|
Full version: Vaktel-tråden
ängsvädd
26-06-2011, 10:32
Jag är väldigt intresserad av vaktlar och ska kanske skaffa några.
Jag har 8 undulater o 2 katarinaparakiter i en inomhusvoljär som är 2 m bred, 1 m djup o 1,75 hög. Skulle jag kunna ha vaktlar där? Fåglarna har tillgång till en utomhusvoljär som är 5x3x3 meter, men genomgångshålet sitter högt upp på väggen så jag antar att vaktlarna inte kan ta sig ut den vägen?
*Stintan*
26-06-2011, 13:02
Myosotis
26-06-2011, 13:07
Jag är också sugen på vaktlar, läste en del om dem för ett tag sen men eftersom man tydligen inte kan ha dem tillsammans med höns la jag projektet på is. Det låter väl jättefint att ha några vaktlar i din voljär. Vad jag läste mig till flyger de rakt upp när de blir skrämda så taket bör vara mjukt, annars bryter de nacken. Det borde ju funka att spänna en tygbit eller så utan att undulaterna störs.
ängsvädd
26-06-2011, 18:13
Tack Stintan o Myosotis  Toppenbra tips att spänna tyg i taket  På ett annat forum har jag fått tips om kinesisk dvärgvaktel - det är den minsta vakteln och hönsfågeln om jag fattat det rätt.
lilldrake
26-06-2011, 19:19
vi hade vaktlar förut. de bodde i en gammal kaninbur och det funkade utmärkt. om man vill att de ska få flygträna sig så behöver man antingen ha möjlighet att släppa ut dem och ha en fågelhund som kan "ställa" dem så att man kan fånga in dem igen eller ha en större voljär som de kan flyga i. då måste man, som föregående skribenter påtalat, ha ett mjukt nättak annars gör de illa sig när de flyger in i det. en sak att tänka på är dock att de låter rätt mycket trots att de är så små..
ängsvädd
26-06-2011, 21:04
Aha, intressant. En tjej jag känner har nyligen skaffat 3 kinesiska dvärgvaktlar men de var vingklippta för att de inte skulle skada sig när de flyger. Men det känns inte alls bra att ha vingklippta fåglar tycker jag - det är inget för mig. Det blir svårt att göra voljärtaket mjukt för där hänger undulaternas leksaker o gungor Troligtvis kommer jag pga hälsoskäl inte orka med att skaffa fler djur. Jag orkar nog inte med skötseln av vaktlarna, men det är iaf intressant att drömma och alltid kul att lära sig något nytt. Man måste tydligen skapa en massa gömställen för vaktlarna mot undulaterna som annars kan vara elaka mot dem.
Meriona
27-06-2011, 17:54
Varför vill du inte ha dem vingklippta? Jag är inte nån fågelmänniska, bara nyfiken. De skadas väl inte av det? Hoppas jag iallafall.
Myosotis
27-06-2011, 18:24
Nejdå, de skadas inte av det. Min myskanka är vingklippt. Om det ger fågeln ett liv i större frihet än vad som annars hade varit möjligt för fågelns eget bästa så tycker jag det är helt okej. Vingpennorna växer för övrigt ut igen vid nästa ruggning så man behöver inte göra det fler gånger om det inte behövs mer. Det som stör mig lite är att en vinge är så vacker och perfekt, att klippa av pennor på den känns som att gå lös på ett konstverk med motorsåg.
ängsvädd
28-06-2011, 10:30
Meriona - jag tycker att det känns hemskt med vingklippta fåglar eftersom då har man berövat dem det mest kännetecknande naturliga beteendet för dem - att flyga. Man handikappar dem genom att vingklippa. Intressant synvinkel på vingklippning Myosotis.
*Stintan*
28-06-2011, 10:39
Fast just vaktlar är ju en marklevande fågel som inte gärna flyger.
ängsvädd
04-07-2011, 09:29
Jag känner en tjej som har 3 kinesiska dvärgvaktlar - 2 honor och 1 tupp. Den ena honan blir plockad på ryggen av hanen, men ändå uppsöker hon honom och han väljer gärna henne framför den andra honan säger ägaren. Bör hon sära på dem så att den plockade honans fjädrar kan växa ut eller bör hon omplacera den plockade honan? Eller har ni andra tips på vad hon kan göra för att få denna plockning att upphöra?
*Stintan*
04-07-2011, 10:05
Tupparna går ganska hårt åt hönorna ibland och då är dom ju inte särskilt vackra. Det låter lite med 2 hönor på en tupp. Tuppen behöver antagligen fler hönor så kanske skulle det bli en bättre flock med ytterligare 3-4 hönor.
ängsvädd
05-07-2011, 10:29
Tack för svar  När jag googlade så hittade jag samma information som du gav: http://www.scbk.se/Birds/Vaktlar.htmÄven större utrymme kan man prova med, men det går inte. De bor i en voljär som är 3x1,5 meter i bottenyta. Ska framföra detta till ägaren.
Hei, er det noen som kan gi meg svar på hvorfor jeg ikke lykkes med kyllinger av dvergvaktel? Etter jeg har klekket de ut,hadde nå 10 vaktler, lot de være i rugemakin til de var tørre, og tok de så over i ett større bur med rød varmelampe over. Jeg dryppet vann hver 3 time og idag døde da siste...Er det noen som kan si hva feil jeg gjør? Jeg har alt dette innomhus.
Er det ingen som kan hjelpe meg med svar, ville blitt så glad??
*Stintan*
19-07-2011, 14:14
Vad menar du med att du dryppet vann var tredje timme? Hur gamla hann dom bli innan dom dog? Är du säker på att det inte blev för varmt eller för kallt under lampan?
När man föder upp vaktlar ska man ge dom 37 graders värme som sänks med 3 grader per vecka tills rumstemperatur uppnås. Nyfödda vaktlar måste ha tillgång till friskt vatten konstant. Men se till att skydda så inte dom små vaktlarna kan trilla ner i vattnet de första 10 dagarna. Vaktlarna klarar inte av att bli genomblöta utan brukar dö mycket snabbt. En liten skål med stenar i så dom kommer åt vattnet men inte kan trilla i eller en undulatvattenautomat fungerar.
Det är vanligt att vaktelkycklingar dör efter några dagar när gulesäcken tar slut och dom inte längre får i sig någon näring. Du måste kanske lära dom äta och dricka genom att liksom picka med fingret i maten respektive vattnet så att du ser att dom får i sig något. Dom har ju ingen mamma som lär dom. Startfoder som man mal till mjöl under en dryg vekca sen kan dom äta omalt.
Lär dig hur man se skillnad på hane och hona så du kan sära dom åt innan det blir slagsmål, dom blir ju vuxna fort och det går inte att ha tuppar ihop.
Takk for svar, god hjelp dette.De var vel 6-7 dager og vi gav de vann med en liten glasspumpe vi tok og dryppet vann på fingeren slik vi så de drakk,og lampen hadde vi god avstand fra, så vet ikke riktig hva dette skyldes, går så mye betre med tupper som ligger på egg, der r vi heldige.! Vi hadde en liten skål med sten og vann og,også en liten "beholder" de kunne drikke av selv og vi kvernet maten så fint det gik an,men vi får prøve igjen. Hvordan ser man best hva som er tuppe ?
*Stintan*
19-07-2011, 20:39
Antar att det är kinesisk dvärvaktel du har. Det beror lite på vilken färg dom har om man ska kunna se det men på de flesta färger har tupparna rostfärgade jädrar vid rumpan läste jag nånstans. Annars finns det sätt att klämma lite på kloaken så ska det tydligen komma lite skum på tupparna men det är nog inget man ska hålla på med om man inte fått lära sig hur man ska göra. Annars får man hålla koll på deras beteende och genast separera tupparna om dom börjar uppvakta hönorna. Dom blir ju könsmogna nångång mellan 6 -12 veckor, det är tydligen lite olika vad jag hört.
Googla lite på kinesiska dvärgvaktlar, uppfödning av... , könsbestämning av... eller vad du nu vill läsa om så kanske du hittar något.
zaaritha
30-07-2011, 23:22
Så--det har kommit så långt--att vaktlar ska hållas i bur! De levde fritt-när jag var barn! Även rapphönsen! Jag minns att jag tyckte att de var så fina!
Myosotis
31-07-2011, 09:19
Nu är det ju för det första japanska resp. kinesiska vaktlar som hålls i bur och inte de du såg som barn. Undulater, tamhöns och alla andra har ju också vilda förfäder, är du emot alla tamfåglar eller? Men du har ju hund, är det också fel? Ska det bara finnas fria vargar, inga tama hundar? Det viktigaste är väl att ge djuren ett bra liv.
Jag fick hålla i en pytteliten vaktelbebis häromdagen, den var så söt!
ängsvädd
31-07-2011, 19:26
åå vad sött det måste vara med en vaktelbebis <3 Tjejen jag känner som har skaffat kinesiska vaktlar fick av säljaren höra att man får inte vara blödig när man har vaktlar - då de kan gå hårt åt varandra. Hon envisades med att sälja 2 honor och en hane till tjejen. Men det vart mobbing och bråk. Tjejen bytte till en annan hona men samma resultat. Jag sa att jag hade läst att kinesiska dvärgvaktlar är pardjur. Hon lämnade tillbaks den andra honan också och har nu bara en hane och en hona och det funkar kanon - det är ett sådant lugn som har infunnit sig
Överbölingen
01-08-2011, 00:26
Ber från början om ursäkt. Men vaktlar är ett lyxigt livsmedel.. Även deras ägg.
Jag har full förståelse för hållande av dvärgvaktlar i bur förnöjes skull eftersom de är söta. Men min fråga gäller normala vaktlar.
Hur håller man dem? Burar, frilevande eller?
Myosotis
01-08-2011, 08:16
Det vet jag inget om, men vad jag tycker är väldigt viktigt är att om man nu ska släppa ut fåglar som rapphöns, vaktlar och gräsänder i naturen så måste man vara säker på att det är rätt ras. Inga halvtama ankor, inga okända vaktelkorsningar. Det hotar den frilevande populationen. Sen får man ju se till att de har en chans att klara sig, alltså läsa på om biotop. Man kan inte släppa rapphöns i granskog. CITAT (ängsvädd @ 31-07-2011, 20:26)  ...kinesiska dvärgvaktlar är pardjur. Hon lämnade tillbaks den andra honan också och har nu bara en hane och en hona och det funkar kanon - det är ett sådant lugn som har infunnit sig Det var japanska och jumbovaktlar hon hade där jag var och hon sa minst 4 honor per hanne, annars blir de helt nakna på ryggen när tuppen parar dem för ofta. Insåg inte att det inte gällde för alla, måste verkligen läsa på!
ängsvädd
01-08-2011, 10:32
CITAT (Myosotis @ 01-08-2011, 09:16)  ........ Det var japanska och jumbovaktlar hon hade där jag var och hon sa minst 4 honor per hanne, annars blir de helt nakna på ryggen när tuppen parar dem för ofta. Insåg inte att det inte gällde för alla, måste verkligen läsa på! Det är lugnt Myo - men jag tycker att uppfödaren/säljaren borde ha bättre koll. Hon berättade att en av hennes vaktlar hade blivit mobbad/attackerad till döds
Myosotis
01-08-2011, 10:34
Myosotis
02-08-2011, 13:23
Jeg håper noen kan hjelpe meg og gi ett råd, det er da Dvergvaktler som nå vi har fått ruget ut og har fått over i kasse med lys over,riktig avstand også.Er nå 2 gangen vi prøver,er nå 9 og de første kom lørdag som var,men vi må mate dem med liten pumpe da det ikke gikk med fat, vann og sten. Det endte med de gikk i vannet og ble jo da tilsølet av maten,så da tok vi da å rørte ut for i vann og "pumper" nesten i de. Men ser jo ut som de ikke vil lære,har jo tilgang til vann i beholder,men ser ut som de ikke finner og forstår dette. Trodde vi skulle lykkes med dette denne gang,de er jo små og svake,så må vel fores ofte? Noen som kan gi ett råd om litt stell??
Myosotis
17-08-2011, 16:01
Där jag var och fick hålla i vaktelkycklingen hade hon såna vattenautomater som typ till undulat du vet, som sitter på utsidan. Det verkade funka bra. Foder hade de i en liten foderränna till kycklingar. Men jag vet inget om vaktlar, om du inte får hjälp här kanske du kan ställa frågan här för det verkar ju lite bråttom. Lycka till!!
Tusen takk for linken,ser ut for der kan jeg få vite! Har lyst å lykes,me de dør jo så fort,nesten hva jeg enn prøver....
Myosotis
18-08-2011, 08:04
CITAT (kikki @ 17-08-2011, 18:29)  ...de dør jo så fort,nesten hva jeg enn prøver....  Men vad sorgligt. Är de så känsliga alltså? Håller tummarna att de klarar sig!!
Myosotis
24-08-2011, 13:38
Hur går det kikki? Hoppas de har klarat sig!!
Nei, desverre de døde alle,men har nye og prøver igjen!!
Myosotis
01-09-2011, 18:41
Nej men vad sorgligt!!  Har du fått några bra tips på hur du lyckas bättre då?
ängsvädd
08-01-2012, 10:18
Beklagar, kikki  Jag är sååå sugen på ett vaktelpar - kinesisk dvärgvaktel - men jag har tyvärr ingen ork för den ökade skötsel det innebär - men drömma kan man alltid
Whiskuchi
27-02-2012, 11:48
Jag vill bara putta upp tråden lite då vi bestämt oss för att skaffa japanska vaktlar till sommaren
När jag var yngre brukade jag passa en klasskamrats pappas fåglar när de var på semester och han hade vaktlar. Har inte en susning om vad det var för art, men svårskötta var de inte. De bodde på botten av kanariefåglarnas och undulaternas bur - på sommaren utomhus och på vintern inne. Då hade han iofs ganska stora voljärer både ute och inne (ute ca 2x3 m, inne ca 2x1,5m). Eftersom de var höga (fullhöjd inomhus, vad kan det vara, 2,4 m) var det inga som helst problem med att de flög in i taket. För att vaktlarna skulle kunna passera till ytterburen hade han öppnat upp en liten lucka i lagom vaktel-höjd som han satte igen och isolerade under vintern.
De fick till och med några kycklingar, de var verkligen enormt pyttiga, men det blev inte så många så jag tror att de är ganska svåra att föda upp. Sedan var det iofs inte så många ägg per kull heller, 2-4 ägg som mest....
Jag förstår inte, tar inte hönor av kinesisk dvärgvaktel hand om sina ägg & ungar?
CITAT (Azur @ 27-02-2012, 13:25)  Jag förstår inte, tar inte hönor av kinesisk dvärgvaktel hand om sina ägg & ungar? Ingen aning, det var många år sedan och jag tänkte inte så långt då. Kanske är ungarna känsligare än vanliga kycklingar? Kanske är deras diet-krav speciella? Kanske är de känsliga för drag? För störningar? Säkert någon som vet mer än jag.....
ängsvädd
29-02-2012, 10:59
Jag tror att kinesiska dvärgvaktlar gärna vill ha ett bra skydd som de kan boa i, där inga andra fåglar stör dem när man har dem med flera andra arter. Vad roligt Whiskuchi att du ska skaffa japanska vaktlar
Kompisens pappa hade dels "små hus" utan väggar till dem, men de gillade tallruskorna bättre - tallgrenar med barr som blev som små grottor när man lade dem på marken
ängsvädd
05-03-2012, 10:06
OK. Jag tror att den jag känner som har kinesiska dvärgvaktlar har plastväxter som skydd, kanske en låda också. Det är jättesorgligt för en dvärgvakteltupp som inte var vingklippt dog när han blev skrämd o hoppade upp i taket - då har hon ändå voljär. Nu måste hönan antagligen avlivas - vingklippningen hade inte skötts så hon har blivit skadad  (har en ny tupp) Jag tycker det är hemskt
Whiskuchi
06-03-2012, 11:16
Ja, buren måste antingen vara så hög så de inte når taket vid hastiga uppflyg, eller så låg så de inte får upp farten tillräckligt för att skada sig. Var gränserna går vet jag dock inte riktigt.
ängsvädd
06-03-2012, 18:45
Jag tror att man bör sätta något mjukt i taket, exvis skumplast så att det inte kan skada sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|