta solens fel eller vattningen eller har den fått någon "sjukdom"?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.